انقراض یوز ایرانی نزدیک است

دو هشدار صریح در دو سال گذشته در خصوص وضعیت یوز مطرح شد. اولی، زمانی بود که اعلام شد دو ماده یوز ایرانی بیشتر شناسایی نشده اما تلاش زیادی شد که این حرف بی پایه جلوه داده شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عضو گروه تخصصی گربه‌سانان اتحادیه جهانی حفاظت IUCN گفت: جامعه ما به هشدارهای صریح عادت ندارد و درصورت مواجهه با آنها، تلاش می کند که ابتدا خلاف آن را ثابت کند. اگر هم نشد، به نظر می رسد سریع خودش را سازگار کرده و بی خیال جدی بودن هشدار می شود.

محمدصادق فرهادی‌نیا افزود: دو هشدار صریح در دو سال گذشته درخصوص وضعیت یوز مطرح شده است. اولی، زمانی بود که اعلام شد دو ماده یوز ایرانی بیشتر شناسایی نشده است. درنتیجه تلاش زیادی شد که این حرف بی پایه و اساس جلوه داده شود، غافل از آنکه حالا دو یا سه تا، فرقی نمی کند. مهم آنست که دارند تمام می شوند.

وی ادامه داد: دومی، چند روز پیش بود که محیط زیست یزد اعلام کرد امسال احتمالا یوز در یزد منقرض می شود. احتمالا برخی تلاش خواهند کرد تا سال آینده عکس یک یوز را در یزد بگیرند تا ثابت کنند ادعای بی پایه ای بوده است. غافل از آنکه، واقعا یوز دارد تمام می شود، حالا یک ماه دیگر یا یک سال دیگر آن خیلی فرقی نمی کند.

این دکترای جانورشناسی تاکید کرد: جامعه در مواجهه با این دو اظهارنظر صریح تمام تلاش خودش را برای اثبات خلاف آنها کرده است. الان درمرحله سازگاری است. کامنت های فضاهای مجازی به خوبی نشان می دهند که همه ناامید شده اند. از حالا همه خود را برای انقراض یوز آماده کرده اند. 

فرهادی‌نیا تصریح کرد: به نظر می رسد تعداد یوزهای ما نسبت به زمانی که حفاظت شده نبودند، کمتر شده است، یعنی سیاست حفظ زیستگاه برای این جانور کافی نبوده است، یعنی اقدامات بیشتری لازم بوده است که متأسفانه در هیاهوی فقدان گفتمان صحیح میان حافظان یوز و عدم اعتماد به کارشناسان ایرانی هیچوقت اقدامات ما از حفظ زیستگاه فراتر نرفت. 

وی گفت: ما برای حفاظت از یوز در ایران زیاد تلاش کردیم، جمعی از بهترین و مطلع ترین کارشناسان و محیط بانان ایران، از جان و دل برای این کار وقت گذاشتند. ولی نتیجه آن چیزی نبوده که انتظار داشتیم. شاید بهتر باشد همان نقل قول مدیران سازمان محیط زیست درباره آب را به یوز هم تعمیم دهیم: درمورد حفاظت از یوز شکست خورده ایم. 

عضو گروه تخصصی گربه‌سانان اتحادیه جهانی حفاظت IUCN تصریح کرد: چاره امروز یوز در ایران، فقط یک چیز است: اول، زنده گیری یوزها، بعد تکثیر در اسارت و سرانجام معرفی کنترل شده به طبیعت. برای حفظ یوز نگران از دست دادن روزها و هفته ها نباید باشیم. امروز ساعتها هستند که برای یوز ایران سرنوشت ساز شده اند. 

فرهادی‌نیا در پایان گفت: امروز روز تصمیمات سخت است. مهم آن است که چه کسی بالاخره جرأت می کند این تصمیمات سخت را بگیرد. اگر امروز این روند را طی نکنیم، شاید روزی ناچار شویم از آفریقا یوز بیاوریم تا به جای یوز ایرانی کاملا نابود شده، حداقل یوز ایرانی ناخالص داشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید