تب ۱۶ آذر بالاگرفت؛ اعتراض به خصوصی‌سازی آموزش‌عالی

روز گذشته فعالان صنفی دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، شهیدبهشتی، خوارزمی و تهران به مناسبت روز دانشجو در اعتراض به پولی‌شدن دانشگاه‌ها و کالایی‌سازی حیات اجتماعی، تجمع و مطالبات اجتماعی و صنفی خود را اعلام کردند. امروز نیز تجمع دانشگاه شهیدبهشتی ادامه پیدا کرده و دانشگاه شریف و نیشابور نیز با این اعتراضات همراه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مراسم روز دانشجو سالهاست که محلی از بحث‌ها و انتقادات به شرایط موجود است و می‌توان این رویکرد را بخشی از همان فضای باز سیاسی خواند که از آن سخن گفته می‌شود. اما آنچه روز دانشجو طی سال‌های اخیر را متفاوت از قبل کرده است، حضور پر رنگ دانشجویان در تشکل‌های صنفی است که حرف سیاسی خاصی ندارند و مطالبات آنها از جنس مطالبات صنفی دانشجویی است.  از اعتراض فعالان صنفی به سیاست‌های حاکم بر آموزش عالی و پولی‌شدن آموزش گرفته تا سخنرانی‌های داغ سیاسی در اعتراض به عملکرد دولت توسط انجمن‌‌های اسلامی.

نمونه روشن قدرت گرفتن تشکل‌های صنفی طی سال‌های اخیر، روز گذشته رقم خورد، جایی که فعالان صنفی دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، شهیدبهشتی، خوارزمی و تهران به مناسبت روز دانشجو در اعتراض به پولی‌شدن دانشگاه‌ها و کالایی‌سازی حیات اجتماعی، تجمع و مطالبات اجتماعی و صنفی خود را اعلام کردند. امروز نیز تجمع دانشگاه شهیدبهشتی ادامه پیدا کرده و دانشگاه شریف نیز با این اعتراضات همراه شده است. این دانشجویان معتقدند که سیاست‌های آموزشی دولت و خصوصی‌سازی آموزش عالی موجب حذف طبقات فرودست برای ورود به عرصه آموزش می‌شود.

اعتراض فعالان صنفی ۶ دانشگاه به پولی‌شدن دانشگاه

جریان اعتراض به پولی شدن آموزش چندسالی است که آغاز شده‌است؛ جریانی که در قالب تجمع های اعتراضی از دانشجویان دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، شریف، شهیدبهشتی، تهران و .. به دلیل اجرای قانون سنوات دانشجویی شکل گرفت. در مراسم روز دانشجو، فعالان صنفی دانشگاه تهران در انتقاد به سیاست‌های آموزشی، با خواندن سرود و بیانیه و اجرای تئاتر گردهم آمدند. آنها با شعارهای «پردیس خودگران، انحلال انحلال»، «تدبیر این وزارت علم است یا تجارت»، «با سنوات و وام‌ها، شدیم برده‌ بانک‌ها» و «دانشجو آگاه است، با کارگر همراه است»، «مسکن و کار و درمان، آموزش رایگان، خواسته زحمت‌کشان» و .. اعتراض خود را به وضعیت موجود اعلام کردند. دانشجویان دانشگاه تهران علاوه بر شعاردادن، تئاتری روایی را نیز اجرا کردند که در این نمایش 6 شخصیت دانشجو، کارگر، معلم، آواره آب، زن و شاعر بازی می‌کردند و دانشجویان را خطاب قرار می‌دادند.

«زن: ما را می‌شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما رقص مطرودان تاریخیم
دانشجو: ما را می‌شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما جوشش و مقاومت تاریخیم
معلم: ما را می‌شناسید؟ ما صدای تاریخیم، صدای ما را می‌شنوید: به شعر، به آواز، به رویاهایتان، به لیلاهایتان پشت نکنید. ما کلمات سرکوب شده تاریخ را می‌خوانیم
آواره آب: ما را می‌شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما صدای ویرانی و خشکی و قحطی زمینیم 
کارگر: ما را می‌شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما پیشروان جهان جدیدیم، بیرق‌داران رهایی سرکوب‌شدگان
جمع: ما صدای تاریخیم» علاوه بر این دانشجویان سرودی را نیز با یکدیگر همخوانی کردند.

 

دانشگاه پولکی، کاروزی زورکی؟

دانشجویان دانشگاه علامه نیز در تجمع اعتراضی دیگری با شعارهای «نه به ارزان‌سازی نیروی کار»، «بهداشت، مسکن، آموزش عمومی وظیفه دولت است»، «دانشگاه پولکی، کارورزی زورکی» و «نه به تجاری‌سازی علوم انسانی» به پولی‌شدن دانشگاه‌ها اعتراض کردند. دانشگاه‌های شهیدبهشتی، خوارزمی، نیشابور و شریف نیز با تجمع‌‌ به این روند اعتراض کردند و معتقد بودند این روند زمینه تحصیل دانشجویان را با مشکل مواجه می‌کند؛ زیرا تحصیل رایگان حق تمامی دانشجویان است و مسئولان باید با سیاست‌گذاری صحیح این مشکل را حل کنند.

 

سخنران‌های سیاسی؛ وعده‌هایی از حل مشکلات ستاره‌دارها تا رفع حصر

مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها تنها محدود به تجمع‌های اعتراضی فعالین صنفی نبود و انجمن‌‌های اسلامی و سایر تشکل‌های سیاسی نیز با برگزاری سخنرانی‌هایی نقد خود را به عملکرد دولت نشان دادند. علیرضا بهشتی، عضو هیئت‌علمی تربیت‌مدرس و حمیده زرآبادی، نماینده مجلس مهمانان انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه بودند. در این مراسم بهشتی گفته بود که معتقدم آرمانگرایی، تندروی و افراط‌گرایی نیست چون آرمان‌ها می‌تواند دارای رنگ و بوی مختلف باشد و همه ما مردم ایران در عین حال که ایرانی هستیم تفاوت‌هایی با یکدیگر داریم و می‌توانیم تشکیل دهنده رنگین کمان باشیم و باید حرمت این رنگین کمان جامعه حفظ شود.

زرآبادی نیز با اشاره به فراز و نشیب‌های دانشگاهیان گفته بود: «همه می‌دانیم که چه روزهای سختی را برای دانشگاهیان از ستاره‌دار شدن، توقف فعالیت انجمن‌ها، توقیف نشریه و احضاریه‌ها داشته‌ایم؛ اما با تمام این مسائل همیشه دانشجویان پیش‌قدم بودند و قطعاً همه ما برای اینکه ایرانی سرافراز داشته باشیم تلاش می‌کنیم.» شهربانو امانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز مهمان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ارومیه بود که با انتقاد از سیاست‌های دولت قبل در برخورد و مواجه با دانشجویان گفته بود: «زخمی که در طول هشت سال دولت نهم و دهم بر پیکر جنبش دانشجویی وارد شده است، هنوز التیام نیافته است.»

محمود صادقی، نماینده مجلس نیز در دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه حق آموزش یک حق بشری است که اصل ۳۰ قانون اساسی نیز این امر را متعلق به همه ملت می‌داند،‌گفته بود: «آن چه که امروز در آموزش عالی اعمال می شود و دانشجویان به خاطر مذهب دیگر از تحصیل محروم می شود غیر قانونی است.» علی مطهری نیز در دانشگاه علامه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد نرمشی در میان مقامات کشور در موضوع حصر هستیم، عنوان کرد:گفته بود: «تصمیم بر حل این موضوع است. در ملاقات‌های ما نیز در این باره صحبت شده و اراده بر حل موضوع است. آقای کروبی تاکنون سه دیدار داشته و کم کم فضا در حال باز شدن است تا حصر تمام شود.»

مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد نیز با یادواره شهید مدافع حرم به همراه رونمایی از سردیس جوان‌ترین شهید مدافع حرم با حضور ولایتی و رهبر برگزار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید