نامگذاری‌های جدید در کره ماه+عکس

دو دهانه ماه در عکس معروف "زمین و ماه" برداشته شده توسط ویلیام آندرس فضانورد آپولو-8، به افتخار پنجاهمین سالگرد ماموریت تاریخی این سفینه به مدار ماه، نام‌های جدید گرفتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یک گروه کاری وابسته به اتحادیه بین‌المللی نجوم(International Astronomical Union-IAU) این دو بخش را "طلوع زمین آندرس"(Anders' Earthrise) و "زادگاه 8" ( 8Homeward) نام گذاشتند و از این پس در اسناد و نقشه‌ها این قسمت‌ها با نام‌های جدید معرفی خواهند شد.

در 24 دسامبر 1968 نام ویلیام آندرس, فرانک بورمن و جیمز لاول به عنوان اولین انسان‌هایی که در مدار ماه قرار گرفتند به ثبت رسید. آنها ضمن گردش خود با ناو آپولو-8 در اطراف ماه، شاهد نخستین طلوع زمین از ماه بودند و آندرس توانست با یک دوربین فیلمبرداری 70 میلی‌متری عکس‌های زیبایی از این منظره بگیرد. این تصویرها بعدا زینت بخش جلد مجلات، صفحه روزنامه‌ها و کتاب‌ها در سال 1969 شد.

اما اهمیت عکس طلوع زمین که قطعا معروف‌ترین تصویر گرفته شده توسط آپولو 8 است تنها به ثبت این لحظه تاریخی ختم نشد و بعدها آغازگر جنبش محیط زیست شناخته گردید زیرا زیبایی زمین را به خوبی نشان می‌داد. ویلیام اندرس بعدا در مصاحبه‌ای گفت: "ما در تمام این راه خود را برای کشف ماه آماده کرده بودیم اما مهمترین چیزی که کشف کردیم زمین بود!"

"طلوع زمین آندرس"  که قبلا "پاستورتی" نام داشت دهانه بزرگی به قطر 40 کیلومتر است و به وضوح در پیش زمینه عکس برداشته شده توسط آندرس دیده می‌شود. اما زادگاه 8 کوچکتر است و حدود 12.5 کیلومتر عرض دارد.

البته این دو محل نخستین مکان‌هایی نیستند که به اسم‌های مربوط به ماموریت آپولو 8 نامگذاری شده‌اند. در سال 1970، اتحادیه بین‌المللی نجوم سه نقطه دیگر ماه را به اسم بورمن، لاول و آندرس، فضانوردان این سفینه نامگذاری کرد. این بخش‌ها در سمت چپ ماه در نزدیکی سه دهانه که به نام خدمه کشته شده آپولو 1 در جریان آزمایش 27 ژانویه 1967 واقع هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید