گزارش جی پلاس از کاروان پر امید ایران در جاکارتا؛

تلاش پاراآسیایی ها برای بهترین نتیجه تاریخ + جدول برنامه ها

کاروان پاراآسیایی ایران در جاکارتا علی رغم کم شدن تعداد ورزشکارانش، به دنبال ارتقا رتبه و رسیدن به عنوان سومی در جاکارتا است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا روز شنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد و حالا روز اول خود را پشت سر می‌گذارد. کاروان ورزش ایران هم با 208 ورزشکار در این رویداد مهم شرکت کرده. ورزشکارانی که در 13 رشته به مصاف حریفان می‌روند و به دنبال خلق یک نتیجه خارق العاده دیگر هستند.

روند حضور ورزشکاران جانباز و معلول ایران در بازی‌های پاراآسیایی به شکلی است که در این دوره هم همه چشم انتظار سه رقمی شده مدال‌ها هستند. در بازی‌های پاراآسیایی گوانگژو 27 طلا و در مجموع کاروان ایران 80 مدال بدست آورد و در بازی های پاراآسیایی اینچئون تعداد طلاها 37 و مجموع مدال ها 120 بود. حالا خیلی‌ها منتظرند تا این روند ادامه پیدا کند و تعداد مدال‌های طلا، نقره و برنز نسبت به دو دوره گذشته بیشتر شود تا کاروان ایران در مجموع به جایگاه بهتری در بازی‌های پاراآسیایی دست پیدا کند.

  • دو و میدانی؛ گل سر سبد کاروان ایران

دو و میدانی همواره اصلی‌ترین رشته مادر در ورزش نامیده می‌شود. رشته‌ای که البته ورزش ایران هیچ‌گاه نتوانسته سهم قابل توجهی از مدال‌های آن را در بازی‌های آسیایی و المپیک تصاحب کند. با این حال در رقابت‌های پاراآسیایی، شرایط به طور کلی متفاوت و برعکس است.

ورزشکاران جانباز و معلول ایران همواره در مواد مختلف دو و میدانی نشان داده اند که شرایط بسیار خوبی دارند. تا جایی که این رشته و مواد و کلاس‌های مختلفش، بیشترین مدال را برای کاروان ایران به ارمغان آورده. در این دوره هم قطعا دو و میدانی بیشترین مدال را در سبد کاروان ایران می‌ریزد. رشته‌ای که از قضا شلوغ‌‌ترین کاروان را در بین رشته‌های مختلف دارد و با 85 ورزشکار راهی بازی‌ها می‌شود. ورزشکارانی نظیر جلیل باقری جدی، عبدالرضا جوکار، پیمان نصیری و محسن کائیدی و البته عشرت کردستانی و ... که تعداد قابل توجهی از آن ‌ها شانس بسیار خوبی برای رسیدن به مدال‌های خوشرنگ دارند.

  • طلای مطئمن تیمی

در میان رشته‌های تیمی، تنها مدال طلایی را که از همین حالا می‌شود برای کاروان ایران کنار گذاشت، طلای والیبال نشسته است. قدرت برتر والیبال نشسته دنیا که سال‌هاست در فینال المپیک و بازی‌های پاراآسیایی حضور دارد، در این دوره هم شانس اصلی قهرمانی است و با فاصله بسیار زیاد از حریفان قرار دارد. تا جایی که در رقابت‌های اول، جوان‌ترها امکان حضور پیدا می‌کنند و تیم اصلی ایران می‌تواند برای رقابت‌های نیمه‌نهایی و فینال استراحت کند.

  • مشهورترین ورزشکار معلول ایران

در تیر و کمان هم ورزش ایران در پاراآسیایی شرایط بهتری نسبت به بازی‌های آسیایی دارد. جایی که زهرا نعمتی با چندین طلای پاراالمپیک و پاراآسیایی و سابقه حضور در المپیک ریو و بازی‌های آسیایی جاکارتا و همچنین پرچمداری کاروان ایران در ریو، شناخته‌شده ترین ورزشکار کاروان ایران به حساب می‌آید. ورزشکاری که البته شانس بسیار زیادی برای تکرار طلای دوره گذشته خودش هم دارد. مدالی که می‌تواند ماجرای تلخی را که برایش در بازی‌های آسیایی رخ داد را به باد فراموشی بسپارد. نعمتی در بازی‌های آسیایی به دلیل سهل انگاری، از مسابقه جا ماند و از دور رقابت‌ ها کنار رفت.

  • در انتظار قدرت‌نمایی رحمان و هم تیمی ها

وزنه برداری در بخش پاراآسیایی هم یکی از رشته‌ های پرمدال برای کاروان ایران به حساب می‌آید. رشته‌ ای که معمولا پس از دو و میدانی، دومین رشته مدال آور کاروان ایران است و البته خیلی ها آن را با سیامند رحمان می شناسند. قوی ترین معلول دنیا که بارها رکورد سنگین وزن این رشته را شکسته و در این دوره هم شانس زیادی برای این کار دارد.  او پیش از اعزام تیم با 311 کیلو‌گرم در اردوی تیم ملی رکورد زد اما در این دوره از بازی‌ها بعید است که به رکورد دنیا حمله کند.

در کنار رحمان ورزشکاران دیگری هم حضور دارند که اکثرشان شانس مدال و حتی ایستادن روی سکوی قهرمانی به حساب می‌آیند.

  • رشته پرچمداران

 

تیراندازی هم یکی از رشته های پرمدال ایران است.  اگر چه همه نگاه‌ها به سوی ساره جوانمردی است اما این رشته سمیرا ارم را هم دارد. سمیرا ارم همانند ساره جوانمردی، شیرازی است و هر دو از شانس‌های مسلم  کسب مدال در جاکارتا هستند. اهمیت تیراندازی را می‌توان در این نکته دید که ساره جوانمردی پرچمدار کاروان ایران در افتتاحیه است و سمیرا ارم در اختتامیه. این نشان می‌دهد که این ورزش تا چه اندازه دارای اهمیت است.

البته این رشته بر خلاف دوره قبل در این دوره شرایط خیلی خوبی از نظر مسائل حاشیه‌ای ندارد چرا که همین چند ماه قبل بود که حسینعلی امیری سرمربی این تیم برکنار شد. با این حال هنوز هم شانس زیادی برای رسیدن به مدال دارند.

  • حضور ارزشمند در کاروان کیفی

کاروان پاراآسیایی ایران بیش از هر چیز ماندن کاروانی که به بازی‌های آسیایی رفت، لقب کیفی را لقب می‌کشد. کمیته ملی پاراالمپیک هم بیش از همیشه سعی کرد تا رشته‌ ها و ورزشکارانی را راهی جاکارتا کند که شانس بالایی برای کسب مدال داشته باشند. با این حال در میان، رشته هایی هم دیده می شوند که شانس چندانی برای کسب مدال ندارند اما صرف حضورشان اتفاق خوبی است.

به طور مثال حضور تیم بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته بانوان در این دسته قرار می گیرد. تیم هایی که در بخش مردان شرایط خوبی داشته اند اما در بخش زنان در سال های گذشته فعالیت چندان پررنگی نداشته اند و حالا با پوشش حمایتی راهی این رقابت ها شده اند.

بانوان والیبال نشسته البته در پاراالمپیک هم حضور داشتند و نشان دادند که با کمی جدیت و کار مستمر می توانند مانند تیم مردان به مدال آوری برسند. روندی که البته باید ادامه پیدا کند تا این رشته ها در بخش بانوان هم به شرایط بهتری برسد.

  • نیم نگاه به جایگاه سومی

کاروان پارااآسیایی ایران در دوره گذشته بازی ها رشد چشمگیر تعداد مدال ها و بهتر شدن عملکردش، به جایگاه چهارمی قاره کهن رسید و بهترین نتیجه تاریخش را کسب کرد. نتیجه ای که البته در این دوره در تلاش است آن را بهبود ببخشد.

محمود خسروی وفا رئیس کمیته پاراالمپیک درباره پیش بینی اش از نتیجه کاروان ایران گفته است:« با 208 ورزشکار به بازی های پاراآسیایی می رویم که غیر از یک رشته برای تمام آنها شانس مدال قائل هستیم. کاروان ایران در این رقابت ها بسیار جمع و جور است و در واقع فشرده ترین کاروان ایران در بازی های پاراآسیایی بعد از انقلاب است. اولویت ما حفظ مقام چهارمی دوره گذشته است اما قطعا به مقام سومی در مجموع هم نظر داریم و پیش بینی می کنیم اگر اتفاق خاصی نیفتد و عملکرد ورزشکاران مطابق انتظار باشد به مقام سومی بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا خواهیم رسید.»

این دوره از بازی‌ها قرار است از 6 اکتبر (14 مهر) تا 13 اکتبر (21 مهر) در 10 ورزشگاه در شهر جاکارتا برگزار شود و 3589 ورزشکار از 43 کشور در 18 رشته با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی قرار است 558 رویداد برگزار شود که 280 رویداد در بخش مردان، 232 رویداد در بخش بانوان و 46 رویداد نیز در بخش میکس خواهد بود. از بین 18 رشته‌ای که در این دوره حضور دارند، دوومیدانی با 169 رویداد، بیشترین مسابقه را برای کسب مدال خواهد داشت.

جدول زمان بندی سومین دوره بازی های پاراآسیایی:

13970224103250131141342010

13970224103413334141342410

 

دیدگاه تان را بنویسید