جی پلاس/ دانشمندان کشف کردند؛

​حیوانات زمان را تشخیص می‌دهند!

مطالعات جدید حاکی از آن است که سلول‌های مسئول زمان‌بندی در مغز اساس ساعت درونی بدن حیوانات هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان در مطالعات اخیر به مدارک جدیدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد حیوانات قادرند زمان را حدس بزنند. آنها با آزمایش قشر انتورینال مغز توانستند مجموعه‌ای از رشته‌های عصبی را کشف کنند که وقتی حیوان منتظر غذاست، مانند ساعت کار می‌کنند. 

دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن به تازگی به مدارک جدیدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد حیوانات قادرند زمان را حدس بزنند. این تحقیق بیانگر آن است که حیوانات نوعی نمایش زمان در مغز خود دارند که وقتی می‌خواهند فواصل زمانی را اندازه‌گیری کنند، به کمک آنها می‌آید. 

محققان بر این باورند که در قشر انتورینال، لب گیجگاهی مغز قرار گرفته که با حافظه و مسیریابی در ارتباط است. از آنجایی که این بخش از مغز اطلاعات فضایی را در خاطرات جداگانه کدگذاری می‌کند، محققان تصور می‌کنند که این ناحیه از مغز می‌تواند مسئول کدگذاری زمان هم باشد. 

هر خاطره‌ای متفاوت است اما برای تمام خاطرات جداگانه، دو ویژگی اصلی وجود دارد: زمان و فضا. این دو ویژگی همیشه در محیطی خاص و در زمانی مشخص اتفاق می‌افتد. محققان برای آزمایش فرضیه خود، از نوعی آزمایش مجازی موسوم به «توقف در» استفاده کردند که در آن، یک موش در شرایط واقعیت مجازی روی یک تردمیل فیزیکی می‌دود. موش یاد می‌گیرد که مسیری را رو به جهتی بدود که به یک در منتهی می‌شود که در نیمه‌راه این مسیر قرار گرفته است. بعد از 6 ثانیه در باز می‌شود و به موش امکان می‌دهد که ادامه مسیر را رو به پایین طی کند تا جایزه‌اش را که همان غذاست، دریافت کند. 

محققان بعد از چند جلسه تمرین، دری نامرئی را در صحنه واقعیت مجازی تعبیه کردند. در سناریوی جدید، موش با توجه به تغییر بافت کف تردمیل محل قرار گرفتن در نامرئی را متوجه می شود و قبل از حرکت برای دریافت جایزه‌اش، 6 ثانیه جلوی در می‌ایستد. محققان با استفاده از واقعیت مجازی، قادر به کنترل عوامل مؤثر مانند صدای باز شدن در روی موش‌ها هستند. 

آنها در شرایط واقعی قادر به کنترل کامل صدای در نبودند و به همین دلیل، موش می‌توانست آن را لمس کند، صدای آن را بشنود یا بوی آن را حس کند. آنها مجبور به حدس زدن زمان نیستند. اما در واقعیت مجازی، محققان می‌توانند تمام این نشانه‌های حسی را بررسی کنند. 

محققان این آزمایش را کمی پیشرفته‌تر انجام دادند به طوری که فعالیت مغز موش را مورد بررسی قرار دادند. آنها با استفاده از روش میکروسکوپی دو فوتونی که امکان تصویربرداری از مغز را با رزولوشن بسیار بالا امکان‌پذیر می‌کند، فعال شدن رشته‌های عصبی مغز موش‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. 

همان‌گونه که موش در مسیر می‌دود تا به در نامرئی برسد، سلول‌های مغز فعال می‌شوند تا کدگذاری ‌فضایی را کنترل کنند. سپس می‌توان مشاهده کرد زمانی که حیوان جلوی این در می‌ایستد، سلول‌های مغزی غیرفعال شده و مجموعه جدیدی از سلول‌های آن فعال می‌شوند.

محققان دریافتند که سلول‌های زمانبندی حین دویدن، فعال نشده و تنها موقع استراحت فعال می‌شوند. بنابراین، این سلول‌ها نه تنها حین استراحت فعال می‌شوند، بلکه زمان استراحت حیوان را هم کدگذاری می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید