مسواک زدن به پیشگیری از سرطان کمک می کند

مسواک زدن مرتب دندان ها و حفظ بهداشت خوب دهان می تواند عامل اصلی در پیشگیری از ریسک ابتلا به سرطان باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند و موسسه کارولینسکا سوئد در یک مطالعه به وجود نشانگرهای باکتری treponema denticola در تومورهای دستگاه گوارش پی بردند. این باکتری خاص موجب بروز مشکل پریودنتیت، التهاب بافت پیرامونی لثه ها شده و با سرطان دهان مرتبط است.

وجود این باکتری در دستگاه گوارش، محققان را به این نتیجه رساند که این باکتری با سرطان پانکراس (لوزالمعده) و سایر انواع سرطان ها هم مرتبط است.

در یک مطالعه دیگر، محققان ۷۰ هزار فنلاندی را مورد بررسی قرار داده و به وجود آنزیمی پی بردند که موجب فعال شدن سایر آنزیم ها در بدن می شود که توسط سلول های سرطانی برای هجوم به بافت های سالم استفاده می شوند.

همچنین مشخص شد این فاکتور باکتریایی دارای توانایی گسترش از دهان به جاهای دیگر بدن است که اثبات می کند پریودنتیت دارای رابطه آشکار با مرگ ناشی از سرطان است.

محققان عنوان می کنند این حقیقت که باکتری های یافت شده در دهان می توانند موجب سرطان در هر جایی از بدن شوند به قدرکافی ما را به انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابله با پریودنتیت ترغیب می نماید.

محققان توصیه می کنند روزی دو بار دندان هایتان را مسواک کنید و همچنین از دهان شویه استفاده نمایید چراکه حفظ بهداشت دهان و دندان نه تنها به حفظ سلامت دهان منجر می شود بلکه بدن سالم تری هم خواهید داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید