گزارش جی پلاس؛

بلای افت ارزش پول ملی بر جان سکه های مردم! + فیلم

افت ارزش پول ملی در سال های گذشته، به خصوص در شش ماهه سال 97، موجب خارج شد سکه‌های ریالی 50، 100 و حتی 200 تومنی از چرخه اقتصاد شده است؛ به طوری که بنگاه های ضایعاتی رقبت بسیار زیادی برای خرید این سکه ها و تبدیل آن به فلز مس، نیکل، آلومینیوم و روی دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و درآمد جی پلاس؛ تحریم‌های اقتصادی آمریکا منجر به کاهش ارز ریال در بازار و کاهش توان خرید مردم شده به طوری که ارزش ریال به دلار در مقایسه با شش ماه گذشته با 300 درصد افت ارزش مواجه شده است. این شرایط اقتصادانان و مسئولان دولتی را با مشکل بسیار بزرگی رو به رو کرده و سیاست های اقتصادی دولت نتوانسته جلوی کاهش ارزش ریال را بگیرد.

افت ارزش ریال در ماه های گذشته موجب بروز اتفاق تاسف بار و خارج شدن برخی از واحد های پولی از چرخه اقتصاد شد. در حالی که افزایش قیمت ها، اسکناس‌های 10000 ریالی را به پول خرد تبدیل کرده و حداقل دستمزد در ازای ارائه خدمات از این واحد پولی شروع می‌شود، سکه‌های 500، 1000 و 2000 ریالی که پیش تر بین تاکسی‌دارها و مغازه‌داران رده و بدل می‌شد، کمتر در جیب مردم دیده می شود و اگر به دست کسی هم برسد، در اقتصاد فعلی ایران کاربردی جز قرار گرفتن در گوشه ای از جیب مردم ندارد.

با این وجود، سکه‌های ریالی 500 و 1000 ریالی در شرایطی فعلی اقتصاد طرفداران پرو پا قرصی پیدا کرده به طوری که این سکه در بنگاه های ضایعاتی بیش از ارزش مالی خود خرید و فروش می‌شود.

کسب و کار بنگاه های ضایعاتی به این شکل است که آن ها با خرید فلزات فرسوده و آب کردن آن ها در کوره های ذوب و فروش مجددا به کارخانجات ذوب آهن، درآمدی هنگفتی را به جیب می زنند. از همین رو بنگاه داران از شرایط فعلی اقتصادی نهایت استفاده را می برند و با خرید سکه‌های ریالی به ویژه سکه های مسی 500 و 1000 ریالی به صورت کیلویی و آب کردن آنها، اقدام به تولید شمش های مس، نیکل، آلومینیوم و روی می‌کنند که سود بسیار هنگفتی را برای این بنگاه‌ها در بر دارد.

البته این برای نخستین بار نیست که سکه‌های ریالی از چرخه اقتصاد خارج شده و بی ارزش می‌شوند و سوداگران نهایت استفاده را از چنین وضعیتی می‌برند. این خطر وجود دارد که به زودی سکه‌های 2000 و 5000 هزار ریالی نیز از چرخه اقتصاد خارج شوند و به صورت کیلویی به فروش بروند. هر چند همین الان هم با سکه‌های مذکور خدمات خاصی ارائه نمی شود.

از همین رو، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد سکه‌های 500 و 1000 ریالی به صورت کیلویی روی باسکول بنگاه‌های ضایعاتی قرار می‌گیرند و به فروش می‌روند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید