حرف‌های متناقض وزیر علوم در مورد دانشجویان ستاره دار

در حالی که هر کدام از مسئولان درباره وجود و عدم وجود دانشجویان ستاره‌دار حرف‌های متناقضی می‌زنند و حتی گاهی حرف‌های خودشان را هم نقض می‌کنند، عده‌ای از دانشجویان می‌گویند هنوز از تحصیل محروم هستند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، وعده برگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه و پایان روند محروم کردن عده‌ای از دانشجویان به دلایل سیاسی یکی از وعده‌های انتخاباتی روحانی بود. او در آخرین روزهای دولت قبلی‌اش به این وعده اشاره کرد و گفت: «سعی کردیم که دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ ملحق شود.» البته او توضیح نداد که این تلاش چقدر موفقیت‌آمیز بوده است اما به‌هرحال وقتی دولت جدید شروع شد انتظار می‌رفت که فرآیند ستاره زدایی از پرونده دانشجویان با سرعت طی شود و تلاشی که روحانی از آن حرف زده بود کم‌کم رو به ثمر بخشیدن بیاورد اما وضعیت وزارت علوم و معرفی وزیر برای آن‌چنان پیچیده شد که این مطالبه تا حدی مسکوت گذاشته شد تا بالاخره با انتخاب وزیر علوم دولت یازدهم که البته حرف‌وحدیث زیادی هم پیرامون انتخاب او وجود داشت، دوباره درخواست برای ارائه توضیح در مورد دانشجویان ستاره‌دار بالا گرفت اما حرف‌های دیروز او کورسوی امید را برای خیلی‌ها بست چون به نظر می‌رسید مسئله دانشجویانی را که مدت‌هاست برای بازگشت به دانشگاه و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تلاش می‌کنند، به‌کلی انکار می‌کند.
 
غلامی و انکار دانشجوی ستاره‌دار
 
 غلامی دیروز گفت: «عنوان ستاره‌دار به آن معنا که به افکار عمومی القا شده در میان دانشجویان و متقاضیان مقاطع بالای دانشگاهی وجود ندارد چرا که مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است و مسئله تعداد بسیاری از این دانشجویان با تلاش سازمان سنجش و دیگر مسئولان حل‌وفصل شده است. در میان دانشجویان ستاره‌دار، اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد چرا که مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود.»
 
همین حرف کافی بود تا موجی از اعتراض‌ها در شبکه‌های مجازی به راه بیفتد. کسانی که خود جزو دانشجویان ستاره‌دار بوده‌اند در اعتراض به این گفته‌ها اعلام کردند که غلامی همان حرفی را می‌زند که پای کارنامه ما آمده و اما ماجرای واقعی چیز دیگری است.
 
غلامی در حالی، این روزها که مدتی از ورودش به وزارت علوم می‌گذرد حرف از عدم وجود دانشجوی ستاره‌دار «به آن معنا» می‌زند که وقتی هنوز اسمش به‌عنوان وزیر پیشنهادی مطرح بود و از سوی تشکل‌های دانشجویی اعتراض زیادی به معرفی شدنش می‌شد، نظرات دیگری در مورد دانشجویان ستاره‌دار داشت. او در مصاحبه‌ای چند روز قبل از حضور در مجلس و گرفتن رأی اعتماد به یکی از رسانه‌ها گفت: «در دوران تصدی من بر وزارتخانه علوم نباید دانشجوی ستاره‌دار وجود داشته باشد، چه کسی می‌گوید چنین دانشجویانی حق تحصیل ندارد؟ همان مرجعی که این دانشجو را از تحصیل منع می‌کند باید دلایل این محرومیت و جرم دانشجو را نیز شفاف‌سازی کند.»
 
او ادامه داد: «باید با عدالت و دقت به مسئله دانشجویان ستاره‌دار رسیدگی شود، اگر حاکمیت، وزارت علوم و دانشگاه‌ها را به‌عنوان متولی آموزش عالی کشور قبول دارد باید به آن‌ها اعتماد کرده و بگویند که تشخیص کارشناسی این متولیان را قبول داشته و پشتیبانی خواهیم کرد.» 
 
غلامی حتی وعده داد که با نهادهای دیگر برای حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار رایزنی خواهد کرد. او گفت: «باید نشستی‌ با افراد نگران در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان ستاره‌دار داشت و دلایل مخالفتشان را فهمید. در این صورت تکلیف روشن خواهد شد؛ چراکه در صورت ادامه منع دانشجو از تحصیل، او را توجیه کرده و دلایل سلب چنین حقی به او تفهیم می‌شود، هرچند می‌توان در ادامه مسیر برای وضعیت این دانشجویان راه‌حل‌هایی تعریف کرد.»
 
وقتی غلامی این حرف‌ها را می‌زد به نظر نمی‌رسید که در وجود دانشجویان ستاره‌دار شک داشته باشد و یا مشکل آنها را نقص در پرونده بداند البته چنین اظهارنظرهایی در وزارت علوم روحانی چندان بی‌سابقه نیست. مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویی وزارت علوم همین چند ماه پیش گفت: «در مدت دولت دهم حتی یک مورد پرونده سیاسی و امنیتی در هیچ‌یک از دانشگاه‌های کشور تشکیل نشده است. چنانچه مواردی خاص هم بوده در درون خود دانشگاه‌ها و در فضای آرام و بدون تنش حل‌شده است.»
او مشکل را به چند پرونده انضباطی محدود دانست و گفت: «چند مورد پرونده انضباطی در همان سال 92 مربوط به دولت قبل به شورای مرکزی (انضباطی) در وزارت علوم ارسال شد که این پرونده‌ها نیز بدون برچسب‌های امنیتی یا سیاسی برای دانشجویان خاطی و در فضایی قابل‌انعطاف حل شد.» 
 
معمای نقص در پرونده
 
این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که برخی از دانشجویانی که با همین عنوان «نقص در پرونده» فعلاً از ورود به دانشگاه محروم هستند می‌گویند پرونده‌شان در همین سال‌های اخیر تشکیل‌شده است. یکی از آنها می‌گوید: «سال 93 وقتی کارنامه‌ام آمد و رتبه‌ام معلوم شد، انتخاب رشته کردم اما وقتی نتایج اعلام شد نتوانستم وارد سایت بشوم. پیغامی که به من می‌داد این بود که باید به طبقه دوم سازمان سنجش مراجعه کنم.»
 
او وقتی سراغ سازمان سنجش می‌رود به وزارت علوم فرستاده می‌شود. آنجا اعلام می‌کنند که جواب یکی از نهادهای امنیتی به استعلام درباره او منفی بوده است و او اگرچه صلاحیت علمی برای تحصیل دارد اما صلاحیت عمومی‌اش رد شده است. حالا بیشتر از سه سال از آن روزها می‌گذرد و هنوز مشکلش حل‌نشده است و هر روز وعده‌ای به او می‌دهند. 
 
یکی دیگر از کسانی که بعد از سال 92 با محرومیت از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مواجه شده همین روند را توضیح می‌دهد با این تفاوت که در مورد او بعد از مدت‌ها دوندگی و نامه‌نگاری با نهادهای امنیتی مختلف از جمله وزارت اطلاعات و ارائه شکوائیه‌ای که کارشناسان وزارت علوم تنظیم کرده بودند بالاخره با ارائه کارنامه نهایی به او موافقت شد اما رشته‌ای که او چند سال پیش در آن قبول‌شده بود دیگر در همان دانشگاه ارائه نمی‌شود و باید برای ادامه تحصیل رشته یا دانشگاه دیگری را انتخاب کند. او می‌گوید: «همین کار هم نیاز زیادی به دوندگی دارد. اگر همان موقع وارد دانشگاه شده بودم الآن درسم تمام‌شده بود اما حالا تازه باید تلاش کنم تا یکی از دانشگاه‌ها من را قبول کند.»
 
سراغ هرکدام از دانشجوهایی که از تحصیل محروم هستند بروی می‌گویند تنها نیستند و خیلی‌های دیگر درست شرایط مشابه آنها را دارند. محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش مجلس مدتی پیش تعداد کسانی را که از تحصیل محروم هستند 27 نفر اعلام کرد و گفت که از 549 نفر هم تعهد گرفته شده و فرآیند بازگشتشان به دانشگاه شروع شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید