موشک سایوز فضانوردان را به زمین بازگرداند

روز گذشته موشک سایوزی که حامل کپسول فضایی و دو فضانورد آمریکایی و روسی بود، دچار اختلال شد. فضانوردان ۳۰ دقیقه پس از پرتاب دوباره فرود آمدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روز گذشته موشک سایوزی که حامل دو فضانورد آمریکایی و روسی بود، دچار مشکل شد. در نتیجه این امر کپسول حاوی فضانوردان با سرعتی زیاد به زمین بازگشت.

به گفته مقامات بخش دوم این موشک دو دقیقه پس از پرتاب دچار اختلالی نامعلوم شده است. البته فضانوردان به سلامت در قزاقستان فرود آمدند اما این ماموریت لغو شده ضربه ای به برنامه فضایی روسیه است که در حال حاضر تنها راه ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی به حساب می آید.  طی ۳۰ سال گذشته این نخستین ماموریت سرنشین دار شکست خورده روسیه به حساب می آید.

نیک هاگو فضانورد ناسا همراه آلکسی اوچینین از سازمان فضای روسیه در این ماموریت حضور داشتند. پس از جدا شدن کپسول از موشک در ارتفاع ۵۰ کیلومتری زمین آنها مدت کوتاه بی وزنی را حس کردند و سپس با نیروی گرانشی مواجه شدند که ۶تا۷ برابر نیرویی است که در زمین حس می شود.

کپسول حاوی فضانوردان حدود ۳۰ دقیقه پس از پرتاب همراه چتر نجات در منطقه ای در شمال شرقی مقر بایکنور در قزاقستان فرود آمد. درهمین راستا تمام ماموریت های سرنشین دار روسی لغو شده تا تحقیقات کاملی درباره اختلال موشک انجام شود.

 این در حالی است که پس از این رویداد، ناسا اعلام کرد مشغول بررسی طرح های قدیمی خود برای ادامه پرواز ایستگاه فضایی بین المللی بدون سرنشین است. کنی تاد یکی از مدیران ایستگاه فضایی ساعاتی پس از لغو این ماموریت اعلام کرد سه سرنشین این ایستگاه می توانند تا ماه ژانویه در آنها بمانند. اما به گفته تاد این ایستگاه فضایی باید تا قبل از آغاز فعالیت  کپسول های فضایی جدید اسپیس ایکس یا بویینگ چند خدمه داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید