کمتر بازیگری می‌توانید سراغ بگیرید که از تلویزیون طلبکار نباشد

علی دهکردی: هیچ کس حواسش به بازیگران پیشکسوت نیست

رییس انجمن بازیگران سینما ضمن اشاره به مطالبات بالای بازیگران از تهیه‌کنندگان تلویزیونی از نبود مرجعی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه گلایه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در بخشی از گفت‌وگو با علی دهکردی می‌خوانیم: 

 باتوجه به اینکه در مقام رییس انجمن بازیگران سینما از نزدیک در جریان دغدغه‌های فعالان این صنف هستید، بد نیست تصویری بی‌واسطه از اهم دل‌مشغولی‌ها و مسایل آن‌ها از زبان شما بشنویم.

اتفاقاً بد نیست به یکی از مسایل و دغدغه‌های مهم بازیگران در زمینه همکاری با تلویزیون اشاره‌ای داشته باشم. هرچند عنوان صنف ما «انجمن بازیگران سینما» است اما بخش عمده‌ای از اعضای این صنف، هنرمندانی هستند که بازیگران اصلی مجموعه‌های تلویزیونی بوده و هستند. در کنار این حجم از هیاهویی که درباره دستمزد چند بازیگر مطرح می‌شود، هیچ کس سراغ این مساله نمی‌رود که مجموعه بازیگران ما چقدر از تهیه‌کنندگان طلب‌کارند.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های همکاران بنده در صنف بازیگری، حجم بالای مطالبات به‌خصوص از تهیه‌کنندگان تلویزیونی است. نمی‌دانیم به کجا هم باید پناه ببریم و دادخواهی کنیم. در سینما جایی به نام شورای داوری وجود دارد که می‌تواند شکایت به آنجا برد و احقاق حق کرد، اما در همکاری با تلویزیون چنین امکانی وجود ندارد به خصوص در سال‌های اخیر که ورود بی‌رویه تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای، موجب آسیب جدی به بدنه حرفه‌ای سریال‌سازان و آبروی تلویزیون وارد شود. افرادی که به‌صورت غیرحرفه‌ای وارد این میدان شده‌اند، پول از تلویزیون دریافت کرده‌اند اما آن را میان عوامل توزیع نکرده‌اند!

امروز کمتر بازیگری می‌توانید سراغ بگیرید که از تلویزیون طلبکار نباشد. نگرانی‌ها و دغدغه‌های بازیگران امروز دستمزد میلیاردی فلان بازیگر خانم یا آقا نیست که اتفاقاً فیلمش فروش میلیاردی هم داشته است. هرچند در تمام دوران فعالیتم در صنف، هیچ گاه با این مورد هم مواجه نبوده‌ام که تهیه‌کننده‌ای در سینما، بعد از آنکه فیلمش فروش اعجاب‌آوری داشته، ‌ سراغ انجمن بازیگران سینما بیاید و بگوید من می‌دانم در این صنف ۱۰، ۱۵ بازیگر از کار افتاده هستند که نمی‌توانند بازی کنند و می‌خواهم این بخش کوچک از سود فیلمم را به حمایت از این عزیزان اختصاص دهم زیرا این‌ بزرگواران خشت اول سینمایی را گذاشته‌اند که امروز آثار ما در آن به چنین سودهایی می‌رسد.

 پس این بی‌توجهی جنبه صنفی هم دارد.

در این زمینه البته الزامی نیست اما نکته اصلی این است که گویی هیچ کس حواسش به این بازیگران پیشکسوت نیست. بازیگرانی که به طور کامل از هرگونه حمایت دولتی بی‌بهره بوده‌اند و به‌واسطه یک جریان رسانه‌ای بر سر دستمزد چند بازیگر، آن‌ها هم سیبل انتقادها می‌شوند! همان بازیگری که سال‌ها امکان کار نداشته و یا اگر هم کاری داشته هنوز بخش زیادی از دستمزدش را نگرفته به‌واسطه همین حواشی مردم او را به چشم فردی با درآمد میلیاردی قضاوت می‌کنند! این بی‌عدالتی که حتی در «توجه» وجود دارد، آزاردهنده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید