گزارش جی پلاس؛

جای خالی پرطرفدارترین تیم بسکتبال در لیگ برتر/ علت کناره گیری دوباره مهرام چه بود؟

تیم بسکتبال مهرام در حالی در نظرسنجی فدراسیون بسکتبال محبوب ترین باشگاه ایران شد که جایی در لیگ ندارد و بنا بر دلایلی که بی مهری و بی توجهی فدراسیون عنوان کرده، از حضور در لیگ برتر کنار رفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون بسکتبال پس از سال ها خواب در فضای مجازی، مدتی است که بیدار شده و فعالیت خوبی به خصوص در اینستاگرام دارد. این صفحه که حالا بیش از 12 هزار دنبال کننده دارد، طی هفته های اخیر با استفاده از امکان رای گیری در استوری های اینستاگرام، چالش انتخاب پرطرفدارترین تیم های باشگاهی ایران را در آستانه آغاز لیگ برتر به راه انداخت که نتیجه جالبی در پی داشت.

در این نظرسنجی که هشت تیم مرحله نهایی را آغاز کردند، کنکو تهران، نفت آبادان، مهرام، دانشگاه صنعتی شریف، شهرداری گرگان، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی و تراکتورسازی کردستان حضور داشتند. مسابقه به این شکل برگزار شد که هر کدام از تیم ها، دو به دو در یک نظرسنجی (مسابقه) شرکت کردند و در نهایت یک تیم که آرای بیشتری به دست می آورد، راهی مرحله بعد می شد.

پس از دور اول پتروشیمی، مهرام، نفت آبادان و شهرداری گرگان به نیمه نهایی رسیدند و در نهایت مهرام و نماینده گرگان فینالیست شدند. فینال جذابی که رکورد بیشترین تعداد رای را شکست و البته رقابت نزدیکی بین دو تیم ایجاد شد. گرگانی ها که با فاصله خوبی در حال کسب رتبه پر طرفدارترین باشگاه بودند، به یکباره با هجوم طرفداران مهرام مواجه شدند که در نهایت باعث اول شدن این تیم تهرانی شد. با این حال مهرام تنها با چهار درصد بیشتر از شهرداری گرگان و 52 درصد آراء به عنوان پرطرفدارترین تیم لیگ انتخاب شد. 

786E83FD-2D62-4582-8F81-569AB590C1E5

نکته جالب و البته تلخ این نظرسنجی، همین قهرمانی مهرام است. این عجیب نیست که پر افتخارترین تیم بسکتبال در یک دهه گذشته پر طرفدارترین باشد اما اینکه امسال در لیگ برتر جایی ندارد عجیب است و ناراحت کننده. باشگاه مهرام و بسکتبالش منحل نشده اما یک بار دیگر تصمیم گرفته است در لیگ نباشد و فعالیت نکند. 

مهرام اولین قهرمانی اش در لیگ برتر را در فصل 87 – 88 بدست آورد و پس از آن پنج بار دیگر هم در لیگ برتر آن را تکرار کرد. یک بار دیگر هم آن ها در لیگ ملی به این عنوان رسیدند . در فصل 93 – 94 فدراسیون بسکتبال در اقدامی عجیب تصمیم به برگزاری دو لیگ گرفت که مهرام در هر دو قهرمان شد. لیگ هایی که یکی ملی و دیگری حرفه ای نامیده شدند. به این ترتیب مهرام در ده سال گذشته به هفت قهرمانی رسیده که در نوع خود کم سابقه. تنها ذوب آهن در حد فاصل اوایل دهه هفتاد تا اوایل هشتاد، در 10 سال به هفت عنوان قهرمانی در لیگ برتر رسیده است و پس از آن هم مهرام به این افتخار دست پیدا کرده. ذوبی ها هم البته سال ها به دلیل مشکلاتی که با محمود مشحون داشتند، از بسکتبال دور بودند اما با رفتن این رئیس بازنشسته، از فصل پیش رو یک بار دیگر به این لیگ بازمی گردند. 

  • ماجرای رفتن مهرام از لیگ چه بود؟

مهرامی ها سال گذشته پس از دو دوره به لیگ برتر برگشتند و با آمدنشان اتفاقا هیجان بیشتری هم وارد این لیگ شد. آن ها علی رغم نتیجه نه چندان خوب در مرحله دوره ای، در پلی آف درخشیدند و با غلبه بر پتروشیمی راهی فینال شدند. با این حال فینال را به شهرداری تبریز واگذار کردند. در خلال دیدارهای فینال بود که مهران شاهین طبع پس از باخت تیمش (پتروشیمی) در نیمه نهایی به مهرام، اتهام هایی را متوجه مهرام و هروس آوانسیان (رئیس سابق کمیته داوران و از مدیران باشگاه مهرام) کرد. اتهام هایی که از همان روزها و پس از پایان لیگ با شکایت مهرام و خود آوانسیان پیگیری شده اما هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

فدراسیون در پس شکایت آوانسیان چند جلسه کمیته انضباطی برگزار کرد اما برای مهرام همین اتفاق هم نیفتاد. مهرامی ها که پیش از این هم تهدید به کناره گیری کرده بودند، پس از عدم گرفتن نتیجه از شکایتشان به فدراسیون، فضا را برای فعالیت در بسکتبال مهیا ندیدند. گفتنی است هنوز پرونده شکایت آوانسیان هم پس از برگزاری چند جلسه کمیته انضباطی به نتیجه ای نرسیده است. 

  • جای خالی پرافتخارترین سرمربی

شرایط مشابه با مهرام برای سرمربی اش نیز برقرار است. مصطفی هاشمی که با گواه نتایج و آمار، موفق ترین و پرافتخارترین مربی باشگاهی ایران به حساب می آید، تیمی ندارد و بیرون مانده است. هاشمی که البته بخش اعظم افتخاراتش در ایران و آسیا را با همین مهرام بدست آورده،

 

دیدگاه تان را بنویسید