در مراسم چهلم عزت الله انتظامی چه گذشت؟

امین تارخ هنرمند سینما و تلویزیون در مراسم چهلمین روز درگذشت زنده یاد انتظامی گفت: عزت سینما انسانی بزرگ بود. او به سینما اعتباری دوباره بخشید و به آثار پیش پا افتاده، مصلحتی و سفارشی تن نداد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آیین بزرگداشت زنده یاد عزت الله انتظامی به بهانه چهلمین روز درگذشت این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون شب گذشته، 4 مهر ماه با حضور علیرضا تابش رئیس بنیاد فارابی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر و شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در این مراسم همچنین بیتا فرحی، اصغر همت و دیگر هنرمندان با مجری گری پرویز پرستویی و کارگردانی شکرخدا گودرزی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم کلیپی از آثار زنده یاد یدالله صمدی هنرمند و کارگردان سینما که به تازگی دار فانی را وداع گفت، برای حضار پخش شد.

در ابتدای مراسم علی نصیریان هنرمند پیشکسوت با حضور بر روی صحنه سنگلج رو به تصویر زنده یاد انتظامی گفت: خاموش شدن تو در باور من نمی گنجد چرا که این دیوارها و فضاها با تو عجین شده‌اند. حیرت زده می‌شوم وقتی خاطرم به هنرنمایی‌های انتظامی روی صحنه می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌تواند در چند دقیقه از انتظامی صحبت کند، گفت: ما در چند مرحله با هم رفاقت و کار کردیم از میانه دهه سی در اداره هنرهای دراماتیک که نمایشی در تلویزیون اجرا می‌کردیم این برنامه هفته ای یک بار بود با توجه به اینکه ما 5 گروه بودیم به هر گروه در ماه یک بار این اجرا می‌افتاد.

نصیریان یادآور شد: کار ما در اداره هنرهای دراماتیک متفاوت از تئاتر لاله زاری بود ما تئاترها را ویرایش می‌کردیم چرا که فارغ التحصیل شده و خیلی چیز یاد گرفته بودیم این نمایش‌های تلویزیونی خیلی به ما کمک کرد و برای اجراهای زنده مفید بود آن دوره ما ابزار ضبط و پخش نداشتیم و همان کارهای تلویزیونی هم زنده بود. یادم می‌اید که زنده یاد انتظامی مرا برای کارهایش در اداره هنرهای دراماتیک انتخاب کرد و از آن دوره با هم دوست و همکار شدیم.

وی همچنین یادآور شد: مرحله دوم همکاری ما در فیلم‌های قبل از انقلاب و مرحله سوم هم بیش از دوازده سال روی همین صحنه سنگلج بود. نتیجه این همکاری‌ها در تئاتر و فیلم‌های مهرجویی مشخص است. البته به لحاظ اخلاقی ما با هم خیلی تفاوت داشتیم چرا که او خیلی شوخ بود اما من درونگرا و خونسرد بودم. البته او در عین شوخ بودن با کار شوخی نداشت و برایش عرق میریخت و تلاش می‌کرد.

نصیریان با اشاره به شکوفایی خود و زنده یاد انتظامی روی صحنه‌های سنگلج گفت: متأسفم که این همکار و همدم را از دست دادم ما تا یک دوره خیلی به هم نزدیک بود اما پس از آن هر کدام راه خود را رفتیم و امروز این فقدان باورم نمی‌شود چرا که او را هرگز فراموش نخواهم کرد او بخشی از کار هنری و وجود من بود که کنده شد.

سپس کلیپ خانه سینما با نمایش بخش‌هایی از بازیگری زنده یاد انتظامی پخش شد. در ادامه برنامه امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون با قدردانی از مجید انتظامی که سال‌ها به همراهی از پدر مشغول بود، گفت: با تجزیه و تحلیل اثار و کارهای زنده یاد انتظامی می‌فهمیم که خوشبختانه از او بت ساخته نشده بلکه خود اوست که باقی مانده است. عزت سینما بس بزرگ بود و خوب است جوانان بدانند او چطور بازیگری را آغاز کرد و چه چیزهایی را به جا گذاشت.

وی در ادامه افزود: زنده یاد انتظامی به سینما اعتباری دوباره بخشید او به آثار پیش پا افتاده و مصلحتی و سفارشی تن نداد . ارزش یک هنرمند به کارهای نکرده او است.

تارخ از مردم خواست تا به احترام این هنرمند یک دقیقه سکوت کنند.

در ادامه نیز کلیپی از خانه تئاتر درباره خاطرات و صفات انتظامی و مصاحبه با هنرمندان پخش شد.

همچنین در این مراسم ایرج راد نیز پشت تریبون گفت: به هر طرف که در این سالن نگاه می‌کنم حرکات و حضور انتظامی را روی صحنه می‌بینم. همیشه در عمرم او را آقای انتظامی صدا کردم زیرا بزرگ و هنرمند واقعی بود. او عاشق تئاتر بود و به این سالن اعتبار می‌بخشید پس این صحنه او را از یاد نخواهد برد.

در ادامه مراسم گلاب آدینه، شکرخدا گودرزی، فرشته طائرپور نیز خاطراتی از مرحوم انتظامی را تعریف کردند.
مجید انتظامی پسر زنده یاد انتظامی در پایان مراسم با تشکر از همه هنرمندان حاضر گفت: خوشحالم مرا در این چهل روز تنها نگذاشتید . پدرم بازیگری را آموزشی نمی دانست او معتقد بود باید این هنر در ذات افراد باشد.

در پایان مراسم نیز عصای عزت الله انتظامی برای نگهداری به خانه موزه انتظامی هدیه شد و شکرخدا گودرزی رئیس این خانه آن را دریافت کرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید