گزارش جی پلاس؛

چرا بلیت ترکیبی قطار - اتوبوس سفر اربعین فروخته نشد؟!/ آخرین اخبار و احتمالات از فروش بلیت های اربعین 97

با وجود اطلاع رسانی های قبلی اما بلیت ترکیبی قطار - اتوبوس، سفر اربعین امروز فروخته نشد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار گشت و گذار جی پلاس؛ برخلاف آنچه میرحسن موسوی (معاون شرکت راه آهن) پیش از این در نشست خبری از آغاز فروش بلیت قطار اربعین به صورت بلیت ترکیبی قطار و اتوبوس، از تهران تا نجف و بالعکس در تاریخ 21 مهر 97 (امروز) خبر داده بود اما این برنامه اجرایی نشد!

** زمان دقیق فروش بلیت قطار - اتوبوس برای اربعین؟

معاون مسافری راه آهن چهار روز پیش (17 مهر 97) ساعت 10 را زمان آغاز فروش بلیت ها اعلام کرده بود که این ساعت ابتدا در برخی سایت ها خبری 11 صبح اعلام شد و در ادامه هم به طور کلی اجرایی نشد.

اما پی گیری های خبرنگار جی پلاس حاکی از آن است که به چند دلیل فروش این بلیت به تعویق حداقل 48 ساعته افتاده است و شرکت راه آهن قصد دارد از روز دوشنبه (پس فردا) این بلیط ترکیبی را به فروش برساند.

** چرا بلیت های ترکیبی را از 21 مهر (امروز) نفروختند؟!

یکی از دلایل مطرح شده هماهنگی برنامه جابجایی قطارها با توجه به لزوم عدم تداخل با سایر مسیرها بوده اما ظاهرا اصلی ترین دلیل که شاید باعث تغییرات در این نوع فروش شود، عدم هماهنگی و توافق نهایی با شرکت های عراقی برای تامین اتوبوس مورد نیاز و با قیمت مدنظر طرف ایرانی بوده است.

بنا به گفته غیررسمی برخی مسئولان بحث گرفتن تضمین در اجرای خدمات اتوبوس های عراقی برای ایران اهمیت دارد چرا که عنوان می کنند پیش از این و در سال های قبل با بدقولی هایی یا ناهماهنگی هایی در این موضوع مواجه شده اند.

بنابر آنچه درباره این نوع بلیط ترکیبی گفته شده قرار است مسیر تهران - کرمانشاه به صورت ریلی؛ کرمانشاه - پایانه مرزی مهران  و مهران تا نجف با اتوبوس طی شود و همین مسیر در برگشت هم باشد که به گفته یکی از دفاتر فروش بلیت قطار مسیر برگشت (بخاطر تسهیلات بیشتری برای اکثر مسافران) از کربلا تا مهران پیش بینی شده است.

** احتمال حذف بلیت مسیر مهران تا شهرهای عراق!

اما با مسائل پیش رو این احتمال وجود دارد که بخش اتوبوسی از مرز تا شهرهای عراق حذف شود که نتیجه آن قرار است به زودی اعلام شود.

همچنین درباره نوع فروش بلیت هم با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی داده نشد، دو احتمال وجود دارد که حالت اول فروش به صورت اینترنتی و از طریق دفاتر و حالت دوم که (بنابه گفته برخی دفاتر فروش) به واقعیت نزدیکتر است، فروش صرفا از طریق دفاتر خواهد بود.

** قیمت بلیت ترکیبی؟

قیمت رسمی این بلیت های ترکیبی هنوز اعلام نشده و یکی از دلایل هم همین قطعی نبود مسیر مرز مهران تا شهرهای عراق است. ظاهرا قرار نبوده و نیست که ارز مبادله شده با عراقی ها با نرخ دولتی یا پایین تر از آزاد باشد و بنابراین تا وقتی با قطعیت از فروش این بلیت ترکیبی (3 مسیره) صحبت بود، برخی دفاتر فروش قیمت حدودی یک میلیون تومان برای رفت و برگشت (یعنی جمعا 6 مسیر؛ تهران - کرمانشاه؛ کرمانشاه - مهران؛ مهران - نجف یا کربلا) عنوان می کردند هر چند اطلاعات آنها هم بر پایه شنیده هایشان بود هنوز هیچ نرخی قطعی نیست. همچنین گفته می شد در صورت حذف بخش خارجی مسیر، این قیمت احتمالی می تواند به شدت کاهش داده شود.

** تعیین تکلیف ارز همراه مسافران اربعین تا دوشنبه؟

یکی دیگر از بلاتکلیفی های زائران اربعین حسینی موضوع فروش ارز همراه مسافر است که در هفته ها و روزهای گذشته به صورت رسمی از سوی برخی مسئولین ذیربط مطرح شد که ابتدا بحث فروش دلار یا دینار و سپس فقط دینار را مطرح کردند که در مرز و خاک عراق این برنامه عملیاتی می شود اما ظاهرا امروز شایعاتی مبنی بر منتفی شدن این ماجرا در برخی رسانه ها عنوان شده و در عین حال برخی هم خبر از قطعی بودن فروش اما تعیین تکلیف نحوه آن تا 48 ساعت آینده (از زمان انتشار این خبر) خبر داده اند که این نیز اتفاق خوبی نیست و مسافرانی که با مشکلات اقتصادی متعددی درگیر هستند نمی توانند برنامه ریزی خوبی از الان برای خرید یا عدم خرید ارز آزاد داشته باشند!

** بلاتکلیفی مسافران باید پایان یابد

به گزارش جی پلاس؛ در مجموع امیدواریم با همکاری و تلاش همه مسئولان ذیربط برنامه سفر اربعین زائران عتبات عالیات به خوبی و بدون مشکل یا با حداقلی از مشکلات و ناهماهنگی ها انجام شود اما تا زمان اعزام اولین گروه های زائران اربعین حدود 2 روز بیشتر باقی نمانده و بهتر است تصمیم ها و هماهنگی ها در کمترین زمان ممکن انجام شود تا جمعیتی زیادی از مردم که فعلا تعداد آنها به حدود 300 هزار نفر (زائر ثبت نامی) رسیده سردرگم اخبار و اطلاعات متناقض نشوند و بتوانند برنامه ریزی درستی انجام دهند.

دیدگاه تان را بنویسید