سفیر استرالیا در ایران عنوان کرد؛

فعالیت های فرهنگی بین ایران و استرالیا باعث ایجاد آشنایی بین دو ملت می شود

سفیر استرالیا در ایران می گوید: فعالیت های فرهنگی منجر به شناسایی فرهنگ دو ملت و اشنایی مردم دو فرهنگ متفاوت با یکدیگر می شود و این خود در راستای تعاملات فرهنگی بین ایران و استرالیا موثر است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، ایان بیگز سفیر استرالیا در ایران درباره روابط فرهنگی بین دو کشور، گفت: ایران و استرالیا در دو منطقه متفاوت دنیا و به مساحت خیلی دور از هم قرار دارند. کشور ایران دارای سابقه تاریخی چندهزار ساله و دارای اهمیت است.همچنین کشور استرالیا هم از لحاظ اقتصادی رتبه دوازده یا سیزدهمین را به خود اختصاص داده است ؛ به همین دلیل همکاری این دو کشور با یکدیگر حول محور های مختلف و چالش های بزرگ از جمله کمبود آب از اهمیت خاصی برخوردار است. 

وی افزود: یکی از مهمترین بخش های فعالیت سفارت استرالیا در ایران ، توجه به تبادلات فرهنگی بین استرالیا و ایران است که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، چون فعالیت های فرهنگی منجر به شناسایی فرهنگ دو ملت و آشنایی مردم دو فرهنگ متفاوت با یکدیگر می شود و این خود در راستای تعاملات فرهنگی دو کشور موثر است.
بیگز در ادامه گفت: از جمله پروژه های دراز مدت در راستای تعاملات و تبادلات فرهنگی بین استرالیا و ایران می توان به مهاجرت هزاران دانشجو به استرالیا جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های استرالیا وحفظ ارتباط و تعاملات فرهنگی آنها با سفارت استرالیا در تهران پس از فارغ التحصیلی آنها اشاره کرد.

سفیر استرالیا در تهران با اشاره به پروژه های کوتاه مدت سفارت استرالیا در تهران ، اظهار کرد: برگزاری پنجاهمین سالگرد روابط ایران و استرالیا در قالب اجرای فستیوال فیلم (نمایش خلاقیت کارگردانان و فیلم سازان استرالیایی در ایران) ، برپایی نمایشگاه عکس از روابط سیاسی دو کشور در طول 50 سال ، اجرای نقاشی دیواری با سبک رئالیسم توسط هنرمندان استرالیایی که درحال حاضر در تهران حضور دارند .(با همکاری سازمان زیبا سازی تهران) ، برگزاری ضیافت شام برای فارغ التحصیلان ایرانی که دردانشگاه های استرالیا تحصیل کرده اند، ورود هزاران گردشگر استرالیایی به کشور ایران و همچنین ورود گردشگران ایرانی به استرالیا بخشی از تعاملات و ارتباطات فرهنگی کوتاه مدت بین ایران و استرالیا به شمار می رود. 

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانشجوی استرالیایی در ایران حضور دارند، گفت: آمار حضور دانشجویان استرالیایی در ایران نسبت حضور و تعداد دانشجویان ایرانی در استرالیا محدود است زیرا دانشجویانی که از کشور استرالیا وارد ایران می شوند به منظور اجرای دوره های کوتاه مدت می آیند. به عنوان مثال بحث راه اندازی مرکز تحقیقات آب با همکاری دانشگاه شریف که افراد آکادمیک ایران و استرالیا در آن با هم همکاری می کنند.
بیگز در ادامه افزود: دانشجویانی که از استرالیا به ایران مهاجرت کردند بیشتر به تحصیل در دوره های فوق لیسانس ایران شناسی در دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند.

سفیر استرالیا در تهران در رابطه با اقدامات استرالیا در راستای ارتقاء و توسعه تعاملات فرهنگی بین ایران و استرالیا خاطر نشان کرد: سفارت استرالیا مانند سفارت هر کشوری در دنیا تلاش برای بهبود روابط بین کشورها ، دولت ها و همینطور روابط بین افراد دو کشور در سطح مطلوب را انجام می دهد .

وی بیان کرد:سفارت استرالیا بیشترین تمرکز و فعالیت خود در بخش بازرگانی و سرمایه گذاری و حفظ تبادلات بازرگانی به منظور دستیابی و پیشرفت سریع اهداف مشترک دو کشور (ایران و استرالیا) را در سایر کشورها دنبال می کند. همچنین وزارت مهاجرت در استرالیا اقدام به فراهم کردن ویزا برای بازدیدکنندگان می کند که این خود اقدام مهمی جهت تسریع روابط فرهنگی بین ایران و استرالیا به شمار می رود. 

او در ادامه خاطر نشان کرد: تلاش برای ثبات بخشیدن به منطقه و ایجاد ثبات با همکاری ایران و استرالیا در زمینه های ؛ مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم، مبارزه با دزدان دریایی اقیانوس هند، چاره اندیشی برای مسایل آب و هوا ، همچنین بخش دیگری از فعالیت های سفارت استرالیا با ایران مربوط می شود در فضای بین المللی ، البته اهمیت این همکاری بین دولت ها و وزارتخانه ها، بین افراد جامعه به صورت جامعه مدنی خیلی موثر و این مسله مورد تاکید است.

دیدگاه تان را بنویسید