عضو شورای رقابت اعلام کرد

بررسی امکان و میزان افزایش قیمت خودرو؛ دستور جلسه فردای شورای رقابت

هنوز به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد قیمت خودرو تا پایان سال افزایش خواهد یافت یا خیر!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تغییر و به‌روزرسانی قیمت خودروها باتوجه‌به تاثیر افزایش نرخ ارز و مواداولیه بر قیمت تمام‌شده تولید در صنعت خودرو، مهم‌ترین درخواست تولیدکنندگان این صنعت به‌خصوص در ماه‌های اخیر به‌شمار می‌رود. تاکید خودروسازان و قطعه‌سازان بر لزوم افزایش قیمت محصولات تولید داخل به این دلیل است که تولید در شرایط فعلی نه‌تنها دیگر با سود همراه نیست، بلکه به بالارفتن حجم زیان انباشته در این بخش‌ها منجر شده است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، این شرایط به دو تا چندبرابرشدن قیمت تمام‌شده تولید محصولات شرکت‌های خودروساز در سال‌جاری، نسبت‌به زمان مشابه سال گذشته انجامیده است، به‌طوری که اگر قیمت تمام‎شده یک محصول نسبتا پرتیراژ پیش‌از این 123میلیون‌تومان تمام می‌شد، با احتساب افزایش قیمت‌ها بر اساس ارز نیمایی در شرایط فعلی به 235میلیون رسیده است. براساس تغییرات عنوان‎شده، این تصور به‌وجود می‌آید که در آینده نزدیک در زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی تصمیم جدی و جدید اتخاذ شود.

تقاضای صحیحی که شاید به نتیجه نرسد

یک عضو شورای رقابت در این زمینه اعلام کرد: «تقاضای خودروسازان و قطعه‌سازان مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها، درخواست درستی است. چراکه قیمت مواداولیه مصرفی در قطعه‌سازی در مواردی حتی بیش‌از 100درصد افزایش یافته است. بنابراین طبیعی است که تولید برای آن‎ها به‌صرفه نباشد.»

ولی ملکی در پاسخ به این سوال که آیا این اصرار و پافشاری‌ها می‌تواند به تصمیم تازه‌ای برای افزایش مجدد قیمت خودرو در سال‌جاری منجر شود یا خیر، توضیح داد: «افزایش قیمت تمام‎شده تولید خودرو در این مقطع به معنی افزایش بلافاصله قیمت رسمی خودروهای تا 45میلیون تومان نیست.»

این اظهارات سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر خودروسازان و قطعه‌سازان تاکید و اصرار بسیار زیادی بر لزوم افزایش قیمت خودروها داشته‌اند.

چرخه معیوب صنعت خودرو

وی با بیان این‎که قطعه‌ساز در این شرایط دو راه‌حل پیش‌رو دارد، اظهار کرد: «یک راه این است که تولید را متوقف کند و راه دیگر این است که محصول تولیدی خود را با قیمت بالاتر به فروش برساند. غیر از این دوراه، اگر قرار باشد تولیدکننده قطعات کیفیت محصولات خود را کاهش دهد اصلا منطقی نیست. بنابراین اگر نتواند قیمت را افزایش دهد، ناچار به توقف تولید خواهد بود.»

ملکی در ادامه با اشاره به این‎که اگر قطعه‌ساز تولید خود را متوقف کند، خودروساز نیز امکان تولید و تجاری‌سازی محصولات خود را نخواهد داشت، تصریح کرد: «این مساله باعث می‌شود خودروساز نتواند به تعهدات خود در زمینه تحویل خودروهای پیش‌فروش شده، عمل کند. در نتیجه یک چرخه معیوب ایجاد می‌شود که ضرر و زیان آن متوجه همه خواهد بود.»

این نماینده مجلس با بیان این‎که باید بپذیریم این بن‌بست به‌وجود آمده است و مشکلات باید حل شود، تاکید کرد: «کسانی که متولی امر هستند، باید قیمت واقعی را بررسی کنند. در این راستا، شورای رقابت نیز تغییرات تورم‌بخشی را از بانک مرکزی استعلام و قیمت‌ها را دریافت کرده است و احتمالا در جلسه روز دوشنبه هفته جاری این موضوع بررسی می‌شود.»

به گفته ولی ملکی، بیش‌از چهار ماه است خودروسازان تقاضای افزایش قیمت را مطرح کرده‌ و قطعه‌سازان هم نارضایتی خود از قیمت‌های موجود را اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به این‎که این روند به تعدیل تعداد زیادی نیروی انسانی منجر شده و آمار منتشرشده اخیر در این زمینه بسیار نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: «توقف تولید توسط قطعه‌سازان و ادامه روند فعلی، بیکاری بیشتر کارگران را به‌دنبال خواهد داشت.»

ملکی در پایان گفت: «هنوز به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که قیمت خودرو تا پایان سال افزایش خواهد یافت یا خیر.» 

 

دیدگاه تان را بنویسید