چهارباغ ثبت جهانی می‌شود اما نه در اصفهان!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس با اشاره به ارزش جنگل های چهار باغ مرزن آباد گفت: این جنگل ها یکی از گزینه‌های ثبت در میراث جهانی یونسکو هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس، مهرداد خزایی اظهار کرد: چند منطقه از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به عنوان گزینه ثبت در میراث جهانی سازمان یونسکو مطرح هستند که منطقه حفاظت شده چهارباغ نیز در بین گزینه‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه مناطقی برای ثبت میراث جهانی معرفی می شوند که انسان کمتر در آن دخالت کرده و در خصوص پوشش های گیاهی و جانوری غنی باشد، افزود: در بسیاری از نقاط، مناطقی وجود دارد که از نظر پوشش گیاهی قوی هستند، اما چهارباغ به لحاظ محیط زیستی و جانوری بسیار قوی تر است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس با اشاره به اینکه در منطقه چهارباغ هیچ گونه عملیات انسانی انجام نشده است، تصریح کرد: این منطقه بین جاده کندوان و جاده روستایی به سمت روستای انگوران قرار داشته و 9833 هکتار مساحت دارد.

خزایی یادآور شد: این سایت تقریبا کوهستانی بوده و از رویشگاه‌های جنگلی، مرتعی، بیشه زار و صخره‌ای برخوردار بوده و بخش وسیعی از آن دارای شیب بیش از 40 درصد بوده و حد ارتفاعی منطقه بین 915 تا 3395 متر است.

  وی با اشاره به اینکه اقلیم این منطقه نیمه مرطوب سرد و میانگین بارش سالیانه منطقه حدود 600 میلیمتر است، افزود: رودخانه‌های این منطقه نیز درواقع سرچشمه رودخانه چالوس هستند که به دریای خزر می‌ریزد. 

این مسئول با بیان اینکه به دلیل ارتفاعات مختلف، پوشش گیاهی منطقه تنوع وسیعی از گونه‌های درختی، درختچه‌ای و علفی را تشکیل می‌دهند، افزود: مناطق بکر و دست نخورده و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر از مشخصات بارز این منطقه محسوب می‌شوند، همچنین از پستانداران این منطقه نیز می‌توان به مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی، گرگ، کل و بز، روباه معمولی، شغال و انواع پرندگان نظیر کبوتر جنگلی، جی جاغ، انواع سنگ چشم، انواع سارگپه و عقاب جنگلی اشاره کرد.

خزایی خاطر نشان کرد: به زودی اکیپی از کارشناسان یونسکو به منطقه آمده و ضمن بازدید از منطقه چهارباغ و بررسی موضوع، با فرماندار، بخشدار، دهیاران، شوراها و اهالی  چهارباغ رای زنی خواهندکرد، در مسیر ثبت این منطقه به عنوان میراث جهانی، نظرات مردم و مسئولان نیز مدنظر قرار گرفته و همه جوانب جهت تحقق این مهم سنجیده می‌شود.

یکی از اخباری که این روزها در خصوص منابع طبیعی شمال کشور به گوش می‌رسد این است که ۱۲ منطقه از جنگل‌های هیرکانی در استان های مازندران، گیلان و گلستان ثبت میراث جهانی یونسکو می‌شوند که یکی از آنها جنگلهای منطقه چهارباغ بخش مرزن‌آباد از توابع شهرستان چالوس است و به همین منظور به زودی نمایندگان سازمان جهانی یونسکو برای تایید این مهم در منطقه حضور خواهند یافت.

 

دیدگاه تان را بنویسید