چشم هوشمند؛ امید بینایی برای میلیون نابینا در سراسر جهان+ تصاویر

افرزاد نابینا در آینده نه چندان دور با استفاده از فناوری چاپ چشم هوشمند می‌توانند مناظر و افراد را مشاهده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کارشناسان به تازگی با استفاده از چاپگر سه بعدی نمونه اولیه چشم بیونیک (bionic eyeball) را طراحی کرده اند که می‌تواند دگرگونی در سطح نور را تشخیص دهد.

این چشم هوشمند قادربه تشخیص سطوح مختلف در سطح نور است و دانشمندان د رتلاش هستند در آینده امکان شناسایی طیف‌های بیشتری از نور را برای این وسیله امکان پذیر کنند.

دانشمندان هنوز زمان قطعی عرضه نمونه تجاری این محصول به بازار‌های جهانی را مشخص نکرده اند.

چشم بیونیک کاری مشابه شبکیه چشم به منطور بازگرداندن بینایی را انجام می‌دهد؛ در این وسیله که درآن نوعی ایپملنت قرارداده می‌شود، تصاویری که فرد می‌بیند به امواج الکتریکی تبدیل و آنگاه سیگنال‌های تصویر به مغز منتقل می‌شوند و به این ترتیبت فرد قادر به تشخیص تصویر و افراد می‌شود.

کارشناسان استفاده از چاپگر سه بعدی را راهکاری فوق العاده برای ساخت نمونه با کیفیت و سریع از چشم بیونیک می‌دانند و امیدوار هستند در آینده نمونه تکمیل شده این چشم برای کمک به رفع نابینایی افراد در جهان مورد استفاده قرار گیرد.


ساخت چشم بیوتیک با استفاده از چاپگرسه بعدی به وسیله دانشمندان دانشگاه مینه سوتای آمریکا برای اولین بار درجهان انجام شده است.

چشم‌های بیونیک که قدرتی فوق العاده در بینایی دراختیار افراد قرار می‌دهند ابتدا درفیلم‌های علمی تخیلی مشهور شدند، اما دانشمندان این ایده را به شکل واقعی شبیه سازی کردند.

چاپگر سه بعدی با استفاده از نوعی سیلیکون و پایه جوهر از جنس فلز نقره به چاپ چشم بیونیک می‌پردازد.

سپس محققان از جوهر خشک شده برای جایگزینی فتوالدئید استفاده می‌کنند که نور را به برق تبدیل می‌کند و با استفاده از مواد پلیمری نیمه رسانا این کار را انجام می‌دهند.

کل بازه زمانی برای ساخت چشم بیونیک با استفاده از چاپگرسه بعدی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد, کارشناسان درنظر دارند درآینده از ماده‌ای نرم‌تر برای ساخت چشم بیونیک استفاده کنند که شباهت بیشتری به بافت بدن انسان داشته و سازگاری آن با سیستم ایمنی بدن بهتر باشد.

ساخت اندام‌های بیونیک اولین بار به چندین سال پیش باز می‌گردد که دانشمندان موفق به تولید گوش بیونیک شدند و از آن زمان تاکنون محققان بسیاری از اجزای بدن را با استفاده از چاپگر‌های سه بعدی تولید کردند.

افزون بر اجزای بدن، دانشمندان موفق به تولید نوعی پارچه الکترونیکی شدند که مانند پوست بیونیک عمل می‌کند. دانشمندان درادامه تلاش‌های خود درنظردارند پروتز‌هایی تولید کنند که دستورات فرد را درحالی که او به آن‌ها می‌اندیشد اجرا کند.

نتیجه این پژوهش و چاپ چشم با چاپگرسه بعدی در مجله (Advanced Materials) به چاپ رسیده است.

دیدگاه تان را بنویسید