کشفی حیرت انگیز در لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری+ تصاویر

پس از سیاره مریخ، دانشمندان به نشانه‌هایی از امکان وجود حیات احتمالی در بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی دست یافته اند.

به گزارش جی پلاس، کارشناسان به تازگی موفق به شناسایی ابر‌هایی از آب در لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری شدند که طوفانی همیشگی در آنجا وجود دارد.

این کشف حیرت انگیز فرضیه امکان وجود حیات در سیاره مشتری و نیز چگونگی تشکیل این سیاره غول پیکر در منظومه شمسی را پیش روی دانشمندان قرار داده است.

امکان دارد آب برروی سیاره مشتری وجود داشته و سیاره دارای حیات باشد، این کشف نشان می‌دهد سیاره مشتری  ۲ الی ۹ برابر اکسیژن بیشتری به نسبت خورشید دارد و حاوی آب است.

محققان ناسا پیش‌تر اعلام کرده بودند اتمسفر سیاره مشتری امکان دارد در حال یا گذشته میزبان گونه‌ای از حیات بوده باشد، افزون بر خود سیاره مشتری، کارشناسان وجود حیات در یکی از قمر‌های این سیاره به نام اروپا را امکان پذیر می‌دانند.

پژوهش برروی امکان وجود حیات در قمر اروپای سیاره مشتری به وسیله دانشمندان دانشگاه جان هاپکیز در حال انجام است.

مطالعه‌های کنونی برروی شناسایی میزان آب در لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری است و کارشناسان در مراحل بعدی در نظر دارند میزان کل آب مایع در سیاره مشتری را شناسایی کنند.

محققان اعتقاد دارند وجود آب به شکل مایع در سیاره مشتری می‌تواند نشان دهنده وجود حیات حتی در سطح تک سلولی و میکروبی در سیاره مشتری باشد.

بر فراز لکه سرخ بزرگ در سیاره مشتری میزان زیادی ابر‌های متراکم وجود دارد که در آن‌ها انرژی الکترومغناطیسی وجود دارد و این خود سبب گسترش طوفان می‌شود.

شناسایی ابر‌های حاوی آب در لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری با استفاده از داده‌های ارسالی از کاوشگر جونو به دست آمده است.

کاوشگر جونو به جست و جوی آب با استفاده از طیف سنج مادون قرمز و رادیومتر مایکروویو پرداخته است که می‌تواند به طور عمیق به بررسی لایه‌های اتمسفر مشتری بپردازد.

کارشناسان اعتقاد دارند حتی کشف یک مولکول آب در سیاره‌ای جز زمین درمنظومه شمسی بسیار ارزشمند است، زیرا آب یکی از عنصر‌های مهم در گسترش زندگی در سیاره زمین بوده است و در بسیاری از فرآیند‌های ضروری برای بقای حیات انسان‌ها اثرگذاراست.