جی پلاس/ پس از بررسی های دانشمندان مشخص شد؛

رفتار جالب مورچه‌های مریض در قبال جامعه

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که مورچه‌های کارگر زمانی که همکاران‌شان به یک قارچ کشنده مبتلا می‌شوند، متوجه می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، مورچه‌های کارگر معمولا به انگل‌های خطرناکی مبتلا می‌شوند که آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند. این آلودگی مرگبار خیلی زود به مورچه‌های دیگر سرایت می‌کند. اما برای جلوگیری از شیوع این بیماری، مورچه‌ها راهکار جالبی دارند؛ خود را از جامعه طرد می‌کنند. البته جالب اینجاست که مورچه‌های دیگر متوجه ابتلای همکارشان به این قارچ می‌شوند و کاملا از آن دور می‌شوند تا خودشان به این بیماری مبتلا نشوند. در نهایت این راهکار برای این است که به خوبی از مهم‌ترین عضو کلونی خود یعنی ملکه مراقبت کنند.

دانشمندان دانشگاه لوزان در سوئیس این رفتار را در مورچه‌های مناطقی از آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، استرالیا و آسیا مشاهده کرده‌اند.

به گفته محققان، مورچه‌ها به دو دسته کارگر و پرستار تقسیم می‌شوند. مورچه‌های کارگر وظیفه جمع‌آوری غذا در بیرون از کلونی را دارند و پرستاران نیز به وضعیت غذا و امور داخل کلونی رسیدگی می‌کنند. کارگرانی که در بیرون از کلونی کار می‌کنند، بیشتر از بقیه دچار بیماری‌های انگلی می‌شوند. به همین دلیل نیز تعامل کمتری با مورچه‌های داخل کلونی دارند.

محققان در این مطالعه به نکته جالبی دست پیدا کردند. آنها کشف کردند مورچه‌هایی که به قارچ کشنده مبتلا می‌شوند، در روز آخر عمر خود سعی می‌کنند بیشتر زمان‌شان را در خارج از کلونی سپری کنند و از همکاران‌ خود دور باشند تا این آلودگی به آنها سرایت نکند و با این کار نهایت تلاش خود را برای مراقبت از ملکه انجام می دهند.

دیدگاه تان را بنویسید