سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

اجرای قانون حذف کنکور گامی برای ایجاد زندگی توأم با آرامش برای دانش‌آموزان است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد که با اجرایی شدن قانون حذف کنکور می‌توان فضا را آماده کرد تا دیگر دانش‌آموزان درگیر کلاس‌های متفرقه آموزشی نشده و بتوانند زندگی‌ توام با آرامش و کسب مهارت داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، میرحمایت میرزاده در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره حذف کلاس‌های فوق برنامه دانش‌آموزان، گفت: زندگی روزانه دانش‌آموزان را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد؛ یک سوم از زندگی روزمره آنها برای خواب و یک سوم برای گذراندن امورات مدرسه یعنی همان رفت و آمد و انجام تکالیف می‌گذرد. در نهایت یک سوم زمان در روز برای آنها باقی می‌ماند که باید اجازه داد آنها از همین یک سوم برای زندگی کردن و کسب مهارت استفاده کنند.

وی توضیح داد: کسب مهارت الزاما از طریق کلاس‌های فوق برنامه و کتاب و درس حاصل نمی‌شود. دانش‌آموز باید در اجتماع حضور داشته باشد و بتواند از طریق بازی، خانواده، خانه و محل زندگی‌اش را بشناسد نه اینکه با یکسری از دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی روبرو باشیم که حتی مهارت اولیه همچون پوشیدن لباس و کفش را بلد نیستند.

میرزاده اضافه کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند تا زمان فارغ‌التحصیل شدن از تحصیل مهارت‌های ابتدایی بخصوص حضور در اجتماع را به گونه‌ای بلد باشند که بدانند قرار نیست همه آنها استخدام شوند و یا حتی دانشگاه بروند. اگر قرار است به دانشگاه ورود پیدا کنند بدانند که ورودشان به دانشگاه به معنای استخدام شدن‌شان نیست. آنها باید آنقدر مهارت زندگی کردن و حضور در اجتماع را یاد گرفته باشند که ضمن شناخت جامعه و تبدیل به یک شهروند نمونه در آینده روی پای خود بایستند نه اینکه منتظر باشند در ارگانی و یا جایی استخدام شوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تایید نظر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف کلاس‌های فوق برنامه‌ برای دانش‌آموزان، گفت: البته وزارت آموزش و پرورش با حذف آزمون‌های ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی گامی موفقیت‌آمیز برای حذف کلاس‌های فوق برنامه برداشته است که جای قدردانی دارد چون همین آزمون‌ها عاملی بود تا دانش‌آموزان برای ورود به چنین مدارسی مجبور به حضور در کلاس‌های فوق‌ برنامه شوند.

وی یادآور شد: در مواردی خانواده‌ها نیز اصراری به حضور فرزندشان در چنین کلاس‌هایی ندارند اما وقتی شاهد وجود چنین مسابقه‌های غیرعلمی و نادرستی می‌شوند چاره‌ای جز ثبت نام فرزندان‌شان در این کلاس‌ها ندارند چون می‌ترسند مبادا آینده فرزندشان با مشکل مواجه شود. نمونه دیگر این مسابقه غلط علمی در برگزاری کنکور است که پدر و مادرها بعضا ناچار می‌شوند که دانش‌آموزان‌شان را به چنین کلاس‌هایی فرستند گرچه اغلب این کلاس‌ها سودجویانه نیز است.

میرزاده با بیان اینکه این کلاس‌ها تاثیر زیادی در کنکور و سرنوشت فرزندان این کشور ندارد، گفت: معمولا با تبلیغات عوام‌فریبانه دانش‌آموزان جذب چنین کلاس‌هایی می‌شوند که نتیجه آن از دست رفتن اوقات فراغت فرزندان‌مان خواهد شد. اگر قرار است دانش‌آموز در کلاس فرق برنامه‌ای نیز حضور پیدا کند باید با علاقه و انگیزه خودش و نه اصرار والدین و جامعه باشد. اجازه دهیم که فرزندان‌مان زندگی کنند و مهارت بیاموزند.

وی تاکید کرد: قطعا با اجرایی شدن قانون حذف کنکور، فضا آماده می‌شود که دانش‌آموزان با آرامش زندگی کنند یعنی اگر قرار باشد آنها به کلاس فوق برنامه تفریحی هم بروند نباید این کلاس‌ها تبدیل به تخته سیاه و نوشتن شود بلکه آنها باید بتوانند مهارتی را بیاموزند. خانواده‌ها نیز فکر نکنند که همه چیز در ثبت‌نام و پول دادن است. حتی دانش‌آموز می‌تواند در ایام فراغت کنار پدر و مادرش در محل کار آنها حاضر شده و مهارتی را کسب کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید