در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

نابغه 18 ساله ایرانی قهرمان بعدی شطرنج جهان؟/ پرهام جلوتر از کاسپاروف، کارپف و آناند

شطرنج باز 18 ساله ایرانی توانست با اقتدار قهرمان شطرنج جوانان جهان شود و نام خود را به عنوان نخستین ایرانی در تاریخ جاودانه کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ پرهام مقصودلو توانست با 9 پیروزی و یک تساوی در مسابقات قهرمانی شطرنج جوانان جهان و کسب 9.5 امتیاز عنوان قهرمانی این رقابت ها را در کشور ترکیه به دست آورد و به عنوان نخستین ایرانی نام خود را در تاریخ ثبت کند.

قهرمانی این شطرنج باز 18 ساله در شرایطی به دست آمد که تاکنون هیچ شطرنج بازی از ایران موفق به کسب این عنوان نشده است. موفقیت مقصودلو در این رده سنی تحسین بزرگان شطرنج جهان را به دنبال داشته و کارشناسان به تمجید از عملکرد او پرداختند به طوری که آینده ای همانند گری کاسپاروف و آناتولی کارپف را برای او متصور هستند چرا که هر دو استاد بزرگ در سنین جوانی توانستند قهرمان رده سنی جوانان جهان شوند.

اوج کار مقصودلو در دیدار پایانی این مسابقات بود چرا که او در مرحله ما قبل پایانی به قهرمانی رسیده بود و می توانست بدون ریسک کردن، در دیدار نهایی یک تساوی کسب کند اما به خاطر سایر هم تیمی های خود با قدرت بازی کرد و نهمین پیروزی خود را هم به دست آورد.

امیر باقری، استاد بزرگ و مربی شطرنج در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛  این دست آورد را حاصل تلاش و نبوغ شخصی پرهام مقصودلو دانست و اظهار کرد: بعد از قهرمانی مقصودلو در مرحله ما قبل پایانی، برخی از کارشناسان گفتند دنبال کردن مسابقات خسته کننده است.

او با اشاره به قهرمانی شطرنج باز های بزرگی مانند کاسپاروف و آناتولی کارپف در این رده سنی می گوید: جالب است که این شطرنج بازها هم مانند مقصودلو از این رده سنی قهرمانی را شروع کردند و در رده بزرگسالان تاریخ ساز شدند.

استاد بزرگ شطرنج ایران درباره پیروزی مقصودلو در بازی پایانی و ریسک کردن برای موفقیت سایر هموطنانش می گوید: در حال حاضر همه شطرنج بازان ایرانی همدل و یک دل هستند. همبستگی فعلی قبلا در کشورمان وجود نداشت. بازیکنان اتحاد دارند و از نتایج خوب هم خوشحال می شوند.

باقری در واکنش به اینکه می توان تصور کرد مقصودلو روزی قهرمان شطرنج جهان شود، خاطرنشان کرد: قهرمان اسبق شطرنج زنان جهان  که عنوان استاد بزرگی بخش مردان را هم دارد می گوید مقصودلو توانایی این کار را دارد و باید در انتظار درخشش او در رده سنی بزرگسالان باشیم.

این مربی شطرنج به جایگاه مقصودلو در شطرنج اشاره کرد و به جی پلاس گفت: او به زودی از مرز 2700 امتیاز می گذرد و می تواند رکورد جهان را هم بشکند و جزء 10 نفر اول جهان شود. اگر او به خوبی حمایت شود و مربی دائم داشته باشد، می تواند کارهای بزرگی انجام دهد.

او با بیان اینکه مقصودلو امکانات کمی در اختیار دارد، افزود: امکانات مقصودلو کم است و با عشق خود بازی می کند. دور از دسترس نیست که این شطرنج باز قهرمان جهان شود. نباید نادیده گرفت که قهرمانی در شطرنج بسیار سخت است. برای رسیدن به مرز استاد بزرگی در شرطنج، 12 سال نیاز است اما مقصودلو با اراده  خود توانست زودتر به این عنوان برسد. او شایستگی قهرمانی جهان را دارد.

دیدگاه تان را بنویسید