در گفت و گو با جی پلاس؛

عزت اللهی: باید قهرمان آسیا شویم و هیچ بهانه ای قبول نیست/ مردم درباره جهانبخش صبورتر باشند

سعید عزت اللهی معتقد است هدف تیم ایران در جام ملت های آسیا فقط قهرمانی است و جای هیچ عذر و بهانه ای هم نیست.

لینک کوتاه کپی شد

بدون شک سعید عزت‌اللهی طی هفته‌های اخیر یکی از بهترین لژیونرهای فوتبال ایران بوده. بازیکنی که بعد از یکی دو فصل بازی در روسیه، پیراهن ردینگ در چمپیونشیپ را پوشید و البته خیلی زود به ترکیب ثابت این تیم هم رسید.

سعید که در تمام بازی‌های اخیر، یکی از سه بازیکن برتر ردینگ بوده، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، از سطح بالای لیگ انگلیس صحبت می‌کند. از نظر هافبک شماره شش تیم ملی، فوتبال در انگلیس سخت‌تر از اسپانیا و روسیه است: «از هر لحاظ، لیگ انگلیس به هیچ وجه قابل قیاس با روسیه و حتی اسپانیا نیست. البته من در اسپانیا، در سطح بزرگسالان بازی نکردم اما خیلی از بازی‌ها را از نزدیک دیدم. لیگ انگلیس از نظر قدت و سرعت بهتر از تمام لیگ‌های دنیا است. تماشاگر وقتی به ورزشگاه می‌آید، از تماشای یک بازی لذت می‌برد. حتی قبل از اینکه به لیگ انگلیس بیایم، همیشه می‌گفتم که بهترین لیگ دنیا محسوب می‌شود. من حالا که اینجا آمده و بازی می‌کنم، می‌بینم که درباره فوتبال در انگلیس اشتباه نمی‌کردم. واقعا سطح بالایی دارد و اگر در انگلیس موفق باشی، یعنی یک بازیکن خوب و فوق‌العاده هستی.»

عزت‌اللهی درباره بازی فیزیکی در انگلیس حرف‌های جالبی می‌زند. از او می‌پرسیم آیا قد و قامت بلند به موفقیت او در انگلیس کمک کرده که در جواب می‌گوید: «چرا که نه. در فوتبالی که برخوردهای عجیب و غریب در آن انجام می‌شود، قد و قامت بلند می‌تواند یک حسن باشد. چرا دروغ بگویم، فوتبال انگلیس از لحاظ بدنی به بازیکنانی نیاز دارد که انرژیک باشند و قوی. این هم یک حسن برای من محسوب می‌شود و سعی می‌کنم از این وضعیت بهترین استفاده را بکنم. البته مربی ردینگ هم حتما این توانایی را در من دیده که جذبم کرده. شاید ضعف‌هایی داشته باشم اما خوشحالم در تیمی بازی می‌کنم که سرمربی اعتقاد کاملی به من دارد و سبک بازی‌ام را می‌پسندد.»

در ردینگ برخورد هواداران با عزت‌اللهی چطور است؟ سعید می‌گوید: «هواداران خیلی لطف دارند و از روز اول با من گرم گرفتند. انگار که 10 سال است بازیکن ردینگ هستم. این هفته مقابل وست‌برومویچ، مغلوب شدیم و هواداران هم ناراحت شدند. وست‌بروم تیمی قدرتمند است که بخت نخست صعود به لیگ برتر محسوب می‌شود. ما بازی سختی را پشت سر گذاشتیم اما باید هفته‌های بعد برای هواداران جبران کنیم تا آن‌ها خوشحال به خانه‌های‌شان برگردند. برای آن‌ها دلم می‌سوزد که از ما حمایت می کنند اما نمی‌توانیم پاسخ این حمایت را بدهیم.»

نقطه ضعف ردینگ در کدام منطقه است؟ عزت‌اللهی تصریح می کند: «تیم‌مان جوان است و نیاز به تجربه بیشتری برای موفقیت در بازی‌ها دارد. بازیکنانی خوبی در اختیار داریم اما اگر اعتماد به نفس‌مان بیشتر شود، حتی می‌توانیم بهترین تیم‌های حاضر در چمپیونشیپ را شکست بدهیم. این برای ما اصلا غیرممکن نیست.»

