گفت و گوی جی پلاس با جلال چراغپور؛

چاره فوتبال ایران در آسیا از نگاه یک تئوریسین

جلال چراغپور معتقد است همواره امکان ایجاد گروه مرگ در لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد و این اتفاق تا زمانی که فوتبال ایران خودش را از حوزه محدود تیم های عربی بیرون نکشد، تکرار خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2019 برگزار شد و تیم های ایرانی مطابق سال های گذشته با جمعی تیم های متمول عربی و چند تیم ازبک هم گروه شدند. در این بین قرار گرفتن استقلال در گروهی متشکل از العین امارات، الدحیل قطر و الهلال عربستان منجر به نامیدن این گروه به اسم گروه مرگ شد. پرسپولیس نیز با السد قطر، الاهلی عربستان و برنده بازی پلی آف النصر امارات با یک بازی پلی آف دیگر میان پاختاکور ازبکستان و نیروی هوایی عراق، هم گروه شد.

جلال چراغپور، تئوریسین و کارشناس فوتبال ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس دیدگاه متفاوتی را درباره گروه بندی لیگ قهرمانان آسیا مطرح می کند. او معتقد است تا زمانی که فوتبال ایران خودش را از حوزه تیم های عربی بالاتر نکشد، مدام در گروه های به اصطلاح مرگ قرار می گیرد.

وی می گوید: باید یک نگاه عمومی به این دو گروه و آنچه اجرا می شود، داشته باشیم. هر طور که اسامی تیم ها را بچرخانند، گروه های به اصطلاح مرگ شکل می گیرد. فوتبال در منطقه غرب آسیا به ظرف محدودی تبدیل شده است.

این تئوریسین فوتبال با بیان اینکه فوتبال در آسیا به دو دسته تقسیم شده است، ادامه داد: کاری به استرالیا ندارم اما در شرق آسیا کره جنوبی، ژاپن و چین سبک خاص خود را دارند و با استفاده از بازیکنان داخلی و خارجی خوب، مربیان با دانش و استفاده از تجهیزات، توانستند پیشرفت خوبی داشته باشند. اما در غرب هم همه یک سبک را بازی می کنند. ما باید خودمان را از این حالت بیرون بکشیم. البته با صعود پرسپولیس به فینال این اتفاق رخ داد و توانستیم تا حدودی بالا برویم.

چراغپور جذب بازیکنان خارجی در کشورهای عربی را براساس فرمولی خاصی می داند و می گوید: عرب ها عناصری را به فوتبال خود منتقل می کنند تا بهره لازم را ببرند. به مجردی که کارایی لازم را نداشته باشند، او را کنار می گذارند. برنامه آن ها برای استفاده از این بازیکنان مشخص است.

وی درباره راه چاره فوتبال ایران تاکید کرد: ما باید برای محتوای فوتبال بیاندیشیم و به محتوای لیگ برتر اضافه کنیم. باید این فضای بسته که فوتبال عرب ها برای ما ایجاد کردند را از بین ببریم. نباید از فوتبال آسیا که به سمت فوتبال درجه دو جهان پیش رود، عقب بمانیم.

چراغپور درباره شانس تیم های ایرانی برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا و رسیدن به مراحل بالاتر خاطرنشان کرد: ما همیشه شانس موفقیت داریم. دو راه وجود دارد. یا فوتبال باید خیلی حساب شده و منظم باشد و یا باید از خلاقیت فردی در فوتبال استفاده برد. ژنتیک و خلاقیت فردی در ایران به انضباط می چربد. اگر مربی ای مثل برانکو به بازیکن خلاق، انضباط اضافه کند، فوتبال ایران می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

این تئوریسین فوتبال نسل جدید فوتبال ایران را از نظر نظم و انضباط و شناخت فوتبال روز دنیا در وضعیت بهتری نسبت به گذشته دانست و به جی پلاس گفت: این روند کند است اما بچه ها از کودکی فوتبال روز دنیا را نگاه می کنند و با پلی استیشن بازی می کنند و فوتبال را درک می کنند. بازی با پلی استیشین خیلی موثر است. اما بچه های نسل جدید به مربی نسل جدید لازم دارد. نمی توانیم با یک مربی سنتی، فوتبال مدرنیته بچه ها را سازمان بدهیم. به اندیشیدن درباره فوتبال نیاز داریم. افرادی باید در اتقاق فکرها برای فوتبال بیاندیشند.

او درباره کارایی بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا یادآور شد: بازیکن خارجی مانند تیغ دو لبه است. بازیکن خارجی یک پست را اشغال می کند و معمولا این یک پست کلیدی است. در باشگاه بازیکن ها برای تیم ملی ساخته می شوند اما بازیکنان خارجی این جا را اشغال می کند. در سپاهان و پرسپولیس بازیکنان نوک خارجی هستند و عملا نمی توانند برای تیم ملی بازیکن بسازند.

چراغپور افزود: از سویی وقتی با این بازیکنان در آسیا شرکت می کنیم، آن ها از سایر خارجی های آسیا خیلی عقب هستند. در بازی پرسپولیس و کاشیما گادوین منشا نتوانست مقابل مدافع برزیلی کاشیما بازی کند. نباید اجازه دهیم هر بازیکنی وارد لیگ برتر شود.

دیدگاه تان را بنویسید