گزارش جی پلاس از شروع یک اتفاق مثبت در ورزش ایران؛

گام مثبتی که خانم ها دیشب در آزادی برداشتند!

دولت و فدراسیون فوتبال در ماه های اخیر چندین گام موثر و مهم برای فراهم کردن شرایط مناسب به منظور حضور دائمی بانوان در ورزشگاه ها، برداشته اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ این اقدام ها بعد از دیدار اینفانتینو با مقامات ورزشی و رئیس جمهور ایران در اواخر سال 96 آغاز شد. رئیس فیفا در دیدار خود با دکتر روحانی خواستار رفع محدودیت بانوان برای حضور در ورزشگاه ها شد و این پروسه از اوایل سال 97 کلید خورد.

حضور گزارشگر خانم در ورزشگاه آزادی

در اواخر لیگ هفدهم مجری رادیویی داخل ورزشگاه از آقا به خانم عوض شد. در حالی که در آن روزها این اتفاق بسیار عجیب و غیر قابل باور بود، رفته رفته این خانم جای خود را در ورزشگاه آزادی باز کرد و در همه بازی ها کار اطلاع رسانی ها و گزارشگری ها را در ورزشگاه انجام می دهد و شور و هیجان را در بین تماشاگران حفظ می کند.

حضور خبرنگاران و عکاسان خانم در تمرین تیم ملی

پیش از این بانوان رسانه ای کشور نمی توانستند تمرین تیم های فوتبال را از نزدیک پوشش دهند اما این اتفاق از چندی قبل در تمرین های تیم ملی رخ داد. همانند گذشته در ابتدا این اتفاق در مرکز توجهات بود اما به مرور به اتفاقی عادی تبدیل شد و بانوان زیادی برای پوشش خبری و تصویری تمرینات تیم ملی فوتبال به ورزشگاه های مختلف آمدند.

استقبال وزیر ورزش از حضور بانوان در ورزشگاه ها

وزیر ورزش حدود دو هفته قبل در مصاحبه ای از علاقه اش برای حضور بانوان در ورزشگاه ها صحبت کرد که همین موضوع موجب افزایش گمانه زنی ها برای حضور بانوان در ورزشگاه ها شد و برخی از وقوع این اتفاق در آینده نزدیک سخن به میان آوردند.

حضور بانوان به صورت انتخابی در بازی تیم ملی

هنوز دو هفته از صحبت های سلطانی فر نگذشته بود که فدراسیون فوتبال در روز بازی ایران و بولیوی از حضور کارمندان خانم فدراسیون، خانواده فوتبالیست های تیم ملی و فوتبالیست های خانم تیم های ملی در ورزشگاه آزادی خبر داد تا برای نخستین بار بعد از حدود چهار دهه بانوان بازی فوتبال را در حضور مردان تماشا کنند.

حضور بانوان با اتفاقات ویژه ای همراه بود. بانوان ضمن افزایش شور و هیجان بازی تیم ملی، در پایان اقدام به جمع کردن زباله های تولیدی خود در سکوها کردند که این اتفاق بازتاب ویژه ای در فضای رسانه ای کشور داشت و چه بسا به زودی تبدیل به یک فرهنگ در بین آقایان و در ورزشگاه ها شود.

برگزاری بازی پرسپولیس و السد با حضور بانوان

مدیر فرهنگی فدراسیون فوتبال از تداوم این اتفاق در بازی پرسپولیس و السد خبر داده و احتمالا در این دیدار هم خانواده بازیکنان پرسپولیس به ورزشگاه بیایند. البته چه بسا این محدوده بیشتر شود و بانوان بیشتر از اقشار مختلف در ورزشگاه حاضر شوند و در یک بازی سرنوشت ساز به نماینده ایران کمک کنند.

گام بعدی چیست؟

به نظر می رسد بعد از این تجربیات موفق مقدماتی، کم کم زمینه های فرهنگی برای حضور خانواده ها در ورزشگاه ها فراهم شود؛ موضوعی که مدت هاست تبدیل به یک مطالبه عمومی در میان بعضی از اقشار بانوان شده اما در این بین هنوز مقاومت هایی وجود دارد و برخی مسئولین با اتکاء به قوانین موجود، روال گذشته را برمی گزینند و در آخرین واکنش ها هم دادستانی کل کشور از مخالفت با این اتفاق خبر داده و تاکید شده در صورت تداوم، برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید