توضیحات حافظی در خصوص رد تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص موضوعات مختلف از جمله عدم پرداخت دیه آتش‌نشانان، رد تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس توضیحاتی ارائه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رحمت‌الله حافظی صبح امروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم پرداخت حق بیمه حوادث گروهی از آتش‌نشانان، گفت: متاسفانه شهرداری تهران قراردادی با یک شرکت بیمه‌گر داشته اما عدم پرداخت حق بیمه حوادث گروهی آتش‌نشانان سبب شده که پرداخت خسارت به خانواده شهدای آتش‌نشانان راکد بماند و این مساله یک شاهکار دیگر از شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه ما طی سال جاری چندین تذکر داشتیم که هنوز پاسخی به آنها از سوی شهرداری داده نشده است، گفت: تعیین تکلیف سوله‌های مدیریت بحران یکی از این موضوعات بود چرا که دیده شده در برخی از حوزه‌ها ، شهرداری این سوله‌ها را به سازمان‌هایی واگذار کرده که اصلا ربطی به مدیریت بحران ندارند و باید در این خصوص پاسخگو باشد که تاکنون پاسخی نداده است.

وی با بیان اینکه همچنین شهرداری در مورد تذکرم پیرامون عدم تخصیص بودجه آتش‌نشانان در راستای ارتقا و تجهیز سیستم آتش‌نشانان از محل دو درصد عوارض هنوز پاسخی نداده، گفت: هم شهرداری و هم معاونینش مدعی هستند که سازمان‌های نظارتی به شهرداری در مورد شفاف‌سازی تقدیرنامه داده‌اند و با اینکه بارها از شهرداری درخواست کردیم که حداقل این تقدیرنامه‌ها را ببینیم اما این مهم محقق نشده است.

حافظی در مورد واگذاری املاک و رد تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس پیرامون این موضوع، گفت: دیده‌بان شفافیت که متعلق به توکلی است صراحتا اعلام کرده که در مساله واگذاری املاک تخلف صورت گرفته اما وقتی این موضوع در مجلس گشوده می‌شود با لابی‌های جدی مواجه می‌شویم و جای تاسف دارد که مجلس نیز در بررسی این موضوع تعلل کرده است.

وی با بیان اینکه واگذاری املاک کارنامه سیاهی است که تخلفات آن محرز است، گفت: افکار عمومی منتظر هستند که نمایندگان‌شان این موضوع را در قالب تحقیق و تفحص بررسی کنند و این حق مردم است و ما انتظار داشتیم حداقل مجلس این موضوع را بررسی و پس از آن اعلام می‌کرد که تخلفی صورت نگرفته، نه اینکه از ابتدا به این طرح رای منفی بدهد.

حافظی با بیان اینکه شورای شهر به عنوان یک نهاد بالادستی عنوان کرده که تحقیق و تفحص جزو اختیارات شورا نیست و این در حالی است که شورای قبل خودش تحقیق و تفحص از یکی از سازمان‌های زیرمجموعه را کلید زده بود، گفت: با این حال جای سوال است که چطور تحقیق و تفحص در مورد املاک حالا جزو اختیارات شورا نیست.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد رفتارهای دوگانه در شهرداری هستیم، گفت: حتی با عجله عنوان طرح تحقیق  تفحص را خط می‌زنند و عنوان بازرسی و نظارت به آن می‌دهند به گونه‌ای که آنقدر این اقدام عجولانه بوده که در صفحه دوم این طرح یادشان رفته که عنوان تحقیق و تفحص را خط بزنند.

حافظی با بیان اینکه حالا اعضا بیایند نظارت و بازرسی کنند، گفت: اما می‌بینید که این طرح نیز در کشوی میز مانده و این نشان می‌دهد که این اقدامات مدیریت شده است و نمی‌خواهند بازرسی و نظارت و حتی تحقیق و تفحص صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که سرانجام این موضوع چه می‌شود، گفت: می‌توان مسیرهای دیگر را طی کرد و از طریق کمیسیون اصل 90 این موضوع را پیگیر شد و یا عده‌ای از نمایندگان و یا شهروندان در راستای حقوق خود شکایت کنند.

حافظی در پاسخ به سوالی در خصوص لابی شهرداری با نمایندگان، گفت: لابی‌ها طبیعی است اما وقتی می‌بینیم تعدادی از نمایندگان حکم مشاوره از شهردار دارند و یا می‌بینیم برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس 10 میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد این مساله قابل تامل است.

وی با بیان اینکه باید قوه قضاییه در خصوص احضار افراد و سرانجام بررسی‌اش گزارش دهد، گفت: چهار نفر از اعضای شورا را می‌شناسم که در منازل سازمانی متعلق به شهرداری تهران سکونت داشتند و جای سوال است آیا از این افراد اجاره دریافت می‌شد؟ آیا مبالغ دریافتی بر اساس نرخ روز بود؟ حتی می‌دانم که سه نفر دیگر ملک به نام آنها نشده و با اینکه در این خانه‌ها سکونت داشتند اما سند ملک به نام آنها نیست.

حافظی با بیان اینکه یک نفر از اعضا قبل از موضوع املاک از خانه‌اش که متعلق به شهرداری بوده جابجا شده است، گفت: بار اصلی این موضوع به سمت اعضای شورا نیست هر چند که باید اعضا در جایگاه نمایندگی‌شان دقت بیشتری می‌کردند اما روی سخن ما به مدیران شهرداری است چرا که مدیران شهری خانه گرفته و حتی افرادی که خارج از شهرداری بودند و حتی برخلاف آیین‌نامه به آنها خانه داده شده است که باید این مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید