جنگل های ایران از نظر اکوسیستم پل ارتباطی دنیا هستند

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ایران ۵ ناحیه رویشی جنگل وجود دارد که از نظر اکوسیستم، پل ارتباطی دنیاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عباسعلی نوبخت امروز ( یکشنبه) در نشست پروژه خشکیدگی زاگرس که با حضور « گریتا » جانشین نماینده فائو در ایران برگزار شد اظهار کرد: از 164میلیون هکتار مساحت ایران 14 میلیون و 300 هزار هکتار آن اراضی جنگلی است که جنگل های زاگرس با 6 میلیون هکتار بیشترین سطح جنگل در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین گفت: در ناحیه رویشی هیرکانی نزدیک به 2 میلنون هکتار کهن ترین جنگل های دنیا وجود دارد که چهار دوره یخبندان نتوانست آن را از بین ببرد.

معاون امور جنگل یادآور شد: آلمان ها وقتی برای بازدید جنگل های شمال به ایران آمدند، حین بازگشت اذهان کردند اگر می خواهند گذشته و آینده جنگل المان را به یاد بیاورند باید به ایران بیابند.

وی درختان جنگلی انجیلی  و آزاد در شمال و منطقه  زاگرس را بی نظیر و مختص جنگل های ایران دانست و گفت: با وجود اینکه عمر جنگل های زاگرس به 1500 سال قبل بر می گردد اما از جنگل های اروپا کهن تر است.

40 درصد آب تولیدی کشور مدیون زاگرس است

معاون امور جنگل در باره اهمیت منطقه رویشی زاگرس گفت: از9  رودخانه بزرگ ایران ،  7 رودخانه آن در زاگرس جاری است و حدود 40 درصد آب تولیدی کشور مدیون زاگرس است.

عباسعلی نوبخت که اطلاعات مربوط به جنگل های ایران را بخش به بخش برای نماینده فائو تشریح می کرد یادآور شد:  هر هکتار جنگل سالانه دو هزارو پانصد مترمکعب آب را در خود ذخیره می کند و جنگل شمال به تنهایی قادر است 3میلیارد مترمکعب آب یعنی معادل یک رود بزرگ کارون را درخودش ذخیره نماید.

نوبخت موضوع جنگل و  محیط زیست را جهانی دانست و اینکه این جنگل ها دیگر مختص ایران نیست ، خواستار توجه ویژه فائو به جنگل های ایران و فرهنگ های  بومی و محلی منطقه شد.

وی سرعت تخریب جنگل ها و طبیعت را در دنیا بسیار بالا خواند و گفت: تخریب همانند سرعت نور حرکت می کند اما احیا و توسعه همانند قهرمان المپیک!

معاون امور جنگل  سازمان جنگل ها در ادامه کشاورزی در زیر اشکوب جنگل، وجود دام مازاد، استفاده درختان برای سوخت و آتش سوزی جنگل ها را از عوامل محدود کننده تجدیدحیات درختان نام برد.

 وی به آماری دیگر از جنگل های شمال اشاره کرد و گفت: 7200 هکتار از جنگل های هیرکانی را رویشگاه شمشاد ها در برگرفته و از سال گذشته این درختان دچار بیماری بلایت و آفت شب پره شده است و سازمان جنگل ها با سازمان خواربار کشاورزی( فائو) تفاهم نامه همکاری امضاء کرده و خواستار تداوم همکاری های دوجانبه با فائو شده است.

در ادامه  گریتا نماینده ناکوزی در فائو گفت: فائو اولویت اصلی خود را به پروژه خشکیدگی جنگل های زاگرس و شمشادهای شمال قرار داده به این علت  که مسایل زیست محیطی و  امنیت غذایی مطرح است.

وی هدف از انجام این پروژه را دستیابی به مدیریت پایدار در جنگل دانست و گفت: جنگل های زاگرس 5درصد مساحت ایران را شامل می شود و در ایران بزرگترین ناحیه رویشی است.

  گونه های گیاهی و جانوری متنوع ، زاگرس را بی نظیر کرده است

گریتا گفت: اهمیت جنگل های زاگرس تنها در سطح ملی مطرح نیست بلکه یک کمربند حفاظتی است که از توفان های شن که از دیگر کشورها وارد ایران می شود محافظت  کرده و از بیابانی شدن سرزمین جلوگیری می کند.

وی جنگل های شمال ایران را منحصر بفرد و بی نظیر خواند و افزود: وجود گونه های گیاهی و  جانوری بسیار متنوع در آن دلیل این مدعاست.

جانشین نماینده فائو در ایران با بیان اینکه همکاری های دوجانبه با ایران ادامه می یابد، چهار هدف اصلی را برای این پروژه متصور شد.

وی تدوین برنامه پایش جنگل، ایجاد برنامه ملی برای جلوگیری و متوقف کردن بیماری درختان شمشاد و بلوط ، فرموله کردن وتعریف پروژه هایی که تکمیل کننده این پروه است و در نهایت ایجاد یک نقشه راه برای بالا بردن آگاهی افراد را از اهداف این پروژه  درهمکاری با سازمان جنگل ها دانست و اظهار کرد: ما درصدیم دولت و افراد بیشتری از دولت را درگیر این کار نماییم تا در نهایت به یک برنامه جامع جنگل دست پیدا کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید