«زوج و فرد» طرحی کم اثر برای مقابله با آلودگی هوا

عضو هیئت‌علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی ضمن انتقاد از اجرای طرح زوج و فرد از در منازل به‌ عنوان یکی از تمهیدات کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا گفت: در صحت شاخص‌­های کیفیت هوا که از سوی سازمان محیط زیست و شهرداری اعلام می‌شود نباید هیچ شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدعلی احترام با بیان اینکه امروزه طی مقالات علمی متعدد، اثربخشی طرح‌هایی مثل زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامتی شهروندان رد شده است، تصریح کرد: همه می‌دانیم که در شرایط کنونی، تنفس در هوای آزاد سم است و تا حد ممکن باید از تردد در فضای باز خودداری کرد اما وقتی دستور داده می‌شود که شهروندان از آوردن خودروی سواری در سطح شهر خودداری کنند حتی اگر بر کاهش آلودگی هوا نیز اثرگذار باشد، از آنجایی که شهروندان بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، خطرات بیشتری جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

شهروندان با اجرای طرح زوج و فرد در روزهای آلوده چه می‌کنند؟

وی با طرح این پرسش طرح‌هایی مثل زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا بر چه مبنایی اتخاذ می‌شود؟ گفت: باید بررسی شود افرادی که بر اثر اجرای طرح زوج و فرد، رفت وآمدشان محدود شده است چه راهکاری برای رفتن به مقصد اتخاذ می‌کنند؟ این دسته از شهروندان چند راه دارند؛ اول اینکه زودتر از ساعت ۶ از خانه خارج شوند و بعد از ساعت ۱۹ باز گردند(خارج از محدوده زمانی تعیین شده) یا از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده کنند که عملاً تأثیری بر کاهش آلاینده‌ها ندارد و چه بسا به دلیل فرسوده بودن تاکسی‌ها و تولید آلودگی،وضع بدترشود. به عنوان مثال شخصی باید خودرو یورو۵ خود را در خانه بگذارد و با یک خودروی فرسوده به محل کار برود. در این صورت تنها به شهروندان هزینه تحمیل می‌­کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: راهکار دیگر شهروندان این است که با خودروی شخصی تردد کنند و جریمه شوند که باز هم تأثیری بر کاهش آلاینده‌ها ندارد و فقط درآمدزایی دولت را موجب می‌شود. در نهایت می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند که در این حالت باید مسیر طولانی را پیاده‌روی کنند و چون هوا آلوده است، شهروندان به شدت صدمه جانی می‌بینند.

هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است

احترام تأکید کرد: طبق اندازه‌گیری‌هایی که انجام داده‌ام، هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است بنابراین محدودیت ترافیکی چه اثری بر حفظ سلامت مردم دارد؟ مقالات علمی بسیاری در مورد نقش کمرنگ طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوا منتشرشده است بنابراین چرا باید سراغ این طرح برویم. ضمن اینکه با اجرای طرح زود و فرد شهروندان مجبور به پرداخت جریمه می‌شوند و به عبارت ساده‌تر این طرح تبدیل به محل کسب درآمد دولت نیز شده است.

سازمان محیط زیست و شهرداری نسبت به خرابی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا پاسخگو باشند

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه نسبت به در دسترس نبودن اطلاعات برخی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوای تهران نیز هشدار داد و گفت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر بهبود نسبی در توسعه تجهیزات پایش آلایندگی و نمایش اعداد برای مردم را شاهد هستیم، خراب بودن یا در دسترس نبودن برخی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در مواقع حساس یکی از موضوعاتی است که دستگاه‌های مرتبط  یعنی سازمان حفاظت محیط‌ زیست و شهرداری باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند زیرا انتظار می‌رود در شرایط کنونی همه ایستگاه‌ها بی‌وقفه فعال باشند و اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا را به‌صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چه کسی مسئولیت نظارت بر عملکرد درست و دقیق ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا را برعهده دارد و چرا باید بیشتر ایستگاه‌ها در چنین شرایطی خراب باشند، گفت: نباید در صحت شاخص‌­های کیفیت هوا که از سوی دستگاه‌های متولی اعلام می‌شود؛ هیچ شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد.

تهران نمی‌تواند در پایش آلودگی هوا استثنا باشد

احترام در بخش دیگری از صحبت‌های خود نسبت به محوریت عدد میانگین کیفیت هوای تهران نیز انتقاد کرد و گفت: در همه جای دنیا بر اساس ماکسیمم (بیشینه) شاخص کیفیت هوا برای شهر تصمیم گیری می‌شود اما برای تهران با این توجیه که وسعت زیاد است؛ میانگین شاخص کیفیت هوا در مناطق مختلف مبنای عمل قرار می گیرد. تهران نمی‌تواند از کل جهان مسثنی واقع شود بلکه برای این شهر هم باید بر مبنای بالاترین عدد کیفیت هوا تصمیم گیری و تمهیدات لازم برای کاهش خسارت‌های جانی  و مالی ناشی از آلودگی هوا در نظر گرفته شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین با طرح این پرسش که جبران هزینه‌های جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا که مردم متحمل می‌شوند، برعهده چه کسی است، گفت: بر اساس حقوق شهروندی که به درستی در دولت یازدهم منتشر شد و مورد توجه رییس جمهور است، حق سلامت یکی از بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود و بر اساس این منشور، تامین سلامت شهروندان برعهده دولت است اما در شرایطی که این حق دچار لطمه و خدشه می‌شود کدام دستگاه متولی جبران آن است؟

وی تأکید کرد: خسارت جانی و افت عملکرد اعضای بدن شهروندان براثر آلودگی هوا توسط کدام دستگاه جبران می‌شود؟ و چه کسی پاسخگوی کاهش کیفیت زندگی مردم به علت بروز آلودگی هواست؟ مردم برای جبران این حق باید به کجا شکایت ببرند؟ و اگر این خسارت‌ها به دلیل سهل‌انگاری و کوتاهی یک مقام مسئول اتفاق افتاده است کدام دستگاه باید ورود کند؟

کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا باید از ابتدای هفته تعطیلی مدارس را اعلام می‌کرد

احترام  در پایان ضمن انتقاد از روند مدیریتی شهر در شرایط بروز آلودگی هوا اظهار کرد: با اینکه سازمان هواشناسی کشور از ابتدای هفته، شرایط سکون جوی و افزایش غلظت آلاینده ها را پیش‌بینی کرده بود اما تصمیمات برای کاهش خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا روز به روز گرفته شد؛ در حالی‌که کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا می‌توانست از ابتدای هفته، تعطیلی مدارس را تا پایان هفته اعلام کند. در این صورت تعدادی از شهروندان تهران را ترک می کردند یا برنامه‌ریزی درستی برای نگهداری از فرزند خود در خانه انجام می­‌دادند، در این صورت ضمن حفظ سلامتی شهروندان از بار ترافیک و آلودگی شهر کاسته می شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید