بهترین راه درمان قوز شست پا بررسی شد

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بهترین روش راه درمان قوز شیت پا را بررسی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات با بررسی سینماتیکی روند عارضه هالوکس والگوس (قوز شست پا) به این نتیجه رسید که بهترین روش درمان بیماران مبتلا به این عارضه، عمل جراحی است و اکثر بیماران بعد از عمل جراحی بهبود پیدا می کنند.

نیلوفر طهمورسی پژوهشگر این طرح گفت: عارضه هالوکس والگوس بیماری شایعیاست که با روش‌های متنوعی از جمله تعدیل کفش پا، پدهای مخصوص و استفاده از ارتوز و عمل جراحی درمان می‌شود. برای دستیابی به بهترین روش درمان این بیماری، با استفاده از نرم‌افزارهای TRACKER و MATLAB و SPSS در حوزه مهندسی کمک گرفتیم.

وی اظهار داشت: مشابه این پژوهش در حوزه پزشکی انجام شده اما به صورت سینماتیکی (یعنی در حوزه مهندسی) در ایران و خارج از کشور برای اولین بار است که انجام شده است.

این محقق افزود: برای انجام این تحقیق روزهای متمادی در مطب پزشک حضور پیدا کردیم و از بیمارانی که دچار این عارضه بودند هم قبل از عمل و هم بعد از عمل جراحی فیلم تهیه کرده و این فیلم‌ها را با کمک نرم‌افزار TRACKER تحلیل کردیم.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات گفت: با گرفتن فیلم و تحلیل حرکات پای بیماران و مقایسه راه رفتن آنها قبل و بعد از عمل جراحی به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی از بیماران بعد از انجام عمل هالوکس والگوس بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه نیلوفر طهمورسی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی – بیومکانیک با عنوان «بررسی سینماتیکی روند بهبود عارضه هالوکس والگوس» به راهنمایی دکتر کامران حسنی و مشاوره دکتر مصطفی رستمی انجام شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید