گزارش جی پلاس؛

چرا فولیک اسید بخوریم؟

بارها شنیده‌اید که مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری مانع از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود. اما آیا واقعا این داروی مکمل تاثیرگذار است؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، اسیدفولیک نسخه مصنوعی ویتامین فولات یا B9، یکی از خانواده ویتامین B و محلول در آب است. از آنجایی که فولات در ذخیره‌سازی و تهیه غذا به خوبی عمل نمی‌کنند، معمولا این مکمل را به موادغذایی اضافه می‌کنند.

معمولا بدن انسان برای تولید سلول‌های قرمز و سفید خونی و استفاده از انرژی کربوهیدرات‌ها و ساخت DNA سالم به فولات نیاز دارند. فولات همراه با ویتامین‌های B6 و B12، کولین، متیونین، بتایین، منیزیم، روی و گوگرد، نقش مهمی در نوعی فرآیند زیست شیمیایی ایفا می‌کند که با حفظ عملکردهای بدن مانند تقسیم سلولی، سنتز DNA، دفع مسمومیت و برقراری تعادل هورمونی، انتقال دهنده‌های عصبی، سلامت روحی و خلقی، سلامت غشای سلولی و میلین سازی در اطراف سلول‌های عصبی در ارتباط است.

در واقع چنانچه اسیدفولیک کافی به بدن نرسد، سیستم‌های مختلف بدن به درستی کار نمی‌کنند. مصرف مقدار کافی از این مکمل، از بروز مشکلات قلبی و عروقی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، خطر ابتلا به سرطان‌هایی چون لوزالمعده، مری و روده بزرگ را کاهش می‌دهد و ممکن است خطر افسردگی و اختلالات خلقی را نیز کم کند.

اسیدفولیک همچنین در مردان باعث افزایش شمار اسپرم‌ها و در نتیجه بالا بردن قدرت باروری می‌شود. از این ماده در درمان بیماری‌های گوارشی از قبیل بیماری سلیاک و نیز بیماری‌های کلیوی و کبدی و کم‌خونی هم استفاده می‌کنند.

فولات در سبزیجات برگ‌سبزی چون اسفناج و چای سبز به وفور یافت می‌شود. منابع دیگری چون زرده تخم‌مرغ، مارچوبه، جگر مرغ، پرتقال، عدس و دانه‌های کدو تنبل مملو از فولات هستند.

دیدگاه تان را بنویسید