گزارش جی پلاس؛

مردم، کالای گران نخرید!/ کسبه ای که نرخ ها را لحظه ای بالا می بردند، چه می کنند؟

یکی از تناقض های تلخ در بازار، پایین نیامدن قیمت برخی اجناس پس از پایین آمدن نرخ دلار است. اتفاقی که در زمان صعود قیمت ارز، لحظه به لحظه می افتاد و فروشندگان در هر روز چند بار قیمت هایشان را جابجا می کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و درآمد جی پلاس؛ در زمان بالا رفتن نرخ ارز، مخصوصا هفته ها و روزهایی که دلار به سرعت و لحظه به لحظه بالا می رفت، شرایط عجیبی در بازار حکم فرما شده بود. اگر گذرتان برای خرید هر جنسی به بازار و مغازه های مختلف خورده بود، می دیدید که برای فروختن کوچکترین جنسی بارها قیمت را استعلام می گرفتند و ممکن بود در همان زمانی که شما مشغول انتخاب هستید، قیمت جنس مورد نظرتان بالاتر برود!

این ماجرا چه در دوره گذشته افزایش قیمت ارز و چه در این دوره، آنقدر تکرار شد که کار به برنامه های طنز و شوخی در فضای مجازی هم کشید و مردم مثل همیشه سعی کردند با شوخی کردن، تلخی اش را کم کنند.

توجیه فروشندگان برای بالا بردن لحظه ای قیمت ها این بود که باید با قیمت روز جنسشان را جایگزین کنند. پس باید گران تر و با آخرین نرخ، کالایشان را بفروشند. استدلالی که حالا به درستی و غلطی اش کار نداریم اما می خواهیم دقیقا بر عکس این ماجرا را بررسی کنیم.

اما آیا در یکی دو روز گذشته و با سقوط قیمت دلار، برخی فروشندگان تلفن به دست، قیمت اجناسشان را چک می کنند؟ قیمت ها را پایین می آورند؟ آیا کسی چنین تجربه ای داشته که در مغازه ای برود و در زمان خرید قیمت جنسی که می خواهد بخرد، پایین بیاید؟ اصلا یک روز بعد از سقوط قیمت دلار، پایین بیاید؟ چرا قیمت اجناس که به راحتی و لحظه به لحظه بالا می بردند را پایین نمی آورند؟

نمونه دیگری از این تناقض بزرگ و تلخ هم مربوط به یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی ایران است که ممکن است تجربه خرید از آن را داشته باشید. این فروشگاه که در زمان بالا رفتن نرخ ارز، به طور لحظه ای و روزانه قیمت اجناسش را بالا می برد و اتفاقا نقش تعیین کننده ای هم نرخ لوازم دیجیتالی در بازار داشت، مدتی از فروش مدل هایی از انواع اجناس خود امتناع کرد و ناموجود دانست اما به محض سقوط دلار، به یکباره بعضی از این اجناس موجود شد! البته حالا که قیمت دلار خیلی پایین آمده، هنوز بخش اعظم اجناس پر فروش خود نظیر گوشی موبایل و اجناس برقی را ناموجود کرده و نمی فروشد!

یا فروشگاهی که در بدترین روزها رب گوجه را 24 هزار تومان قیمت می زد و فضا را متشنج تر از همیشه می کرد، حالا حتی رب گوجه را ناموجود کرده و نمی فروشد!

گذری در میان فروشگاه‌های مختلف، از پوشاک و لوازم خانگی گرفته تا بازار لوازم دیجیتال، این را نشان می دهد که در مواردی قیمت‌ ها کاهش پیدا کرده اما در مقابل عده ای از فروشندگان در برابر کاهش قیمت‌ ها مقاومت می کنند. 

به طور مثال سری به نمایندگی یکی از برندهای لوازم خانگی در خیابان شریعتی زدیم. فروشگاهی که اصلی ترین نمایندگی این برند را در اختیار دارد. مراجعه صبح امروز (چهارشنبه - 11 مهر 97) ما به این نمایندگی نشان می داد که قیمت ها تغییر چندانی نکرده و با وجود افت فاحش نرخ ارز، قیمت ها حتی پنج درصد هم پایین نیامده بود و برخی اجناس هم حتی قیمتی مطابق با گذشته داشت.

در بازار تهران هم اگرچه خرید و فروش تا حدود زیادی جریان دارد اما متاسفانه کسبه، حاضر به پذیرش تاثیر این کاهش نیستند؛ کسبه ای که اگر قیمت دلار بالاتر رفته بود، عمده آنها برچسب قیمت را تغییر می دادند!

یکی از فروشندگان لباس درباره ارزان نکردن اجناسش می گوید: « من جنسم را با دلار 17 هزار تومان آورده ام و حالا که دلار پایین آمده نمی توانم ارزان بفروشم! البته بازار ارز هم هنوز ثبات آنچنانی پیدا نکرده و باید ببینیم در روزهای بعد چه اتفاقی می افتد.»

از این دست مشاهدات کم نیست و به سادگی برای همه مان امکان پذیر است. در این میان البته هستند افرادی هم که قیمت هایشان را تا حدودی پایین آورده اند و حالا که مقداری خیالشان از بالا نرفتن قیمت ارز راحت شده، اجناسشان را با قیمت خرید خودشان، ارزش گذاری می کنند.

به گزارش جی پلاس؛ با این حال بد نیست یک بار دیگر از خودمان بپرسیم که چرا در روزهای سخت و متشنج و افزایش تساعدی قیمت ارز، آنطور رفتار می کردیم و اجناس را به قیمت روز می فروختیم اما حالا با کاهش فعلی، تعریف مان را تغییر داده و گران خریدی را دلیلی برای تداوم گران فروشی ها می دانیم. اگر مبنای فروختن اجناس (چه درست و چه غلط) قیمت دلار بوده، باید در مقابل بالارفتن های عجیب و غریب، امروز هم افت قیمت های محسوس را همه جا شاهد باشیم. اتفاقی که اگر همه گیر شود، بخش بزرگی از اوضاع نابسمان و فشاری که به مردم آمده از بین خواهد رفت.

همانطور که اتحاد مردم و همکاری برخی رسانه ها عامل مهمی در پایین آمدن قیمت ارز شد، شاید اکنون هم با اتحاد دیگری مبنی بر نخریدن اجناس گران، نرخ های بازار را مجبور کنیم، با معیارهایی که خود برگزیده بودند، متعادل شوند.

دیدگاه تان را بنویسید