سوء استفاده جنسی در پوشش خیریه!

«هیچ چیز غیرمنتظره و ناسازگارتر از یک تجاوزگر جنسی نیست که از سمت خود در لحظات آسیب پذیری نیازمندان سوء استفاده می‌کند.»

لینک کوتاه کپی شد

جملات فوق پیام توییتری رئیس جمهور هائیتی است.

به گزارش جماران ، در ادامه افتضاح به بار آمده تحت پوشش یک موسسه خیریه امداد رسانی عربی، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پسـت» در گزارشی با این مضمون نوشت که «خوفنیل مویس» رئیس جمهور هائیتی در پیامی توییتری اعمال ناپسند کارکنان این موسسه خیریه را محکوم کرد و گفت: «هیچ چیز غیرمنتظره و ناسازگارتر از یک تجاوزگر جنسی نیست که از سمت خود در لحظات آسیب پذیری نیازمندان سوء استفاده می‌کند.»

 

ابعاد فضاحت جنسی کارکنان موسسه خیریه انگلیسی «آکسفام»هر روز گسترده‌تر می‌شود و رسانه‌های مختلف چون «گاردین»، «تایمز»، «نیویورک تایمز»، «واشنگتن پست» و «آی آر آی ان» به تهیه گزارش‌هایی در این زمینه می‌پردازند به طوری‌که روز سه شنبه در یکی از این گزارش‌ها عنوان شد که کارکنان این موسسه با بازماندگان نسل کشی دارفور، زلزله فاجعه بار هائیتی و برخی اهالی لیبریا در هنگامه جنگ‌های داخلی این کشور روابط نامشروع داشته‌اند.

وبگاه خبری «آی. آر .آی. ان» در این زمینه با تهیه گزارشی مفصل نوشت: «رولند ون هاورمیرن» متهم نخست سوء استفاده جنسی در سازمان خیریه آکسفام در هائیتی، هفت سال پیش نیز در لیبریا به دلیل ارتکاب‌ رفتارهای ناپسند مشابه از سوی یکی دیگر از موسسه‌های مردم نهاد انگلیسی اخراج شده بود.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز در همین زمینه نوشت که برای این موسسه 87 مورد سوء استفاده جنسی بین آوریل 2016 تا مارس 2017 گزارش شده و حتی کمیته صلیب سرخ بین‌الملل نیز چندین مورد آزار جنسی در این موسسه را  تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، کارکنان این مرکز خیریه در جریان زلزله سال 2010 در هائیتی، به جای کمک به زلزله زدگان، مشغول روابط نامشروع بودند.

افتضاح این موسسه خیریه حتی واکنش سخنگوی نخست وزیر انگلیس را نیز به همراه داشت که در هفته جاری این رفتار را «وحشتناک» نامید.

روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس نیز گزارش کرده که سیاستمداران انگلیسی خواهان انجام تحقیقات گسترده‌تر از موسسه‌های خیریه شده‌اند زیرا در گزارش‌های جدید در این رابطه آمده که زنان آسیب پذیر در بسیاری از سازمان‌های خیریه مشغول به تن‌فروشی بوده و هشدارهای داده شده نادیده گرفته شده‌اند.

بر این اساس، اینک انگشت اتهام متوجه «رولند ون هاورمیرن»، مسئول فعالیت‌های شعبه آکسفام در اواسط دهه نخست 2000 میلادی در چاد است.


ون هاورمیرن، مسئول شعبه آکسفام در در چاد و لیبریا

گاردین گزارش کرده که این شخص از این سوء استفاده‌های جنسی آگاهی داشته است.

بر اساس این گزارش، روسپی‌ها بارها به محل زندگی کارکنان آکسفام در چاد دعوت شده و رولند ون هاورمیرن از این فعالیت‌ها آگاهی داشته است.

روزنامه «تایمز» نیز از اتهام شرکت رولند ون هاورمیرن و بیش از دویست نفر از کارکنان این موسسه در هائیتی در اعمال نامشروع و تبدیل منازل مسکونی از سوی آن ها به مراکز فحشا خبر داده است.

آکسفام اطلاع داشتن از اتهام‌های فحشا در ماموریت‌های هائیتی و چاد را پذیرفته و در همین زمینه «پنی لارنس» معاون موسسه خیریه مذکور روز دوشنبه استعفا داد.


پنی لارنس، معاون مستعفی آکسفام

بنابر گزارش‌ها، رولند ون هاورمیرن به تشکیل گروه‌های مربوط به روابط نامشروع در لیبریا بعد از نبرد داخلی این کشور در اوائل دهه نخست سال دو هزار نیز متهم است.

این در حالی است که  درآمد سالیانه این موسسه به اصطلاح خیریه از منابع عمومی و خصوصی حدود نیم میلیارد دلار گزارش شده است.

گفتنی است، در دانشنامه آزاد درباره این موسسه آمده است: «آکسفام، یکی از بزرگترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از 15سازمان در 98 کشور جهان است.»

انتهای پیام/

 

دیدگاه تان را بنویسید