عزت اللهی و جهانبخش

عزت‌اللهی یکی از دوستان صمیمی علیرضا جهانبخش است. او درباره شرایط این روزهای علیرضا در برایتون و فوتبال انگلیس هم صحبت می‌کند و به جی پلاس می گوید: «من هفته قبل در لندن علیرضا را دیدم. هر دو یک روز تعطیل بودیم و به همین دلیل قرار گذاشتیم تا همدیگر را ببینیم. متاسفانه مردم ایران کمی بی‌حوصله و کمتر صبور هستند. صبرمان خیلی کم است و این گاهی به خودمان هم ضربه می‌زند. به عنوان نمونه در رانندگی، صف بانک و خیلی جاهای دیگر. دوست داریم خیلی زود به نتیجه برسیم. به نظر من اگر می‌خواهیم به جایی برسیم، باید صبورتر باشیم. در مورد فوتبال و علیرضا جهانبخش هم این نکته صدق می‌کند. او تازه به برایتون رفته و به زمان نیاز دارد تا با فضای فوتبال در انگلیس آشنا شود. همه می‌دانند سطح فوتبال در انگلیس بالاتر از هلند است. بنابراین نمی‌توانیم به این زودی علیرضا را تحت فشار قرار بدهیم که چرا به ترکیب ثابت نمی‌رسد یا نمی‌درخشد.»

هافبک شماره 32 ردینگ در ادامه مثالی هم درباره خودش می‌زند: «این اتفاق برای من هم رخ داد. وقتی در روسیه بودم و کمتر بازی می‌کردم. همه می‌گفتند چرا عزت‌اللهی ذخیره است یا کم بازی می‌کند. انتقاد پشت انتقاد. من این روزها را تجربه کردم اما حرفی نزدم و فقط تمرین کردم تا به بهترین شرایط آمادگی برسم. علیرضا هم حالا این کار را انجام می‌دهد. مطمئن باشید او خیلی زود در ترکیب برایتون جا می‌افتد و به ستاره این تیم تبدیل می‌شود.»

سعید در ردینگ، پیراهن شماره 32 را انتخاب کرده. دلیلش را اینچنین توضیح می‌دهد: «شماره 6 بر تن یک بازیکن دیگر بود. من هم اول می‌خواستم شماره 66 را بردارم که گفتند قوانین اجازه نمی‌دهد و این شماره‌ها برای بازیکنان تیم ب است. به همین دلیل شماره 32 را انتخاب کردم. چون 3 ضربدر 2 می‌شود 6. با این کار احساس می‌کنم که شماره 6 را پوشیده‌ام.»

عز ت‌اللهی از انگلیس به ایرن آمد تا در اردوی تیم ملی شرکت کند. او درباره بخت ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا به جی پلاس می‌گوید: «ما مربی بزرگی در اختیار داریم که خیلی خوب می‌داند برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا، چه کار سختی پیش رو هست. اگر کی‌روش حرفی می‌زند یا بحثی می‌کند، ما بازیکنان می‌دانیم که فقط به خاطر تیم ملی است. امیدوارم شرایطی که کی‌روش می خواهد مهیا شود تا بتوانیم در اوج آمادگی راهی جام ملت‌ها شویم.»

 شماره شش تیم ملی درباره بازی‌های تدارکاتی تیم ملی صحبت‌های جالبی انجام می دهد: «انجام بازی‌های تدارکاتی می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یک تیم داشته باشد. بازیکنان،قریب به اتفاق روزهای سال را در باشگاه هستند و هر از چند گاهی به تیم ملی می‌آیند. برای هماهنگی بازیکنان، نیاز به بازی‌های تداراکاتی بیشتری هست. حتی اگر بازیکنان برزیل را دور هم جمع کنی اما بازی تدارکاتی انجام ندهی نمی‌توانی موفق شوی. مثالی برای‌تان می‌زنم. در همین اردویی که یک هفته است آغازشده. چرا همه تیم‌ها در طول 10 روز، دو بازی تدارکاتی انجام می‌دهند اما ما یکی؟! پاسخ به همین یک پرسش، وضعیت ما را نشان می دهد. همه می‌دانیم فدراسیون و حتی وزارت ورزش تلاش خود را انجام می‌دهند اما به نتیجه نمی‌رسند. البته هدف ما قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است و جای هیچ عذر و بهانه‌ای هم نداریم اما اگر امکانات کمی بهتر شود و همه از ما و تیم ملی حمایت کنند می‌توانیم راحت‌تر به این هدف برسیم. تیم ملی فقط 30 بازیکن و چند مربی نیست؛ همه رسانه‌ها و مردم هم عضو تیم ملی هستند و برای موفقیت در امارات باید ما را کمک کنند.»

سعید عزت اللهی

دیدگاه تان را بنویسید