وکیل محمدرضا شجریان: به رای صادره اعتراض می‌کنیم

وکیل مدافع محمدرضا شجریان گفت که به رای صادره مبنی بر بی‌حقی موکلش در پرونده شکایت از صدا و سیما به دلیل پخش بدون اجازه آثار این استاد آواز ایران اعتراض خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، محمد حسین آقاسی در رابطه با پرونده مربوط به شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیما، گفت: در تیر ماه سال ۱۳۸۸ به علت پخش آثار استاد شجریان بدون کسب اجازه از ایشان، علیه صدا و سیما طرح شکایت کردیم. مستند قانونی ما برای طرح این شکایت این بود که به موجب ماده ٢٣ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، هرکس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدید آورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدید آورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

وکیل مدافع محمدرضا شجریان، افزود: دادسرا با فراز و نشیب‌های زیادی به این پرونده رسیدگی کرد تا اینکه در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بازپرس با استناد به این امر که صدا و سیما سوء نیت نداشته است ضمن احراز ادعای ما، در این پرونده قرار منع پیگرد صادر کرد.

آقاسی، عنوان کرد: به قرار منع تعقیب صادر شده اعتراض کردیم و پرونده به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری ۲ کارکنان دولت ارسال شد. قاضی دادگاه قرار منع پیگرد صادر شده توسط بازپرس را نقض کرد و پذیرفت صدا و سیما مرتکب جرم شده است. آن زمان به دادسرا دستور داد که این پرونده تعقیب شود و متهمین احضار و به آنها تفهیم اتهام شود.

وی ادامه داد: پرونده خرداد ماه سال ۹۱ برای انجام این کار به دادسرا عودت شد. رسیدگی به این پرونده حدود ۶ سال طول کشید و نهایتا اردیبهشت ماه سال ۹۷ با تفهیم اتهام به متهمین این پرونده مجددا به دادگاه ارسال شد. ۱۱ شهریور ماه زمان محاکمه بود اما متاسفانه قاضی دادگاهی که نظر به مجرمیت افراد داشت، تغییر کرد.

این وکیل دادگستری مدعی شد: قاضی جدید از فضای موسیقی و امور مربوط به هنر اطلاعات اندکی داشت. ایشان بر این عقیده بود که «آقای شجریان یک "ها ها هایی" کرده، چرا ما صدا و سیما را تعقیب کنیم؟ آنها سوء نیت نداشتند» و نهایتا توسط ایشان رای به عدم سوء نیت و برائت صدا و سیما داده شد.

آقاسی خاطرنشان کرد: این رای به من ابلاغ شده است و ما به زودی و حداکثر تا ۱۰ روز آینده نسبت به این رای اعتراض می‌کنیم تا پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود. پیش بینی من این است که اگر در دادگاه تجدیدنظر قضات مسلط به قانون و صاحب نظر حضور داشته باشند حتما این رای نقض می‌شود و منجر به محکومیت صدا و سیما خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید