معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد:

لغو مجوز 30 موسسه غیرانتفاعی

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان این‌که توجه به کیفیت مهم‌ترین رویکرد این وزارتخانه در برخورد با زیرنظام‌های آموزشی است،‌ گفت: متاسفانه تعداد مراکز غیرانتفاعی کشور در دولت‌های نهم و دهم چهار برابر رشد داشته است و این در حالی است که در دولت اخیر نه تنها هیچ مجوزی برای راه‌اندازی این مراکز داده نشده، بلکه ظرفیت 30 مرکز نیز صفر و این مراکز منحل شده است. بنابراین آنچه وزارت علوم به آن توجه می‌کند، کیفیت است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر مجتبی شریعتی با اعلام این مطلب که تعداد مراکز غیرانتفاعی در دولت‌های نهم و دهم رشد بسیار بی‌رویه‌ای داشته است، اظهار کرد: سال 1384 در کل کشور فقط 75 مرکز غیرانتفاعی وجود داشت که این آمار در دولت‌ قبلی با افزایش چهار برابری تا 350 مرکز افزایش یافت، البته این افزایش بی‌رویه فقط مختص مراکز غیرانتفاعی نیست، بلکه سایر دانشگاه‌های دولتی را نیز شامل می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که در دولت یازدهم هیچ مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز غیرانتفاعی صادر نشده است، گفت: طی چهار سال گذشته که عهده‌دار معاونت آموزشی وزارت علوم هستم، نه تنها هیچ مجوز جدیدی برای راه‌اندازی مراکز غیرانتفاعی صادر نشده است، بلکه ظرفیت 30 موسسه غیرانتفاعی صفر و این مراکز منحل شده است.

انحلال ظرفیت 30 مرکز غیرانتفاعی در کشور

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: عدم صدور مجوز جدید برای راه‌اندازی مراکز غیرانتفاعی گام جدید و بزرگ در حوزه آموزش عالی کشور به شمار می‌رود، چرا که ما نمی‌توانستیم به راحتی مراکز دارای مجوز را منحل کنیم، مگر این که متوجه خلاف آن مراکز باشیم. در سال 1392 از مجموع 353 مرکز غیرانتفاعی که دولت را تحویل گرفتیم، هیچ مرکزی به این آمار اضافه نشده و در نتیجه انجام کنترل کیفی ظرفیت 30 مرکز دیگر نیز صفر و منحل شده است.

دکتر شریعتی نیاسر همچنین در خصوص راهکارهای کنترل کیفی مراکز غیرانتفاعی، اظهار کرد: علاوه بر نمایندگان نظارتی وزارت علوم که در استان‌ها واحدهای غیرانتفاعی را مورد بازرسی قرار می‌دهند، با ایجاد نظام سطح‌بندی در این وزارتخانه مراکز غیردولتی به پنج سطح مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که بر اساس آن کنترل بیشتری بر فعالیت‌های مراکز غیردولتی داریم.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی سطح یک کشور

وی ادامه داد: دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه غیرانتفاعی خیام، شمال، سجاد، سوره، علم و فرهنگ و غیره از نظر کیفیت در سطح یک قرار گرفته‌اند و یکی از متولیان این مراکز یعنی دانشگاه غیرانتفاعی شمال دکتر نوریان، سرپرست فعلی دانشگاه آزاد است. بنابراین از ایشان انتظار می‌رود همان طور که به کیفیت مرکز غیرانتفاعی شمال توجه دارند، بر کیفیت واحدهای دانشگاه‌ آزاد نیز توجه کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص اتهامی که به برخی مدیران وزارت علوم به دلیل قرار گرفتن در راس مراکز غیرانتفاعی و اهمیت دادن به این مراکز وارد می‌شود نیز گفت: دکتر نوریان، سرپرست فعلی دانشگاه آزاد که از متولیان دانشگاه غیرانتفاعی شمال نیز هستند، می‌توانند در این زمینه قضاوت کنند که برخورد مسؤولان وزارت علوم با مراکز غیرانتفاعی چگونه و با چه معیارهایی صورت می‌گیرد. در واقع رویکرد این وزارتخانه در خصوص همه نظام‌های آموزشی سختگیرانه و انقباضی است و این طور نیست که به هر مرکزی با هر شرایطی مجوز راه‌اندازی داده شود.

اگر لازم باشد لیست هیات مؤسسان مراکز غیرانتفاعی را منتشر می‌کنم

دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: اما نکته‌ دیگری که گفته می‌شود مدیران وزارت علوم صاحبان مراکز غیرانتفاعی هستند، باید بگویم آمار مفصلی در اختیار دارم که بسیاری از افراد و مدیران کشوری اگرچه در همه سطوح بالا و پایین مسؤولیت دارند، ولی هیات موسس مراکز غیرانتفاعی نیز هستند. اگر لازم باشد لیست این افراد را منتشر می‌کنم. در واقع از مراجع عظام، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران حوزه‌های مختلف و البته در وزارت علوم نیز افرادی وجود دارند که در هیات موسس مراکز غیرانتفاعی فعال هستند که این موضوع از نظر من هیچ ایرادی ندارد و تنها چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که این افراد به کیفیت آموزش اهمیت بدهند.

ضرورت ورود مدیران با تجربه در نظام‌های آموزش عالی

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: من همواره معتقد هستم مدیران باتجربه در نظام‌های علمی باید بتوانند در حوزه غیردولتی آموزش عالی نیز ورود کرده و آن را توسعه دهند، اما بحث وزارت علوم این است که این افراد همان طور که انگیزه دارند پول و سرمایه خود را هدفمند مدیریت کنند، مدیریت کیفی آموزش را نیز مورد توجه قرار دهند، چرا که دانشگاه‌های مطرح دنیا نظیر دانشگاه هاروارد، ام آی تی و غیره توسط بخش غیردولتی حمایت می‌شوند.

برخی رسانه‌ها به نفع افراد خاص عمل می کنند

دکتر شریعتی نیاسر با تاکید بر این که برخی رسانه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که به نفع نظام آموزش عالی کشور نیست، گفت: باید فضای رسانه‌ای به گونه‌ای مدیریت شود که این فضا به نفع نظام و کشور باشد نه به نفع مدیریت فرد خاصی. البته وزارت علوم همواره از فضای انتقادی استقبال می‌کند، ولی فضای دروغ، غیرواقعی و تهمت را که قطعا هم به ضرر آموزش عالی و هم به ضرر جامعه است، تحمل نمی‌کنند.

5 میلیون جمعیت دانشجویی کشور

وی تاکید کرد: آموزش عالی با در اختیار داشتن حدود پنج میلیون جمعیت دانشجویی تقریبا 20 میلیون از جمعیت 80 میلیونی کشور را با خود درگیر کرده است. باید توجه داشته باشیم آموزش عالی اهمیت بسیار بالایی دارد و نباید زمینه‌ تضعیف زیرنظام‌های آموزشی در کشور فراهم شود و این امر نیز با توجه ویژه به بحث کیفیت، حمایت از مراکز دانشگاهی موفق، عدم دیدگاه بنگاه اقتصادی به دانشگاه محقق خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: من مخالف نگاه اقتصادی به آموزش عالی نیستم، ولی باید در کنار این دیدگاه به بحث کیفیت و زمینه‌های تامین آن توجه داشته باشیم و در برنامه‌ریزی‌های خود ویژگی‌های استاد خوب و چگونگی تربیت یک دانشجوی کیفی را در نظر بگیریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید