چند روزی همقدم با شهید کلاهدوز

چه شد که همسر یوسف از ادامه تحصیل در رشته پزشکی منصرف شد؟

رتبه دهم کنکور شده بود و می توانست در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد، اما محیط بیمارستان را برای ادامه فعالیت کاری خود مناسب نمی دید...

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: در میان همه بچه های مدرسه تک و توکی بودند که با حجاب به مدرسه می آمدند و زهرا[1] یکی از آنها بود و مدیر مدرسه هم بسیار با این امر مخالف؛ اما از آنجایی که زهرا بچه زرنگ و درسخوانی بود و همیشه رتبه های عالی را چه در مدرسه و چه در مسابقات علمی به دست می آورد، این موضوع را نادیده می گرفت و برای او استثنا قائل می شد.

پدر هم با اینکه از سطح سواد بالایی برخوردار نبود اما چون تحصیلات فرزندانش برایش مهم بود، بسیار مراقب بود تا شرایط مناسبی برای درس خواندن زهرا فراهم بیاورد و به خصوص فصل امتحان ها که می شد این مراقبت را بیشتر می کرد و هر امکانی که لازم بود برای پیشرفت او تدارک می دید.

... سال ها گذشت و سال کنکور فرا رسید، رتبه دهم کنکور و رتبه سوم شیمی شد، با این رتبه می توانست در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد اما حضور در بیمارستان ها با مسأله حجاب همخوانی نداشت و باید به جای روسری کلاه کوچک سفیدی بر سر می گذاشت و این همۀ نگرانی زهرا بود که او را از ادامه تحصیل در رشته پزشکی باز می داشت. به شیمی هم علاقه زیادی داشت و ترجیح داد در این رشته پیش رود. انتخاب اولش شد شیمی و دانشگاه اصفهان هم محل تحصیلش.

سال 1349 بود و شهریه دانشگاه اصفهان 1050 تومان بود و می توانستند از وام برای شهریه استفاده کنند اما زهرا که هر ترم شاگرد اول رشته خود می شد از این شهریه معاف شد و هر چهار سال را رایگان تحصیل کرد.[2]

 

ادامه دارد...

 
  1. زهرا موزرآنی، همسر شهید یوسف کلاهدوز ( قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در هفتم مهرماه به همراه شهیدان جهان آرا، فلاحی، فکوری و نامجو و نیز تعدادی از رزمندگان اسلام دچار سانحه هوایی شده و به درجه رفیع شهادت نایل آمدند).
  2. برگرفته از گفت و گوی همسر شهید.

 

دیدگاه تان را بنویسید