گزارش جی پلاس از لیگ والیبال امسال+ نتایج هفته پنجم

جای خالی لژیونرها و خارجی ها؛ فرصت یا تهدید؟!

لیگ برتر والیبال در حالی هفته پنجم خود را پشت سر گذاشت که کوچ بازیکنان ایرانی و نبود بازیکنان خارجی و همچنین تیم های سرمایه دار تاثیر خود را بر لیگ گذاشته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر والیبال در حالی پنجمین هفته خود را پشت سر  برگزار کرد که کوچ هشت بازیکن تیم ملی به اروپا از یک طرف و عدم توانایی باشگاه ها برای جذب بازیکن خارجی، روی کیفیت لیگ تاثیر گذاشته است. از طرف دیگر انحلال بانک سرمایه و خارج شدن فضای لیگ از جو سرمایه داری و جذب ستاره ها مزید بر علت شده تا شرایط جدیدی در لیگ حاکم شود و فاصله تیم ها کمتر از گذشته شود.

  • آیا شرایط امروز به سود والیبال است؟

در پس ماجرای رفتن بازیکنان ایران به لیگ های اروپایی نظرات مثبت و منفی زیادی وجود داشت. برخی مخالف بودند و دلیلشان هم همین پایین آمدن کیفیت لیگ بود. عده دیگری هم موافق بودند و رفتن این بازیکنان را به طور مستقیم باعث رشد والیبال ملی می دانستند که هدف نهایی لیگ خوب است.

به هر ترتیب لژیونر شدن بازیکنان تحت تاثیر مسائل اقتصادی و رشد ارزش ارزهای خارجی اتفاق افتاد و همین علت هم اجازه نداده تا همان اندک بازیکنان درجه دو و سه اروپایی به ایران بیایند. دو عاملی که در کنار کاهش محسوس سرمایه گذاری تیم های مدعی در سال های اخیر، شرایط کیفی لیگ را در هفته های ابتدایی به نسبت سال های گذشته پایین آورده. حالا سوال اینجاست که آیا این شرایط به والیبال ملی صدمه می زند؟

پاسخ دادن به این سوال شاید کار ساده ای نباشد. باید این حال می شود از جهات مختلف به آن نگاه کرد و امیدوار بود با مدیریت بهتر و تکرار روندی که در دهه هشتاد طی شده، لیگ برتر را به روزهای اوجش بازگرداند.

  • باز شدن فضا برای بازیکنان جوان تر

از طرفی رفتن بازیکنان درجه یکی مثل سعید معروف، غفور، عبادی پور، معنوی نژاد، قائمی و میرزاجانپور جا را برای بازیکنان جوان تر باز می کند تا بتوانند در لیگ خود را نشان دهند. به همین ترتیب رفته رفته فرصت خودنمایی برای بازیکنان دیگر فراهم می شود و چرخه بازیکن سازی بزرگتر از گذشته خواهد شد. کما اینکه با اضافه شدن یک تیم به لیگ، چندین بازیکن دیگر امکان بازی در لیگ برتر را پیدا کرده اند.

  • جایگزینی جوان ها یا ماندن پا به سن گذاشته ها؟

در این روند جایگزین شدن بازیکنان با لژیونرها و همچنین بازیکنان خارجی، نیاز به اندکی صبر و تحمل از سوی مربیان دارد تا بازیکنان جوان که در سال های گذشته میدان قابل توجهی برای بازی در اختیارشان نبود، با مقداری کار بیشتر و بازی در لیگ بتوانند انتظارات را برآورده کنند. صبر و حوصله ای که اگر نباشد، تا چند سال لیگ برتر پر می شود از بازیکنان پا به سن گذاشته و مو سفیدی که هیچ گاه اجازه نمی دهند جوان ها آنقدری تجربه اندونزی کنند که نفر اول باشند.

همین حالا چهار پاسور اصلی لیگ برتر بین 35 تا 45 سال سن دارند. امیر حسینی، مهدی مهدوی، علیرضا بهبودی و بهمن پزشکی چهار پاسور اصلی از میان سیزده تیم هستند که در حوالی چهل سالگی در لیگ توپ می زنند. به همین خاطر هم هست که یکی از حساس ترین و آسیب پذیرترین پست های والیبال ایران همین پاسوری است که اگر روزی سعید معروف بازنشسته شود، فاصله نفر دوم با او از زمین تا آسمان است.

  • سایه مشکلات اقتصادی بر لیگ

اگر قرار بر یک بررسی کامل است، نمی شود سهم مشکلات اقتصادی را هم در این شرایط فراموش کرد. مشکلاتی که از یک طرف تیم سرمایه را به عنوان قهرمان سه دوره اخیر لیگ والیبال فراری داد و سایر قدرت ها نظیر پیکان و سایپا را هم وادار کرد تا ستاره هایشان را بفروشند و سعی کنند با خرج کمتر راهی لیگ برتر شوند. با این حال به طور قطع این شرایط گذرا است و والیبال جدا از سال های اخیر و تا حدودی دهه نود، در اغلب دوران در همین شرایط لیگ خود را پشت سر گذاشته و رفته رفته به روزهای بهتری رسیده است.

  • افزایش هیجان

یکی از کمبودهای لیگ والیبال در سال های گذشته، یکه تازی تیم سرمایه و مشخص بودن قهرمانی این تیم از ابتدای لیگ بود. مسئولان این تیم آنقدر بازیکنان برجسته و خوب لیگ را حتی برای نشستن بر روی نیمکت ذخیره هایش جذب می کرد که دیگر مشخص بود قدرت هیچ تیمی نمی تواند مانع قهرمانی این تیم متمول شود.

با این حال در لیگ امسال حداقل سه چهار تیم شرایط مشابه دارند و تیم های دیگر هم برای به چالش کشیدن آن ها بدون شانس نیستند.

تیم های خاتم اردکان، پیکان، سایپا و تا حدودی شهرداری ورامین تیم های هم سطح و مدعی لیگ به حساب می آیند که برای قهرمانی باید برابر هم بجنگند.

به گزارش جی پلاس؛ در مجموع چه بخواهیم و چه نخواهیم، والیبال وارد شرایط جدیدی شده. دیگر مانند گذشته ماندن در ایران و گرفتن دستمزدهای آنچنانی برای بازیکنان برجسته به لژیونر شدن نمی ارزد و هیچ بعید نیست پس از لیگ جهانی بعدی و برای فصل آینده، تعداد بیشتری از بازیکنان هم به تیم های خارجی بروند. پس مسئولین فدراسیون و همینطور تیم ها باید خودشان را برای این شرایط آماده کنند و به شرایط پیش آمده به چشم یک فرصت نگاه کنند، نه تهدید. فرصتی که می تواند چرخه بازیکنان ملی و سطح اول والیبال ایران را بسیار بزرگتر از امروز کند و کمک کند تا این رشته موفق از درجا زدن در سال های اخیر رها شود و به جمع بزرگان والیبال دنیا بپیوندد.

** نتایج کامل هفته پنجم لیگ برتر والیبال:

شهرداری تبریز صفر – خاتم اردکان 3
سایپا تهران 3– پیکان تهران صفر
پیام خراسان 3 – شهروند اراک صفر
شهرداری ارومیه صفر – شهروند ورامین 3
عقاب نهاجا 3 – کاله مازندران 2
شهرداری گنبد ۳ - دورنای ارومیه ۲

دیدگاه تان را بنویسید