گزارش جی پلاس/ یک موفقیت پزشکی جدید؛

بازسازی آرواره با استخوان کتف

محققان موفق شدند استخوان آرواره بیماری را که بر اثر سرطان از بین رفته بود، با کمک استخوان کتف بازسازی کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، «جن تیلور» بیماری است که چند سال پیش مبتلا به سرطان استخوان شد و به دلیل شدت بیماری، پزشکان به ناچار، در یک عمل جراحی 16 ساعته، آرواره فوقانی، چانه، کاسه چشم و تقریبا تمام نواحی صورت را که به پشت جمجمه راه داشت، تخلیه کردند. وضعیت او به گونه‌ای بود که کم‌تر کسی باور می‌کرد که از این عمل زنده بیرون بیاید.

جراحان با استفاده از ماهیچه و پوست گرفته شده از ناحیه کتف، موفق به بازسازی صورت این بیمار شدند. بیماری او بدون هیچ درد و علامتی شروع شد و ناگهان متوجه رشد توده‌‌ای در قسمت بالای آرواره‌اش شد. او که تصور می‌کرد مشکل از دندان‌اش است، به دندان‌پزشک مراجعه کرد و پزشک هم آن را آبسه دندان تشخیص داد.

دو ماه مانده بود که سی سالگی‌اش تمام شود که پزشکان متوجه ابتلای او به سرطان استخوان شدند. مدت کوتاهی بعد از تشخیص، پزشکان شیمی‌درمانی را آغاز کردند که به خاطر رشد سریع تومور، دوره درمانی دشواری را پشت سر گذاشت. تمام موهایش طی یک هفته ریزش کرد و ظاهرش کاملا تغییر کرد اما بعد از درمان، موها دوباره شروع به رشد کرد.

بعد از آن، جراحان نواحی گسترده‌ای از صورتش را تخلیه کردند که تنها به آرواره محدود نمی‌شد. پزشکان سپس از استخوان و ماهیچه کتف بیمار برای بازسازی سقف دهان و همچنین از عروق گردن برای تأمین جریان خون صورت او استفاده کردند. پزشکان معتقدند که در این عمل جراحی، تمام توده‌های سرطانی را خارج کرده‌اند اما باز هم MRI منظم از او گرفته می‌شود و شرایط او را به دقت تحت نظر دارند.

این بیمار تا مدتی بعد از عمل بازسازی صورت، قادر به خوردن و آشامیدن و حتی حرف زدن نبود. پزشکان هر روز از روند بهبودی او عکس می‌گرفتند و طی دو ماه، وضعیت جسمانی او را تحت کنترل داشتند. بعد از چند هفته؛ «جن» یاد گرفت که چگونه غذا بجود اما هرگز نمی‌تواند از بینی تنفس کند.

او در حال حاضر برای عمل کاشت دندان آماده می‌شود. او فقط 6 دندان بالا در قسمت چپ صورتش را دارد. «جن» حسابدار است و دوباره بعد از مدت‌ها دوری، به کارش برگشته است.

دیدگاه تان را بنویسید