سگ‌های صاحب‌دار خطرناک‌تر از سگ‌های ولگرد!

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر با بیان این‌که در زمینه ابتلا به بیماری تب مالت استان همدان رتبه چهارم کشور را دارد، گفت: ورود دام‌های غیرایمن به روستاها باعث افزایش آمار ابتلا شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ دکتر علی قلی‌زاده دوشنبه 26 شهریور در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ملایر، با بیان این‌که در این میان وضعیت عرضه لبنیات سنتی به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، افزود: طی بازرسی‌های انجام شده 120 واحد متخلف عرضه شیر خام و لبنیات به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

وی با بیان این‌که طبق نمونه‌برداری‌های انجام شده کلیه شیرها و لبنیات این واحدها یا حاوی میکروب بوده و مورد تقلب اضافه کردن آب و نمک را داشته‌اند، اظهار کرد: ملایر محل ترانزیت دام در غرب کشور است.

قلی‌زاده با اشاره به این‌که این شهرستان یک منطقه عشایرنشین است و بیشترین عشایر غرب کشور در ییلاق و قشلاق از ملایر عبور می‌کنند، افزود: متأسفانه روی دام این عشایر نظارتی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر به عدم همکاری روستائیان و عدم حضور در کلاس‌های آموزشی اداره دامپزشکی در زمینه رعایت موازین بهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه به‌کارگیری نیروی بخش خصوصی و تأمین هزینه‌های بالای واکسیناسیون با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری هاری اشاره و عنوان کرد: سال گذشته 1700 قلاده سگ و امسال 1165 قلاده واکسیناسیون شدند.

قلی‌زاده با تأکید بر این‌که در بحث بروز بیماری هاری و حیوان‌گزیدگی در سطح شهرستان ملایر مشکل فرهنگی داریم، گفت: از آنجا که 92 درصد حیوان‌گزیدگی‌ها توسط سگ‌های صاحبدار انجام می‌شود بنابراین دهیاران در روستاها باید آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را به صاحبان این سگ‌ها داشته باشند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، وضعیت عبور و مرور و جمعیت دامی آن بیش از سایر شهرستان‌های استان همدان در معرض بروز و شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان قرار دارد، بنابراین تأمین اعتبارات لازم در زمینه واکسیناسیون و فرهنگ‌سازی ضروری است.

وی در ادامه با بیان این‌که بیماری سل جزو بیماری‌های درجه یک کشنده در سطح دنیاست و یک سوم جمعیت جهان در معرض این بیماری قرار دارند، افزود: هزینه درمان هر بیمار مبتلا به سل افزون بر 17 هزار دلار است.

قلی‌زاده با اشاره به این‌که سال گذشته 69 مورد دام مبتلا به سل در ملایر شناسایی شد، گفت: با توجه به بحث کمبود اعتبار و بحث پرداخت غرامت در مورد بیماری سل، نیز با مشکل مواجه هستیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید