وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: امیدواریم در آینده شاهد کاهش قیمت کتاب‌ها باشیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب فرصت گفت‌وگوهای فرهنگی میان نویسندگان را فراهم می‌آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر سید عباس صالحی در حاشیه مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران مشهد که شب گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: علاوه بر این موضوع، این نمایشگاه فرصتی را برای ناشران استانی و شهرستانی نیز فراهم می‌کند تا به معرفی کتاب‌های خود پرداخته و در این مسیر نیز خودشان هم به مردم شناسانده و دیده می‌شوند. همچنین در کنار این نمایشگاه در راستای برنامه‌های فرهنگی متنوعی که وجود دارد فرصتی پیدا می‌شود تا گفت‌وگوهای فرهنگی و ارتباط میان نویسندگان نیز شکل گیرد.

وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه از طرفی به عنوان رویداد فرهنگی چند جانبه به شمار می‌رود که از طرفی فرصت دیدار کتاب را برای خریداران کتاب فراهم می‌کند از طرفی نیز فرصتی را برای ارتباط ناشرین و مخاطبان به وجود می‌آورد تا به نوعی ناشران با ذائقه‌های آن‌ها آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از قاچاق کتاب تاکید کرد: در واقع باید اشاره داشت که این موضوع، موضوع جدیدی نیست اما خوشبختانه اقداماتی در جهت روند کشف این جریان در هفته‌های اخیر با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی صورت گرفته است. 

صالحی اضافه کرد: این اتفاق در واقع می‌تواند ضربه شدیدی را به حوزه اقتصاد نشر و البته فرهنگ نشر وارد کند که در هفته‌های اخیر مکشوفاتی که در طی این جریانات پدید آمد به نوعی فرصتی را فراهم کرد برای اینکه بازار قاچاق کتاب را به شدت منهدم کند و یا حداقل آن را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر من مسیر قابل توجهی را ناشران فعال در این حوزه، نیروی انتظامی و ارشاد با یکدیگر در حال رایزنی هستند تا این پدیده شوم را نابود کنند.

وی با اشاره به قیمت کتاب در جامعه نیز اظهار کرد: امیدواریم که در آینده شاهد کاهش قیمت کتاب‌ها باشیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ثبت روز مشهد در تقویم نیز اظهار کرد: در واقع در خصوص این نکته باید اشاره داشت که شهرهای مختلف این مطالبه را دارند و در این میان نیز مشهد هم جایگاه خود را دارد اما روند این موضوع باید طی شود چرا که در اینجا شورای فرهنگ عمومی و شورای فرهنگ کشور باید در این خصوص نظرات خود را ارائه دهند. البته که تقویم نیز در این مسیر بی تاثیر نبوده و به گونه‌ای تراکم پیدا کرده است که عملا کار به ثبت رساندن این روزها را در خود سخت کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید