گزارش جی پلاس؛

به نام ایران، به کام آدیداس!/ درآمدزایی صفر تیم ملی در جام ملت‌ها

فدراسیون فوتبال یک بار دیگر در زمینه فعالیت اقتصادی و عقد قرارداد اسپانسری برای تامین پوشاک تیم ملی نمره مردودی گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال تا چند ماه دیگر در جام ملت‌های آسیا به میزبانی امارات شرکت می‌کند و به طور مشخص برای فتح جام قهرمانی این مسابقات به میدان خواهد رفت؛ افتخاری که آخرین بار در سال 1976 نصیب فوتبال ایران شده است.

در کنار موضوع آمادگی بازیکنان و درایت کادرفنی، شرایط لوجستیکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها در موفقیت یک تیم است که کارلوس کی‌روش تاکید زیادی روی پشتیبانی قاطعانه از تیم ملی دارد.

از همین رو فدراسیون فوتبال برای رفع یکی از کاستی‌های تیم ملی، چندی پیش با شرکت آلمانی آل‌اشپورت برای تامین پوشاک تمام زیرمجموعه‌های خود از جمله تیم ملی بزرگسالان به توافق رسید اما این توافق فعلا در حد رفع نیازهای دوران اجرایی شده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، کارلوس کی‌روش به کلی این پوشاک را فاقد استانداردهای لازم می‌داند و تاکید زیادی روی استفاده از برند‌های درجه یک دنیا دارد. او در مصاحبه اخیر خود با اشاره به جلسات اخیرش با مدیران فدراسیون فوتبال، عنوان کرد که کماکان از این پوشاک در جام ملت‌های آسیا استفاده خواهند کرد. فدراسیون هم ظاهرا هنوز از البسه آدیداس در انبار‌های خود دارد.

کی روش درباره این اقدام گفت: «این تعداد البسه موجود، برای تیم کافی است و تا زمانی که به اتمام برسد از همین البسه با کیفیت موجود استفاده می کنیم. دلیل اصلی ما مسایل مالی بود که در برهه فعلی یک بی‌احترامی تلقی می‌شود اگر بخواهیم منابع مالی‌مان را حیف و میل کنیم».

سرمربی پرتغالی تیم ملی علاوه بر وجود پوشاک آدیداس در فدراسیون به انتقاد از پوشاک شرکت آل اشپورت هم پرداخت تا این موضوع را کتمان نکند که به دلیل کیفیت پایین آل اشپورت مجبور به پوشیدن آدیداس است. کی روش می‌گوید: « به این نتیجه رسیدیم که البسه دریافت شده به هیچ عنوان کیفیت لازمه را نداشته تا جایی که باید به این موضوع تاکید کنم که آقای ممبینی به عنوان یک داور با سابقه بین‌المللی تاکید داشتند که البسه ارائه شده به هیچ عنوان کیفیت لازم را ندارد. ضمن اینکه آقای ساکت هم کیفیت این البسه را تایید نکردند و در نتیجه یک نظر کلی و جمعی گرفتیم و این به تایید ریاست فدراسیون فوتبال هم رسید و تصمیم گرفته شده به خاطر نداشتن استاندارهای لازم در البسه ارائه شده بود».

همانطور که کی‌روش تاکید کرده اقدامات او در مورد تجهیزات و البسه تیم ملی برای بازیکنان است و او بهترین‌ها را برای تیم ملی‌خواهد تا احترام تیمش را حفظ کند اما مورد عجیبی که قبلا هم به دفعات تکرار شده، ناتوانی فدراسیون فوتبال در فعالیت اقتصادی است.

فدراسیون در دوره مدیریتی تاج ثابت کرده که نمی‌تواند از پتانسیل‌های موجود در فوتبال جهت تامین نیازهای مالی خود استفاده کند. برگزاری جام ملت‌های آسیا در امارات فرصت بسیاری خوبی برای حضور تعداد کثیری از هواداران ایرانی در ورزشگاه‌ها است که تعدادشان در امارات هم کم نیست و بدون شک تعداد قابل توجهی از پیراهن های تیم ملی می تواند در امارات فروخته شود.

همین موضوع هم موجب رغبت زیاد آل اشپورت برای عقد قرار داد با فدراسیون شده بود اما فدراسیون می‌توانست با برند بهتر و باکیفیت‌تری قرارداد مالی منعقد کند تا علاوه بر تامین خواسته‌های کی‌روش، به هدف ثانویه و شاید اولیه خود که تامین نیاز مالی است، دست یابد.

نکته ناامید کننده این است که فدراسیون در حال حاضر قراردادی با آدیداس ندارد و هر چقدر از پوشاک این شرکت در امارات به فروش برسد، سودی عاید فوتبال ایران نخواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید