در برنامه نود عنوان شد؛

توضیح کی روش درباره خط خوردن نام سید جلال و رحمتی تا دعوت دوباره از سردار آزمون

برنامه ۱۲ شهریور نود با محوریت بررسی هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر و گفت‌وگو با کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی از ساعت ۲۳:۰۴ دوشنبه روی آنتن شبکه سه رفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در ابتدای برنامه سوال مسابقه نظرسنجی درباره بهترین گل ماه فوتبال ایران پخش شد.

کلیپ خلاصه‌ای از آنچه در برنامه امشب خواهیم دید پخش شد:
گزارش اختصاصی از بازی پرسپولیس در قطر
ماجرای جوانی که روی صندلی چرخ‌دار مربی فوتبال شد
گفتگوی زنده با کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی

محمد کریمی پدیده جوان تیم فوتبال سپاهان به عنوان بازیکن برتر ماه مرداد از سوی برنامه نود معرفی شد و مصاحبه با او پخش شد.

گزارش اختصاصی نود از مسابقه رفت الدحیل  و پرسپولیس و حواشی آن در قطر پخش شد.

یحیی گل محمدی مربی برتر ماه مرداد لیگ برتر از سوی برنامه نود انتخاب شده و مصاحبه با او پخش شد.

کارلوس کی‌روش مهمان ویژه این هفته به استودیو برنامه آمد و در ابتدای صحبت های خود گفت با وجود توافق با مهدی تاج هنوز قراردادش را با تیم ملی ایران تمدید نکرده و رسما به عنوان سرمربی تیم ملی شناخته نمی شود.

هنوز هیچ قراردادی امضا نکردیم

کی‌روش در ابتدا درباره اینکه سرمربی تیم ایران است یا خیر گفت: در حال حاضر، در حال انجام مذاکراتی هستیم. از بعد کلی، هیچ مسئله ای برای عدم توافق و اختلاف با آقای تاج و فدراسیون فوتبال نداریم اما هنوز قراردادی را امضا نکردیم زیرا یکی دو مسئله وجود دارد که قبل از تمدید قرارداد و ادامه همکاری باید حل شوند.

وی درباره اینکه این مسائل که مانع امضای قرارداد است چیست  گفت: این مسائل به بنده مربوط نمی شود، بلکه درباره این مسائل باید از افرادی سئوال پرسیده شود که توان حل کردن آنها را دارند و حضور من را در تیم ملی ایران قطعی کنند. همیشه دعوت از من برای حضور در تیم ملی ایران و حضورم در این تیم برای من باعث افتخار و سربلندی بوده. ما برای تحقق رؤیاهایمان می خواهیم تلاش کنیم و از جام ملت های آسیا در امارات با یک مدال برگردیم. البته این امر برای من به عنوان یک مربی یک افتخار است. 
ما برای موفقیت در جام ملتها نیازمند آماده سازی خوبی هستیم. شرایطی که تیم ملی ایران از نظر اقتصادی و مالی با آن روبروست، کار را برای ما سخت می کند. هرگز نمی توانم اتفاقاتی که قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل رخ داد و همان اشتباهات را قبل از جام ملت های آسیا در استرالیا تکرار کردیم. اکثر افراد سعی کردند که وانمود کنند قبل از جام جهانی روسیه هیچ اتفاقی نیفتاد، اما بنده نمی توانم فراموش کنم که در مسیر آماده سازی برای جام جهانی دو بازی تدارکاتی را از دست دادیم، و همچنین یک اردوی آماده سازی بیست روزه را تنها با حضور سه بازیکن برگزار کردیم. فقط خدا می داند اما شاید این اتفاقات همان جزئیات بسیار کوچکی بودند که می توانستند صعود تیم ملی از مرحله گروهی را رقم بزنند. 
پس از هفت، هشت سال حضور در ایران وظیفه خودم می دانم که راه حل های مناسبی را برای مسیر آماده سازی تیم خودمان برای جام ملت های آسیا پیاده کنیم. از جانب خودم می گویم که تمام آنچه را که می توانستم انجام دادم و به کلام خودم و قولی که به فدراسیون فوتبال دادم، متعهد بودم و حالا نوبت فدراسیون فوتبال است که چند قدمی را برای تحقق این رؤیا برای فوتبال ایران بردارد. اگر می خواهیم با هم جلو برویم، باید با حس مسئولیت و تعهد کامل این کار را انجام دهیم زیرا وفاداری و تعهد به تیم و هواداران مهم ترین مسئله است. دیگر زمان قول و وعده دادن نیست زیرا قول دادن دیگر برای ایران کاری نمی کند و افتخاری به همراه نخواهد آورد.

برنامه آماده سازی تیم ملی بیش از یک سال پیش تهیه شد و در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفت. برنامه ما یک برنامه کامل آماده سازی با جزئیات دقیق بود که نه تنها مسائل مربوط به اردوها در آن لحاظ شده بود، بلکه به مسائلی چون تعداد بازی های دوستانه، نیازهای تیم از نظر اقامتی، حمل و نقل و تدارکات و .... اما واقعیت این است که الان داریم زمان را از دست می دهیم. اگر برنامه آماده سازی تیم هایی مثل ژاپن و استرالیا را نگاه کنید، اکثر روزهای فیفا در برنامه آنها تکمیل شده اند. زمانی که به طور رسمی هم سرمربی تیم ملی نبودم، شخصاً رایزنی هایی برای بازی های دوستانه انجام دادم و همین بازی با ازبکستان را ترتیب دادم که یک فرصت خوب در اختیار تیم ملی قرار گیرد. بیش از ۱۳ دعوتنامه را برای کشورهای مختلف ارسال کردیم که اکثر آنها پیشنهاد ایران را رد کردند. البته برخی به ما پیشنهاد دادند که ما به آن کشورها برویم و در واقع ما جزئی از برنامه آماده سازی آنها باشیم که این مسئله را به این دلیل نپذیرفتیم که هیچ کمکی به ما نمی کرد. 
آقای تاج در حال حاضر با مشکلات بزرگی مواجه هستند و همه جامعه فوتبال ایران باید از این مشکلات آگاه باشند. اکنون زمانی است که همه جامعه فوتبال باید دست در دست هم داده و این مشکلات را حل کنند. از ایرانیان سراسر دنیا درخواست دارم که همه دست به دست هم در پی حل این مشکلات باشند زیرا تیم ملی، بازیکنان و هواداران مستحق و شایسته این حمایت هستند. به نظرم اگر این فرصت را از دست بدهیم، امارات برای ما تنها یک حسرت خواهد بود زیرا پس از هشت سال کار و تلاش زیاد، این تیم پتانسیل لازم برای انجام رقابت جهت کسب افتخار را دارد. 
هنوز برای روزهای فیفا در اکتبر هیچ برنامه ریزی انجام نشده و تا زمانی که نمی دانیم کی و کجا قرار است با چه تیمی بازی کنیم، نمی توانیم اردویی داشته باشیم. تا این لحظه هم هیچ راه حل و برنامه ای در نظر گرفته نشده اما به شما قول می دهم صرفنظر از اینکه مربی تیم ملی باشم یا نباشم، هر روز سخت کار می کنیم و به دنبال یافتن راه حل های مناسب برای آماده سازی تیم ملی هستیم.

کی‌روش در واکنش به این که پنالتی ایران در مقابل پرتغال به اشتباه اعلام شد گفت: احتمالا شوخی می کنید! بدون هیچ شکی پنالتی ما مقابل پرتغال درست بود و دست دفاع پرتغال توپی که از طرف سردار به سمت طارمی می‌رفت را قطع کرد ولی یک پنالتی دیگر هم به نفع ما بود که همه رسانه های بین المللی گفتند حق ایران بود و گرفته نشد، ولی فراموش کنید مهم ترین مطلب تصویر و اعتباری بود که توانستیم برای ایران در سراسر دنیا کسب کنیم.

اسامی تیم ملی در سایت فدراسیون اعلام می‌شود
عادل فردوسی پور در ادامه سوالاتی که بینندگان از طریق سایت نود مطرح کرده بودند را عنوان کرده و پرسید چرا اسامی تیم ملی توسط کی‌روش از طریق پیامک و یا صفحات مجازی منتشر می شود. کی‌روش گفت: طبق قوانین فیفا پروتکلی برای اعلام اسامی هست. ما ۴۵ روز قبل از بازی‌ها لیستی داریم که به باشگاه ها می‌‎دهیم و ۴۸ ساعت قبل از بازی اسامی نهایی را اعلام می کنیم و پروتکل همیشه یکسان هست. اولین اطلاعاتی که ارائه می‌شود به فدراسیون می‌دهیم و این فرصت را دارد که اسامی را در سایت فدراسیون اعلام کند و فقط یکی دو ساعت بعد که رسما اعلام شد ما آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنیم تا از بعد بین المللی بیشتر منتشر شود.

کی‌روش درباره اینکه عدم ارتباط او را مردم و رسانه‌ها باعث شده شفاف شازی نشود و نسبت به کادرفنی او انتقاد شود گفت: حتی یک نفر از کادر تیم ملی نیست که خارجی یا ایرانی باشد و مدارکش مشخص نباشد. آنها همه احتیاج دارند که رزومه و مدارک تحصیلی خود را به فدراسیون ارائه بدهند و اگر فدراسیون تصمیم بگیرد که تحصیلات و مدارک افراد را منتشر کند این کار را می کند و این وظیفه من نیست. زیر سوال بردن قابلیت های یک فرد بی احترامی و توهین است، پشت تمام این توهین ها یک جبهه بود. من نمی‌توانم با این کنار بیایم چون باعث ایجاد یک تفکر نامناسب می شود و این را القا می کند سرمربی تیم ملی فرد نادرستی است. این وظیفه فدراسیون است بپرسند می‌توانید مدارک سباستین، اوسیانو، جواد نکونام و مارکار را به من بدهید، ولی متاسفانه بعضی از افراد سوءاستفاده کردند و این فضا اتفاق افتاد. یک ضرب المثل چینی است که می گوید فرقی نمی کند چقدر انگشت خود را به سوی ماه نشان بدهید، خیلی از افراد ماه را نمی بینند و فقط انگشت شما را می بینند، در بین آن افراد کسانی هستند که فقط مسائل کثیف روی انگشت شما را می‌بینند. 

فردوسی پور گفت فاصله وقتی زیاد شد که مدیر رسانه‌ای خارجی برای تیم ملی انتخاب شد و کی‌روش در پاسخ گفت: مطالبی که گفتید صحیح نیست. مسئول رسانه ما که پرتغالی است بعد از انتخاب این مربیان به ما ملحق شده و دقیقا ایشان آمد که این فاصله ای که در فضای رسانه ای ما ایجاد شده را برطرف کند. این وظیفه ما نیست که این فاصله و عدم ارتباط با مردم را برطرف کنیم این دقیقا به همین دلیل بود که من افرادی حرفه ای تر را بیاورم که پیام پیشرفت ایران را به مردم منتقل کنند. امروز با سرویس و خدماتی که این فرد بسیار حرفه ای برای ایران ارائه کرده تصویر ایران در سراسر جهان بالاتر و رفیع تر شده چون ایشان پیام بسیار مثبت به همه دنیا پخش کرده است. وقتی بعضی از رسانه ها انتخاب های من را زیر سوال می‌برند آیا واقعا شما فکر می کنید کارلوس کی‌روش پسر و برادر خودش را بیاورد به کادرش اضافه کند؟ ولی در ایران این اتفاق می‌افتد. من در تیم ملی هیچ یک از اعضای خانواده‌ام را ندارم و تمام اعضای تیم ملی افراد با تجربه و تحصیل کرده هستند و اگر فدراسیون بخواهد مدارک تحصیلی آنها را منتشر کند وظیفه آنهاست. این‌ها سباستین یا اوسیانو را زیر سوال نمی‌برند، این افراد صداقت من را زیر سوال می برند. وقتی این سوال‌ها را می پرسند آنها اختیار و اتوریته یک مربی را زیر سوال می برند و این را می‌خواهند القا کنند که من قابلیت انتخاب یک فرد مناسب را نداشتم. مردم باید افرادی را که روزها و ساعتها سخت کار کردند، کادرفنی و  مربی‌گری که توانستند این عملکرد فوق العاده را در چند سال گذشته به جا بگذارند، کسانی که از ۷ صبح تا ۲ نیمه شب هر روز هفته کار می کنند و بعضی اوقات ۶-۷ ماه بدون حقوق کار کردند و هیچ وقت در این ۸ سال گلایه نکردند.

دعوت پیامکی هیچ ایرادی ندارد

کی‌روش درباره انتقادات از دعوت بازیکنان با پیامک گفت: ما از تمام کانال ها استفاده می کنیم تا تمام بازیکنان سر وقت به تمرین برسند. ایمیل و پیامک زده می‌شود و یک اپلیکیشن مشترک داریم که تمام بازیکنان آن را دارند و به آنها پیام داده می‌شود و هیچ دلیلی نمی‌بینیم بعد از ۸ سال سیستمی که بازیکنان را با آن دعوت می کنیم زیر سوال ببریم.

رحمتی و عقیلی با تصمیم یکجانبه از تیم ملی رفتند اما آزمون نه

عادل فردوسی پور گفت، ۵ سال پیش رحمتی از تیم ملی خداحافظی کرد و شما اتوریته خودتان را حفظ کردید و دیگر او را دعوت نکردید، اما پس از خداحافظی سردار آزمون او را دعوت کردید. کی‌روش در پاسخ گفت: این طور نیست. این هیچ تفاوتی با اصول قبلی من ندارد، من یک تصمیم بسیار خوب گرفتم. امیدوارم حافظه شما خوب باشد، تفاوت بسیار بزرگی است با اتفاقی که برای رحمتی و عقیلی افتاد. البته ما باید با احترام زیادی راجع به این بازیکنان صحبت کنیم. نمی‌خواهم جزییات اتفاقی که برای عقیلی افتاد را بگویم اما این بازیکنان با تصمیمات یک‌جانبه تیم را ترک کردند. در آن برهه من این را یک عمل مناسب برداشت نکردم ولی در حال حاضر اگر بخواهیم آن اتفاقات را با اتفاقی که برای سردار افتاد مقایسه کنیم غیرقابل قبول است. سردار هیچ وقت تیم را رها نکرد. دوما من اولین شخصی بودم که از  تصمیم سردار مطلع شدم و خصوصی با من مطرح کرد. مطمئنا من جزییات را مطرح نمی کنم چون تلاش می کنم به او بگویم این تصمیم خود ما بود. سوما فیفا قوانینی دارد که این قوانین راجع به بازیکنان این اختیار و اجازه را می دهد که از تیم ملی ترخیص شوند، کاری که دقیقا سردار کرده و تمام مکاتبات حرفه ای و محترمانه را انجام داده و این مثل مقایسه نمک با فلفل و آب با نفت است و اصلا قابل مقایسه نیست. چهارما به خاطر اینکه من دلایل این تصمیم را می‌دانم و شفاف بگویم من این فرصت را داشتم این دلایل را به رئیس فدراسیون گزارش بدهم و مطمئنا باید آن را محرمانه نگه دارم. این دلایل نشانه های خوبی برای جامعه ایران نیست، اتفاقاتی که در پشت پرده در این مسئله افتاده مسائلی است که کی‌روش وظیفه خود می داند بجنگد و تیم را متحد نگه دارد و روحیه مناسب را حفظ کند و تیم ملی تا زمانی که کی‌روش هست تیم ملی شمال یا جنوب یا پایتخت نیست و تیم ملی ایران تیم ملی سفید ها یا سیاه ها و ارامنه و مسلمان ها نیست و تیم ملی متعلق به تمام مردم ایران است. به رئیس فدراسیون مسائل را گفتم و این نشانه خوبی نیست که بعضی افراد با کمال عدم مسئولیت پذیری از تیم ملی سوءاستفاده می کنند که یک شکاف اجتماعی در ایران ایجاد کنند. سردار یک سرمایه برای کشور ایران است و نمی توانیم سردار را در یک سبد در این مقایسه قرار بدهیم و اگر این طور باشد بنده هرگز این اجازه را نمی‌دهم. اگر من سرمربی ایران شوم وظیفه من است که اتحاد تیم را حفظ کنم و جلوگیری از تفرقه و شکاف کنم و بعضی از افراد وقتی به روحیه تیم ملی  لطمه می زنند باید از جامعه فوتبال ایران  محروم شوند. وظیفه من است که این سرمایه تیم ملی را ریکاوری کنم و بازپس بگیرم. همین جا مسئله را تمام می کنم و الان در دستان رئیس فدراسیون است و این مطلب باید برای فدراسیون بسیار جدی باشد و اجازه ندهند بعضی از افراد با انگیزه های خاص از خارج بیایند و این مسائل را ایجاد کنند. این مسئله خطرناک برای کشور است که از تیم ملی سوءاستفاده می کنند تا شکاف اجتماعی ایجاد کنند.

عاشق گوچی و سیدجلال هستم ولی باید تصمیمات جدید گرفت

 زمانی که قوچان نژاد از تیم ملی خداحافظی کرد، اختلاف نظری با شما داشت؟ کی‌روش در پاسخ به این سوال گفت: نه من همان طور که عاشق گوچی هستم عاشق سیدجلال هستم. در هفت سال و نیم گذشته سیدجلال حسینی همیشه در اردوهای تیم ملی بود و بازیکن فوق العاده برای من بود و هفت سال و نیم راجع به یک بازیکن که همیشه دعوت شد و یک اردو هم از دست نداد. بازیکنانی مقل رحمتی و قوچان نژاد دستاورد و عملکردی فوق العاده برای کشور داشتند و همه باید به این بازیکنان احترام بگذاریم و قدردان زحماتشان باشیم. بالاخره اتفاقاتی درون تیم می افتد و طبیعی است و من به عنوان مربی تیم باید یک سری تصمیمات از بعد فنی و انضباطی بگیرم. اگر از من بپرسید دوست دارید این تصمیم‌ها را بگیرم، خیر خوشحالم نمی کند ولی به عنوان سرمربی بعضی وقت‌ها باید تصمیماتی بگیرم که اصولم را احیا کند. اینها به من و تیم ملی کمک کردند تا موفق شود، گوچی، عقیلی و رحمتی. دلایلی بود در این مسئله خاص ولی نمی‌توانم زیر عشقی که با گوچی دارم بزنم ولی به عنوان مربی مجبور شدم تصمیمی بگیرم ولی این تصمیم من هیچ تاثیری راجع به احساسی که راجع به قوچان نژاد داشتم ندارد. نظمی که همیشه سعی می کنم در تیم ملی پیاده کنم یک نظم برده گونه و پادگانی نیست، من مدافع یکدستی و احترام و اخلاق گرایی هستم، بعضی اوقات یک سری اتفاقات می افتد، من خودم هم در زندگی اشتباهاتی کردم و تنبیه شدم ولی به این معنی نیست که اگر اشتباهی کردیم از کل زندگی محروم شویم یا ارتباطمان را قطع کنیم و احترام را نگه نداریم. من تصمیمات سختی راجع به بازیکنانم گرفتم ولی عشق من نسبت به بازیکنانم را کسی نمی‌تواند زیر سوال ببرد. بعضی اوقات باید تصمیماتی بگیریم که زیاد دوستش نداریم، یکی از آنها تصمیمی بود که راجع به گوچی گرفتیم.

فقط یک مربی بی عقل بازیکنان خوب پرسپولیس را دعوت نمی کند

کی‌روش در پاسخ به این مسئله که چرا پرسپولیس فقط یک نماینده در تیم ملی داشته و این ارتباطی با اختلاف شما با برانکو دارد و چرا صادق محرمی پس از رفتن از پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد گفت: راجع به اسامی تیم ملی هیچ وقت نباید بحث شود چون این روح فوتبال است. وقتی سرمربی اسامی بازیکنان تیم ملی را اعلام می‌کند خوب است که کل کشور بیایند بحث کنند چرا این بازیکنان دعوت شدند و این نشان می‌دهد کشور به تیم ملی متصل است و البته همیشه باید احترام حفظ شود. اما این لیست بازیکنان که اعلام شد در درجه اول بنده رسما هنوز سرمربی تیم ملی نیستم، البته من مسئولیت این تصمیمات را که گرفتم می پذیرم و در این مدت اطلاعات بازیکنان را به صورت نزدیک دنبال کردم ولی تصمیم داشتیم در کمپ شهریور از تمام بازیکنان که در ماتریس آخر قبل از جام جهانی داشتیم دعوت کنیم و بازیکنانی که دعوت شدند از ۳۰ بازیکنانی بودند که قبل از جام جهانی بودند و محرمی هم در آن لیست حضور داشت. البته این به نوعی عملی بود که می خواستیم احترام خودمان را نشان بدهیم به ۲۳ بازیکنی که در جام جهانی بودند و همه آنها را دعوت کردم، به علاوه ۷ بازیکن دیگر که در آن ماتریس حضور داشتند و این بازیکنان را به صورت نزدیک همیشه دنبال کردیم. این بازیکن را همیشه به خوبی در پرسپولیس دنبال کردیم و این که می گویند من مشکلی با پرسپولیس دارم و سعی می کنند جا بیندازند کاملا نادرست است و شاید بخواهند جا بیندازند کی‌روش آدم بی عقلی است. اگر یک مربی عقل داشته باشد، بازیکنانی که در یکی از مفتخرترین باشگاه های آسیا خوب بازی می کنند را باید دعوت کند. یکی از باشگاه هایی که از پرافتخارترین باشگاه های دنیا است ولی بعضی‌ها می‌خواهند جا بیندازند که مشکل کی‌روش با برانکو است. بعضی‌ها می‌پرسند چرا پرسپولیس یک بازیکن در تیم ملی دارد اما این مسئولیت من نیست که بهترین بازیکنان پرسپولیس به فروش رفتند. رامین رضاییان، طارمی، امیری و صادق محرمی اگر تمام این‌ها را بشمرید تعداد قابل توجهی از بازیکنان پرسپولیس در تیم ملی دارید. بگذارید یک بار دیگر شفاف عرض کنم این لیست از آنالیز ما در ۷ سال گذشته از تمام بازیکنانی که در ایران داشتیم و نتیجه مشاهدات بسیار عمیق و کامل ما در ایران بود که این ماترس بزرگ را ساختیم و اردوی شهریور این فرصت را داشتم آنها را بیاوریم و من می‌خواهم این فرصت را به یک سری بازیکن جدید و جوان بدهم در مقابل ازبکستان بازی کنند و هیچ چیز رمز آلودی اینجا وجود ندارد.

 وی درباره این که آیا محمد انصاری، کامیابی نیا و علیپور کماکان شانس دعوت شدن دارند گفت: کاملا همین طور است و اینها در اردوهای مختلف بودند و آنها را می‌شناسم و با آنها کار کردم و تصویر کاملی از آنها دارم. بازیکنایی مثل کمال و انصاری در تیم ملی بازی کردند و این یک فرصت برای بازیکانی مثل ترابی و قلی زاده و صادق محرمی است که خودشان را نشان بدهند. من اگر این کار را در شهریور ماه انجام ندهم آذر ماه شانسی نخواهم داشت.

کنار گذاشتن سیدجلال برای آینده تیم ملی بود

کی‌روش درباره اینکه آیا سیدجلال حسینی هم شانسی دارد یا خیر گفت: من یک صحبت خصوصی با جلال داشتم، او یک بازیکن فوق العاده، یک بازیکن حرفه ای و یک لیدر و رهبر خاص است و نمی‌دانم چطور باید زحماتش در هفت سال و نیم که در تیم ملی حضور داشت را تقدیر و تحسین کنم. زمانی به لحظه ای می رسد که سرمربی تیم ملی باید به فکر آینده باشد، من وقتی انتخابم را برای روسیه انجام دادم نگاهم به آینده و جام ملت های امارات بود و در زمان مناسب از روزبه چشمی و مجید حسینی دعوت کردم تا آماده شوند و مطمئنم جلال ناراحت نمی‌شود اگر این را بگویم و کاملا این مطالب را به او گفتم، همیشه در قلب من حضور داری ولی الان زمانی است که فرصت را به یک سری بازیکن جوان بدهیم ولی اگر با بحرانی روبرو شویم و بازیکنان صدمه ببیند، نمی توانیم روی بازیکنی چشم بپوشیم که ۱۱۷ بازی ملی دارد. روزی که روزبه چشمی را از دست دادم یکی از طولانی ترین شب های زندگی ام را داشتم، من یک مدافع باتجربه داشتم به نام پژمان منتظری و یک بازیکن دیگر داشتم که ۶ ماه مصدوم بود و من باید بین یک بازیکن باتجربه و یک بازیکن جوان تصمیم می‌گرفتم و تصمیم گرفتم رو به جلو حرکت کنم و همیشه در این مواقع سعی می کنم ریسک کنم. اگر فقط به فکر خودم بودم فقط باید بازیکنایی با بیش از ۱۰۰ بازی ملی دعوت می کردم و به فکر مربی بعدی نبودم. وقتی آمدم یک گلر داشتیم که ۷۰ بازی ملی داشت و دیگری ۲ بازی داشت. می خواهم وقتی از ایران رفتم نسلی باقی بگذارم که برای ۱۰ سال فوتبال ابران بماند نسل جدیدی برای جام ملت ها خلق کردیم و اگر نیازی باشد بازیکنان با تجربه مثل سیدجلال و منتظری داریم ولی بازیکنان جوان ما مثل روزبه چشمی، مجید حسینی و مرتضی پورعلی گنجی برای این پست آماده هستند. من ۶ مهاجم دارم و شب‌ها نمی توانم بخوابم، انتخاب بین سردار، کریم، گوچی، طارمی، قدوس خیلی سخت است ولی برای ایران شرایط فوق العاده است. ما تنها نیاز به حمایت مالی داریم و خواهش می کنم این حمایت انجام شود.

خانزاده در تمرینات خوب است

کی‌روش درباره دلیل دعوت خانزاده در سه تورنمنت پیاپی به تیم ملی بدون انجام بازی گفت: این خیلی ساده است به خاطر شرایطی که در تیم و در رقبای تیم روبرو داریم باید تصمیم بگیرم و من تصمیم گرفتم تا اینجا بقیه بازیکنان فیکس باشند. بازیکنانی داریم که عملکرد خوبی دارند چون بازیکنانی مثل خانزاده در طول تمرین سخت تمرین می کنند که برای تیم بجنگند و هم تیمی هایشان را بالاتر می برند. همه بازیکنان نشان می دهند که می خواهند بازی کنند ولی اخر فقط ۱۱ نفر باید بازی کنند ولی این هیچ ربطی به کیفیت و نگرش بازیکن ندارد. یک بازیکن حرفه ای و متعهد مثل خانزاده عملکرد خوبی در تمرینات دارد و در تیم ملی هست. وقتی شما به جام جهانی می‌روید و می خواهید تصمیم بگیرید باید دنبال بازیکنی باشید که آپشن های مختلف داشته باشد و ایشان می توانست اگر مجبور شویم هم در پست دفاع وسط، هم دفاع راست و هم هافبک بازی کند.

سهرابیان یک بازیکن چندپسته و آینده دار است

کی‌روش درباره این که چه کسی بازی سهرابیان را دیده و او را دعوت کرده گفت: این بازیکن در چند بازی آخر فصل قبل به ماتریس ما اضافه شد و عملکردش من را سورپرایز کرد و هم به عنوان دفاع وسط بازی او را دیدم هم دفاع چپ و از توانایی ها و قابلیت هاش بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و اطمینان دارم این بازیکن باید پستش را تثییت کند و در آینده می تواند چند پسته شود. یکی از بازیکنانی که من تلاش کردم پیدا کنم دفاع وسطی است که چپ پا باشد و انتهای فصل قبل که او را دیدم حس کردم می‌تواند به ما در آینده کمک کند و همان تفکری که راجع به انصاری داشتم او بازیکنی است که هم می تواند دفاع وسط باشد هم دفاع چپ. این بازیکنان می توانند عملکرد محکم‌تری مقابل رقبایی که توپ های بلند را می زنند داشته باشند و می توانند در صحنه های تک به تک خوب ظاهر شوند و تصمیم گرفتم او را در لیست قرار دهیم تا آینده او را ببینیم.

غفوری را برای دفاع راست می‌خواهم

سرمربی پرتغالی تیم ملی که وریا غفوری را برای جام جهانی خط زد در پاسخ به این که او را برای چه پستی دعوت کرده گفت: بحث به همین سادگی نیست. من خودم وریا را به تیم ملی آوردم و من بودم که همیشه گفتم این بازیکن بسیار خوب است و بازیکنی است که  مطمئنا آینده خوبی خواهد داشت و اگر یک مربی باشد که هوادار غفوری باشد من هستم. ولی وقتی شما یک جام جهانی دارید که قهرمان آفریقا و قهرمان سابق جام جهانی و قهرمان اروپا حریف شما هستند باید استراتژی داشته باشید که با موانع روبرو شویم. من دنبال راهکارهای محکم دفاعی بودم به همین خاطر تصمیم گرفتم بازیکنی را انتخاب کنم که به این بازی بخورد. بازی اسپانیا ۷۵ درصد مالکیت توپ دارد، وقتی شما مقابل اسپانیا بازی می کنید چه توقعی دارید مالکیت توپ داشته باشیم. وقتی با اسپانیا بازی می کنیم نمی توان از بازیکنانی استفاده کرد که با ترکمنستان و گوام بازی کردیم. ما در جام ملت های آسیا بازی هایی داریم که ۵۰ تا ۷۰ درصد مالکیت توپ داریم و بازیکنام بهتری می خواهیم. من به وریا گفتم به عنوان وینگر بازیکنان بهتری مثل جهانبخش، طارمی و کریم دارم و به عنوان دفاع راست به تو احتیاج دارم. ما بازیکنانی در اردو داشتیم که در بعد دفاعی در آن پست تداوم بیشتر داشتند من هیچ خصومتی با استقلال و غفوری نداشتم، وقتی کسی صداقت سرمربی تیم ملی را زیر سوال می برد بنا بر یک تصمیم کاملا فنی این صحیح نیست. قبل از اینکه مربی او شفر به ایران بیاید من او را به تیم ملی دعوت کردم.

از دلیل تعویض مجید حسینی خبر نداشتم!

کی‌روش در واکنش به این مساله که تعویض مجید حسینی به جای پژمان منتظری به خاطر رفتن به سرویس بهداشتی بوده گفت: اصلا چنین چیزی نبوده. من مربی ای با ۳۷ سال تجربه هستم. دیگر جایزه نوبل را باید به این شخص بدهیم که چنین تصمیمی می گیرد. چیزی می‌گویید که من اصلا نمی دانستم. اصلا اطلاعی راجع به سرویس رفتن پژمان نداشتم، تمام تصمیم ما این بود که هارمونی لازم را در زمین ایجاد کنیم، وقتی بازیکنی را با جسارت و اعتماد به نفس بالا در زمین داریم و این فرصت را پیدا کردید او را در زمین بگذارید. وقتی با او صحبت کردم، وقتی تصمیمی می‌گیرم آن را انجام می دهم و اصلا نمی دانستم پژمان به دستشویی رفته است!

بازی با آرژانتین در کار نیست

وی درباره اینکه آیا با آرژانتین بازی دوستانه خواهیم داشت گفت: نه من همان داستان قبلی را راجع به برزیل شنیدم. ما حتی منابع مالی برای تهیه لباس نداریم. ما چه چیزی می توانیم از بازی مقابل آرژانتین یاد بگیریم، یا چه چیزی می توانیم از بازی مقابل برزیل به دست بیاوریم. ما باید منابعمان را در نقاط مناسب مصرف کنیم. ما اگر شرایطی داشتیم که لباس های انبار را مصرف نمی کردیم، دور ریخته می شد و بازی مقابل آرژانتین و اسپانیا و خرج کردن چند میلیون دلار معقول نیست و ما چنین منابعی نداریم.

قدوس در جام ملت ها بیشتر بازی می کند
کی‌روش درباره این که اگر به جام جهانی برگردیم بیشتر به سامان قدوس بازی می‌دهد یا خیر گفت: اگر کنار سامان می توانستیم بازیکنانی بگذاریم که به کارهای تیمی ما کمک کنند بله. سامان مطمئنا مهاجمی خواهد بود که خیلی می تواند به ما کمک کند. حتما در جام ملت ها به ما کمک خواهد کرد. نوع بازی ما در جام ملت ها کاملا متفاوت خواهد بود و اگر بتوانیم روی یک تیم ۹۰ دقیقه فشار بیاوریم این کار را می کنیم و اگر مجبور باشیم ۹۰ دقیقه بجنگیم می جنگیم و من به دنبال بازیکنانی هستم که ۹۰ دقیقه از خود گذشتگی و فداکاری کنند.

 گزارشی درباره آریا صفاری، فوتبالیستی که مربی‌گری را از روی ولیچر در اسپانیا آموخت پخش شد.

۹۰ درجه با مرور طنز حواشی هفته ششم لیگ برتر با سوژه هایی همچون خریدهای تمام نشدنی تراکتور، دعوت سردار آزمون به تیم ملی با زور و با احساس ترین سکانس فوتبال ایران در آستانه روز ملی سینما پخش شد.

 بخش در چنین روزی این هفته به بازی نوستالژی ایران - کره جنوبی در مقدماتی جام ملت های ۲۰۰۷ و برتری ایران با گل وحید هاشمیان در زمین حریف داشت.

آنالیز بازی های پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا و دلایل شکست سخت آبی‌پوشان در آزادی و بازی امیدوارانه پرسپولیس در قطر در ادامه روی آنتن رفت.

مرور شکست های سنگین نمایندگان ایران در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا بخش بعدی بود.

خلاصه مسابقه تراکتورسازی ۲-۱ ماشین سازی
نکته ها:
• ماشین سازی بدون پیروزی
• ماشین سازی تنها تیمی که در همه بازیها گل زده و گل خورده
• دخسوس بدون پیروزی برابر تراکتورسازی
• رضا مهاجری یک پیروزی در ۱۵ تقابل اخیر برابر مربیان خارجی 

شرح تصویر: از وقتی تراکتورسازی از سیستم ۲-۵-۳ به ۱-۳-۲-۴ تغییر داده دو برد و یک مساوی کسب کرده است.

به بهانه گلزنی مسعود شجاعی برای تراکتورسازی بعد از ۱۲ فصل، اولین گلهای لژیونرهایی که از اروپا برگشتند در لیگ برتر پخش شد.

خلاصه مسابقه ذوب آهن ۱-۲ پدیده
نکته ها:
• اولین پیروزی پدیده برابر ذوب آهن
• اولین امتیاز پدیده مقابل ذوب آهن در اصفهان
• پدیده بدون کلین شیت برابر ذوب‌آهن در اصفهان
• اولین پیروزی گل محمدی برابر ذوب آهن از لیگ دوازدهم
• پنجمین پیروزی پیاپی پدیده
• ذوب آهن بدون پیروزی در بازیهای خانگی
• ذوب آهن درهر بازی خانگی ۲ گل خورده

داوری مسابقه ذوب آهن - پدیده توسط غلام سلیمانی کارشناس این هفته بررسی شد: پنالتی پدیده درست بود و کارت زرد برای مدافع کافی بود چون کتترل توپ در اختیار مهاجم نبود. ضربه پای سیلوا بازیکن ذوب‌آهن به خلعتبری باید با کارت زرد جریمه می‌شد. تکل شدید اکبر صادقی مدافع پدیده در دقیقه ۹۰ روی سیلوا بازیکن ذوب آهن خطای واضح پنالتی بود که متاسفانه پیام حیدری اعلام نکرد.

 اعتراف محسن قهرمانی به اشتباه عمدی به ضرر استقلال در بازی مقابل راه آهن در لیگ ششم باعث شد تا مروری بر این بازی انجام شده و با بازبینی برنامه نود آن سال مشخص شد این بازی در نهایت با برتری استقلال به پایان رسیده و سه پنالتی هم به ضرر راه آهن اعلام نشده است و داوری بیشتر به ضرر تیم اکبر میثاقیان بوده است.

خلاصه مسابقه پارس جنوبی ۲-۲ سپاهان
نکته ها:
• تارتار بدون شکست در ۴ مصاف اخیر برابر قلعه نویی
• قلعه نویی بدون برد برابر پارس جنوبی
• ۴ تساوی در ۴ مصاف اخیر تارتار سپاهان
• زودترین گل لیگ هجدهم
• روح الله سیف اللهی بیشترین گل دوران بازیگری خود را به سپاهان زده-۳ گل

شرح تصویر: آمار گلزنی تیم های امیر قلعه نویی پس از دقیقه ۹۰ در بازی مقابل پارس جنوبی افزایش یافت.

خلاصه مسابقه پیکان ۱-۰ استقلال خوزستان
نکته ها:
• پنجاهمین کلین شیت وحید شیخ ویسی در تاریخ لیگ برتر
• ۵۰ درصد گلهای خورده استقلال خوزستان با ضربات سر بوده
• ۳ گل آخر آل کثیر در لیگ برتر با ضربه سر بوده

شرح تصویر:  پنجاهمین کلین شیت وحید شیخ ویسی در تاریخ لیگ برتر ثبت شد.

 از نود تا نود با مرور حواشی هفته گذشته فوتبال کشور پخش شد و شامل بخش های زیر بود.
گزارش رسمی به کمیته انضباطی در پی توهین به محمود فکری و مرتضی غلامعلی‌تبار در بازی خونه به خونه و شهرداری بوشهر
علی قربانی به اسپارتاک اسلواکی پیوست
جلال مرادی داور پیشکسوت دچار مشکل شد و راهی بیمارستان شد
چرای گوسفندان در استادیوم ورزشی روستای مکنود
مسابقات فوتبال در لیگ استان آذربایجان غربی با ضرب و شتم داور
آبخوری ورزشگاه سردار جنگل و عملکرد عجیب آن
انتقاد مهدی تارتار از وضعیت مالی بد تیم پارس جنوبی

خلاصه مسابقه فولاد ۱-۲ سایپا
نکته ها:
• اولین گل زده خارج از خانه سایپا
• اولین شکست خانگی فولاد
• شکست فولاد برابر سایپا در اهواز پس از ۷ فصل
• شصتمین گل پریرا در لیگ برتر
• پریرا بیشترین گل دوران بازیگری خود را به سایپا زده- ۷گل

شرح تصویر: در بین بهترین گلزنان لیگ برتر از لیگ دوازدهم تا کنون لوسیانو پریرا با ۶۰ گل صدرنشین است.

خلاصه مسابقه سپیدرود ۰-۰ نفت آبادان
نکته ها:
• اولین کلین شیت سپیدرود
• صنعت نفت ۵ تساوی در ۶ هفته
• صنعت نفت بدون پیروزی در ۶ هفته ابتدایی برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر
• صنعت نفت بدون گل زده خارج از خانه

داوری مسابقه پیکان - استقلال خوزستان: سرنگونی شاهین ثاقبی در برخورد با دروازه بان حریف شبیه سازی بود و خود بازیکن پایش را روی زمین کشید تا خطا بگیرد. تکل شدید شاه‌مکوند بازیکن استقلال خوزستان باید با کارت زرد جریمه می‌شد. سرنگونی کلانتری بازیکن استقلال خوزستان در محوطه جریمه بدون دلیل بود و برخوردی با مشکل‌پور مدافع پیکان انجام نشد و شبیه‌سازی بود.

داوری مسابقه سپاهان - پارس جنوبی: قبل از گل پارس جنوبی خطا شد و داور باید بازی را متوقف می‌کرد. روی گل ساسان انصاری کی‌روش استنلی خطایی نکرد و برای زدن توپ جنگید و به هوا پرید. پنالتی پارس جنوبی اصلا درست نبود و میرجوان بازیکن پارس جنوبی کاملا شبیه سازی کرد و لمس دست مدافع سپاهان نمی‌تواند عامل سرنگونی باشد. ضربه کاشته منجر به گل سپاهان به درستی اعلام شد و بنگر هم با دست هم با پا بازیکن حریف را سرنگون کرد.

داوری مسابقه سپیدرود - نفت آبادان: خطا روی مهاجم سپیدرود در پشت خط محوطه جریمه باید با کارت زرد جریمه می‌شد چون توپ در کنترل مهاجم نبود. کارت زرد دوم و کارت قرمز سیروان قربانی بازیکن نفت درست بود و با بی احتیاطی ضربه ای به بازیکن حریف زد.
داوری مسابقه استقلال خوزستان - سپیدرود از هفته پنجم: سرنگونی پورابوالقاسم بازیکن استقلال خوزستان در محوطه جریمه در برخورد با معقولی بازیکن سپیدرود خطا نبود ولی اخطار هم نداشت چون برخورد انجام شد.

داوری مسابقه سایپا - پارس جنوبی از هفته پنجم: برخورد توپ به دست ستاری بازیکن پارس جنوبی در محوطه جریمه اصلا پنالتی نبود و دستش در راستای بدنش قرار داشت.

با پخش آخرین آمار نظرسنجی برنامه این هفته نود ساعت ۲:۴۰ بامداد سه‌شنبه به پایان رسید. در انتهای این برنامه با شرکت یک میلیون و ۱۵۴ هزار نفر در نظرسنجی، گل دانیال اسماعیلی‌فر با ۳۱،۴ درصد بهترین گل ماه گذشته انتخاب شد و گل‌های محمد قاضی با ۱۹،۳ و سامان قدوس با ۱۸،۱ درصد دوم و سوم شدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید