بارش سنگین برف در انتظار بسیاری از استان‌های کشور

"بارش برف قابل توجه" از بعد از ظهر جمعه تا یکشنبه بسیاری از استان‌های کشورمان را سفیدپوش خواهد کرد و در بسیاری از استان‌ها نیز بارش‌های سنگین باران را شاهد خواهیم بود مانند خوزستان که حجم بارش به بیش از ۱۰۰ میلی‌متر خواهد رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد انتظار می‌رود که فعالیت سامانه بارشی از اواسط روز جمعه تا یکشنبه در نیمه غربی کشور و مناطق مرکزی کشور تداوم یابد.

بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی حجم و شدت بارش باران در جنوب‌غرب کشور قابل توجه خواهد بود و به موجب آن بعد از ظهر و جمعه شب و شنبه با تقویت شدت بارش و ریزش باران به شکل رگبار و و قوع رعدوبرق در خوزستان، مرکز و شمال استان بوشهر و نواحی دریایی شمال خلیج فارس، بخشهای غربی استان فارس‌، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، نواحی جنوبی لرستان و نواحی جنوبی ایلام شرایط را برای آبگرفتگی معابر یا بالا آمدن روان‌آب رودخانه‌ها را فراهم می کند.

با احتمال بسیار حجم بارش تجمعی در برخی نواحی شمال و شرق خوزستان به بیش از 100 میلی‌متر در طی 3 روز آینده خواهد رسید.

بارش برف قابل توجه از بعد از ظهر جمعه تا یکشنبه در ارتفاعات زاگرس در جنوب‌غرب کشور در غرب استان فارس، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و شمال اصفهان، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان‌، لرستان و بخشهای کوهستانی جنوب استان مرکزی و از شنبه تا یکشنبه در دامنه‌های الوند استان همدان پیش‌بینی می‌شود.

از اواخر جمعه تا یکشنبه در دامنه‌های البرز در شمال کشور در شمال استانهای زنجان، البرز، قزوین، تهران، سمنان همچنین جاده‌های ارتباطی استانهای گیلان و مازندران به استانهای مجاور بارش برف‌ پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه شب تا شنبه در سواحل گیلان و غرب مازندران تشدید بارش باران و به همین سبب احتمال آبگرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود و با افزایش سرعت باد شمالی دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس مهمترین پدیده این سامانه بارش باران توام با رگبار و رعدوبرق و گاهی بخصوص در روز شنبه همراه با توفان تندری در جنوب‌غرب و نواحی شمالی خلیج فارس است که پتانسیل ایجاد مخاطره آبگرفتگی معابر، بالا آمدن روان‌آب و احتمالا سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌ها را دارد.

در مناطق برفگیر و کوهستانی احتمال انسداد جاده‌های کوهستانی و کولاک برف در نواحی پیش‌بینی شده وجود دارد؛ شمال خلیج فارس روزهای جمعه و شنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.

توصیه‌های هواشناسی

به‌کارگیری اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از آبگرفتگی منازل و معابر و احتمال سیلابی شدن مسیلها در جنوب‌غرب کشور در استانهایی که ذکر شده‌اند.

در حد امکان جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی در شمال خلیج فارس در روزهای جمعه و شنبه همچنین از اواخر جمعه تا شنبه در دریای خزر.

تجهیز خودرو به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی برای تردد در جاده‌های کوهستانی برفگیر در جنوب‌غرب، غرب و شمال کشور؛ هموطنان عزیز برای کسب اطلاع با جزئیات بیشتر به سایتهای هواشناسی و اطلاعیه‌های پیش‌بینی استان مربوط مراجعه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید