گزارش جی پلاس از بررسی عملکرد ملی پوشان در بازی های آسیایی

کدام مدال های جاکارتا غیرمنتظره بودند؟/ سبد مدالی ورزش ایران بزرگتر شد

گسترش چرخه رشته های مدال آور در بازی های آسیایی را شاید بتوان مهمترین اتفاق جاکارتا برای ورزش ایران قلمداد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بازی های آسیایی با مجموع 62 مدال و عنوان ششمی برای کاروان ایران به پایان رسید. 62 مدال که 20 مدال آن طلا ، 20 مدال نقره و 22 مدال آن برنزی بود. نتیجه ای که اگر باب مقایسه و بررسی را باز کنیم، باید از زوایای مختلفی به آن بپردازیم.

  • پنج مدال بیشتر از اینچئون

کاروان ایران در جاکارتا در مجموع 62 مدال بدست آورد که پنج مدال بیشتر از 57 مدالِ اینچئون است. در این میان البته رشته هایی مانند سنگ نوردی و بسکتبال سه نفره بودند که در این دوره به بازی ها اضافه شدند و البته بخش هایی مانند تیمی تیراندازی که از مسابقات حذف شدند.

  • یک طلا کمتر؛ یک پله پایین تر

شاید تنها معیاری که بشود نتیجه کاروان ایران را پایین تر از دوره گذشته عنوان کرد، یک طلای کمتر و عنوان ششمی است که یک پله نسبت به دوره گذشته نزول داشته ایم. با این حال نباید فراموش کنیم در این دوره اندونزی با رشته عجیب و غریبش به بالای جدول آمد و رده چهارم را از آن خود کرد. پس اگر اندونزی نبود، می توانستیم همان پنجمی را با 20 طلایی که بدست آوردیم تصاحب کنیم و شاید هم اگر برخی رشته ها به مدال های خوشرنگ تری می رسیدند، چهارم می شدیم.

  • مدال های غیر منتظره

علیپور و کیهانی: در جاکارتا رشته ها و ورزشکارانی مدال گرفتند که یا کسی فکرشان را نمی کرد و یا برای مردم تازگی داشت. مدال هایی نظیر طلای ارزشمند رضا علیپور در سنگ نوری که نخستین حضورش در بازی های آسیایی را تجربه می کرد یا مدال طلای حسین کیهانی که هیچ کسی فکرش را نمی کرد در 3000 متر به مدال طلا دست پیدا کند.

نوشاد عالمیان: در این میان بدون شک نمی شود از مدال بزرگ و تاریخی نوشاد گذشت. مدالی که او از دهان گرگ های شرق آسیا بیرون کشید و با غلبه بر بازیکنان 26 و 9 دنیا به جمع چهار بازیکن برتر رسید. نوشاد عالمیان روی سکوی قهرمانی در کنار بازیکنانی ایستاده بود که نفرات اول، سوم و هفتم دنیا بودند و او نفر 94 ام! و این یعنی موفقیتی بزرگ و تاریخی که یکی از نقاط عطف بازی های آسیایی بود. برنز نوشاد شاید زرین تر از اغلب مدال های طلای ایران در بازی های آسیایی بود.

کبدی: در رشته های تیمی هم مدال های ارزشمند و فوق العاده ای بدست آمد که نشان از کار خوب در این رشته هاست. در والیبال که همه انتظار طلا داشتند اما در رشته ای نظیر کبدی، دو طلایی که مردن و زنان بدست آوردند، موج جالبی در جامعه و شبکه های مجازی به وجود آورد. کار بزرگ کبدی بازان پایان دادن به امپراطوری هند در کبدی آسیا و جهان بود و نشان داد از چهار سال گذشته که هر دو به هند باخته و نقره گرفته بودند، شرایط بسیار بهتری ایجاد شده که حالا رنگ مدال هر دو تیم طلایی شده است.

واترپلو: دیگر رشته تیمی که در جاکارتا به مدال رسید، واترپلو بود. رشته ای که به هر زحمتی بود توانست مجوز اعزام را بگیرد و پس از چندین اردوی خارجی و بازی های تدارکاتی، پس از 44 سال به مدال برنز رسید. برنز ارزشمندی که دیگر جای پای این رشته را در کاروران ایران سفت کرد و به این تیم برای دوره های آتی شخصیت داد تا بتواند از این پس به بردن قدرت های مسلم آسیا یعنی قزاقستان و ژاپن هم فکر کند و در آینده ای نه چندان دور یک طلای تیمی دیگر به کاروان ایران اضافه کند.

این مدال ها همگی در شرایطی بدست آمد که کسی منتظرش نبود. اغلب هم در رشته هایی است که ایران یا شانس مدال نداشته و یا باید طلا را برای سایر تیم ها کنار می گذاشته است. به این ترتیب گسترده مدال آوری ایران در جاکارتا از چند رشته خاص فراتر رفته و روند مدال آوری گسترده تر شده است. اتفاقی که می تواند مهمترین و بهترین بخش جاکارتا برای کاروان ایران باشد.

  • رشته های ناکام

در جاکارتا رشته هایی هم بودند که آنطور باید و شاید مدال آوری نکردند. رشته هایی که می توانستند مدال بگیرند و نگرفتند و یا رنگ مدال می توانست بهتر باشد که نشد. با این حال صحبت های رضا صالحی امیری - رئیس کمیته ملی المپیک در گفت و گوی خبری شنبه شب، بخش جالبی در این زمینه داشت. صالحی امیری درباره عدم نتیجه مناسب توسط برخی رشته ها گفت:« عرصه ورزش، عرصه تنبیه نیست و نمی شود با این رویه در آن به موفقیت رسید.»

رئیس کمیته ملی المپیک اگرچه تحلیل های فنی را به کارشناسان محول کرد اما رویه و خط مشی ورزش ایران پس از جاکارتا را اینطور اعلام کرد. او در کنار ریشه یابی و تحلیل نقاط ضعف، برخورد های حذفی و تنبیهی را رد کرد و "ترمیم و تشویق" را استراتژی بهتری دانست.

به گزارش جی پلاس؛ کاروان ورزش ایران در جاکارتا در چندین رشته برای اولین صاحب عنوان شد یا مدال های خوشرنگ تری گرفت. اتفاقی که اگر رشته های همیشه مدال آور هم کار خودشان را می کردند، خیلی بیش از امروز خودش را نشان می داد. با این حال مشخص است که در کنار افت برخی رشته ها نظیر تیراندازی، تکواندو و ...  رشته های جدیدی هم به چرخه مدال آوری ایران در بازی های آسیایی و حتی المپیک اضافه شده که می توان آن را مهمترین اتفاق جاکارتا برای ورزش ایران دانست.

دیدگاه تان را بنویسید