در گفت و گو با جی پلاس؛

مدیرعامل اسبق استقلال: در تصمیم برای فوتبال، توپ در زمین مجلس است/ یک بار برای همیشه مساله را حل کنید

کارشناس مدیریت ورزش ایران معتقد است فدراسیون فوتبال دچار نوعی بلاتکلیفی است و نمی شود به این راحتی با قوانین دولتی درباره اش اظهار نظر کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ماجرای قانون منع بکار گیری بازنشستگان شامل مدیرانی که در فدراسیون های ورزشی، فعال هستند هم می شود و حتی مدیران شاغل در فدراسیون فوتبال هم با وجود تفاوت هایی در اساسنامه این فدراسیون و همینطور حساسیت های فیفا، مجبور به تمکین هستند؛ اما در این بین مهدی تاج - رئیس فدراسیون فوتبال در نهایت با استفاده از "قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران" توانست امکان تداوم ریاست در این فدراسیون را پیدا کند.

تمکین ظاهریِ فدراسیون فوتبال از قانون منع بکارگیری بازنشستگان، نشان می دهد که اعضای هیات رئیسه و حتی مدیران انتصابی رئیس در بدنه تشکیلات فدراسیون هم نیز مشمول این قانون می شوند. بنابراین چهار عضو بازنشسته هیات رئیسه فدراسیون و دبیرکل هم طبق قانون باید مسئولیت شان را ترک کنند.

علی کفاشیان، محمود اسلامیان، فریدون اصفهانیان، عبدالکاظم طالقانی و حیدر بهاروند اعضای بازنشسته هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که بعضا مسئولیت های اجرایی هم در این تشکیلات دارند و محمدرضا ساکت - دبیرکل فدراسیون، رفتنی هستند با این تفاوت که برای جایگزین های چهار نفر نخست می بایست مجمع فوق العاده فدراسیون تشکیل و نفرات جدید انتخاب شوند اما دبیرکل جدید را رئیس فدراسیون می بایست انتخاب و منصوب کند.

در همین رابطه کاظم اولیایی، کارشناس مدیریت فوتبال و مدیرعامل اسبق باشگاه های استقلال و پاس، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، اظهار کرد: در این ماجرا شاهد تناقض هایی هستیم. اگر تشکیلات فدراسیون فوتبال و افراد شاغل در آن را تابع قوانین دولتی می دانیم، این رویکرد الزاماتی دارد و دیگر نیازی به شکل گیری بحث ها و حواشی پیش آمده نیست و اگر غیر از این است پس چرا  با یک قانون کاملا دولتی، رئیسش را از قانون منع بکارگیری بازنشستگان مستثنی می کنیم؟

او ادامه داد: «اگر مجلس فدراسیون فوتبال را جزء ورزش های آماتوری می داند که دولتی هستند، پس به طور کامل باید بودجه اش را بدهد و خودش هم اداره اش کند؛ اگر هم که حرفه ای و غیر دولتی می داند پس بهتر است نگذارند قوانین دولتی شامل این تشکیلات و افراد فعال در آن شود. همواره به نمایندگان مجلس گفته ام که یک بار برای همیشه باید قانون مشخص کند که نهاد هایی نظیر فدراسیون فوتبال را عملا دولتی می دانند یا خیر.»

اولیایی کلید اصلی حل این مشکل  را در دستان مجلس می داند و به جی پلاس می گوید: « یک قانون بیشتر نباید باشد. الان توپ در زمین مجلس است و آن ها باید یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنند. چرا زمانی که رئیس فیفا می خواهد به ایران بیاید ما زنان را به ورزشگاه راه می دهیم چون فدراسیون فوتبال را زیر نظر فیفا می دانیم اما در زمان های دیگر مخالفت مراجع را ملاک تصمیم قرار می دهیم؟ به شخصه دو سال با مراجع دیدار کردم و به نمایندگان مجلس هم در جلسات مختلف گفته ام اگر فوتبال را می خواهید، باید بدانید که یکی از ملاک های اصلی فیفا، عدم تبعیض جنسیتی در استفاده از این ورزش است و باید ساز و کاری برای ورود زنان به ورزشگاه ها اندیشیده شود. با این حال اتفاقی نیفتاده و همچنان در بلا تکلیفی به سر می بریم.»

این کارشناس مدیریت ورزش ایران، درباره قطع همکاری فدراسیون با اعضای هیئت رئیسه و دبیرکل، توضیح داد: « به جزء دبیر کل، سایر اعضا اعم از نواب رئیس و اعضای هیئت رئیسه انتخابی اند و به جزء مجمع فدراسیون، هیچ نهاد یا ارگانی چه دولتی و چه غیردولتی نمی تواند آن ها را برکنار کند. وضعیت دبیر اما متفاوت است و او یک مسئولیت انتصابی است که هر گونه تغییری را می بایست رئیس فدراسیون انجام دهد.»

دیدگاه تان را بنویسید