جی پلاس/ یافته های جدید و جالب دانشمندان درباره مغز؛

چرا متفکرها کمتر احساس درد می کنند؟!

محققان در بررسی‌های خود دریافتند که افراد متفکر کمتر از دیگران احساس درد می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان همیشه به دنبال پاسخ این سؤال بودند که چرا برخی افراد نسبت به دیگران درد کمتری را احساس می‌کنند. آنها در مطالعات خود به یکی از پاسخ‌ها رسیدند که نشان می‌داد افراد متفکر کمتر از دیگران درد را حس می‌کنند. طبق این یافته‌ها، افرادی که برای تمرکز بیشتر تفکر می‌کنند یا افرادی که ذاتا متفکر هستند، حساسیت کمتری نسبت به درد دارند و مکانیسم‌های مغزی مربوط به درد را کمتر احساس می‌کنند.

محققان از فناوری MRI برای تصویربرداری از مغز این قبیل افراد استفاده کردند و حین تصویربرداری، افراد را در معرض تحریک حرارتی قرار دادند. تمام تجزیه و تحلیل‌های مغزی نشان داد در افرادی که برای تمرکز بیشتر تفکر می‌کنند، نواحی خاصی از مغز که مربوط به گره عصبی مرکزی شبکه حالت پیش‌فرض مغز است، بیشتر غیرفعال می‌شدند. در افرادی که درد بیشتری حس می‌کنند، فعالیت این ناحیه از مغز بیشتر است.

شبکه حالت پیش‌فرض مغز از قشر ساقه خلفی تا قشر میانی جلویی سر کشیده شده است. اطلاعات معمولا در این دو ناحیه از مغز در رفت و آمد است. این شبکه با پردازش احساسات فردی و اذهان سرگردان در ارتباط است. این شبکه هرگاه که فرد کارهایی مانند خواندن و نوشتن را انجام می‌دهد، غیرفعال می‌شود و با توقف این کارها، دوباره فعال می‌شود؛ به همین دلیل است که افراد متفکر درد کمتری احساس می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید