افزایش گرمای هوای ایران بحرانی جدی است

گفته می شود دمای ایران ۱.۵ برابر دمای جهان افزایش یافته است به طوریکه در حال حاضرکشور ما در حال تجربه افزایش دمایی معادل ۱.۸ درجه است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، این واقعیت تلخی است که اخیرا در کنفرانس تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا مطرح شده است. کارشناسان محیط زیست عوامل مختلفی را در بروز این پدیده موثر می‌دانند که مهمترین آن انتشار بی رویه گازهای گلخانه‌ای و از دست دادن منابع آبی است که مدیریت مناسبی نیز بر نحوه تولید آن صورت نمی‌گیرد.

حسین آخانی استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در این باره، اظهارداشت: ایران چون  در کمربند خشک کره زمین قرار دارد معمولا تغییرات اقلیمی خود را شدیدتر نشان می دهد. لذا کوچکترین تغییر اقلیمی در این منطقه موجب تسریع در بیابان زایی می شود و هرچقدر مناطق بیابانی کشور توسعه بیابد به همان میزان گرمای هوا نیز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این معضل فقط به ایران اختصاص ندارد و تمام خاورمیانه نیز با این پدیده رو به رو است، افزود: از این روست که افزایش دما در این منطقه ½ تا دو برابر متوسط جهانی است.دلیل عمده آن قدمت این منطقه به لحاظ سکونت انسانی است در واقع از زمین در این منطقه بیش از نقاط دیگر استفاده شده است و اثرات منفی آن در کشورهایی مثل ایران که بیش از حد از منابع طبیعی استفاده کرده‌اند بیشتر نمود دارد.

آخانی ادامه داد: طبیعی است وقتی حدود 60 تا 70 درصد تالاب ها را طی دو دهه از دست بدهیم و از 80 درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده کنیم مسلما با افزایش گرمای هوا مواجه می‌شویم. البته یکی دیگر از مشکلات موجود ساخت بی رویه سد بر روی رودخانه‌هاست. طبیعتا وقتی سدی ساخته می‌شود جلوی جریان آب گرفته می‌شود زیرا رودخانه‌ها به مانند شبکه رگ‌های طبیعت هستد که وظیفه اصلی آن‌ها تعدیل آب و هوا و رساندن آب به اجزای مختلف طبیعت است.

این کارشناس محیط زیست غیر از شرایط اقلیمی دخالت های بی رویه انسانی را در بروز این پدیده موثر دانست و گفت: خشک شدن تالاب‌ها، بروز پدیده ریزگردها و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی از عواملی است که توسط ما انسان‌ها صورت گرفته است و طبیعت هم همواره پاسخ سنگینی با این بی‌مهری‌ها می‌دهد. همانطور که در طول تاریخ هم داشتیم که بسیاری از سلسله‌ها و تمدن‌ها بر اثر خشکسالی از بین رفتند. لذا چنانچه تصمیمات جدی و سخت گیرانه‌ای در این خصوص اعمال نشود آن وقت کشورمان را قربانی قهر طبیعت خواهیم کرد.

وی سپس به انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: بهتر است برای بدست آوردن رای متوسل به وعده‌های دروغین نشویم. باید واقعیت‌های کشور را بپذیریم و تصمیمات جدی بگیریم و نسلی پرورش دهیم که به حفظ محیط زیست پایبند باشد. تصمیم گیران کشور باید بپذیرند که تاکنون رفتارهای آن‌ها اشتباه بوده است و به جای اینکه بودجه‌های کلان کشور را صرف بتن و سازه‌ها غیر اصولی بکنند بهتر است صرف اصلاح نرم افزاری کشور کنند زیرا در این صورت است که می‌توانیم از بحران خارج شویم.

انتشار بی رویه گازهای گلخانه‌ای

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز یکی از عوامل موثر در افزایش دمای هوای ایران را افزایش گازهای گلخانه‌ای دانست و گفت: هرچقدر سوخت نیروگاه‌های کشور فسیلی باشد، طبعا گاز گلخانه‌ای بیشتری نیز تولید خواهد شد. علاوه براین، سدهای آبی نیز میزان قابل توجهی گاز متان از خود منتشر می‌کنند؛ که سبب افزایش تولید گازهای گلخانه‌‌ای می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف سوخت در ایران 10 تا 15 برابر متوسط جهانی است، افزود: به دلیل مدیریت نامطلوب مصرف سوخت در کشور بسیار بالاست. که همین امر بر افزایش تولید گاز گلخانه‌ای و گرم‌تر هوای کشور تاثیر گذاشته است.

درویش با اشاره به حضور ایران در لیست 10 کشور اول در تولید گاز گلخانه‌ای، تصریح کرد: عوامل بسیاری سبب شده‌اند که ایران در شمار ده کشور اول در تولید گاز گلخانه‌ای قرار گیرد، که این وضعیت خطرناکی است و باید تغییر پیدا کند.

وی افزود: حرکت به سمت انرژی‌های نو، بالابردن راندمان نیروگاه‌ها، نظارت بیشتر بر نحوه ساخت‌وساز ساختمان‌ها، بهبود سازوکار سوخت خودروها از جمله اقداماتی است که می تواند تا حدی موجب رفع این معضل شود

به اعتقاد محمد درویش، ما باید به‌خاطر داشته باشیم که ایران در یک منطقه گرم و خشک واقع شده است و هر اقدامی که به تغییر اقلیمی کل جهان بیانجامد، یکی از قربانیانش کشور ما خواهد بود. ضرر مدیریت اشتباه در زمینه انرژی و عدم توجه به کاهش گازهای گلخانه‌ای به خود ما باز خواهد گشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید