خوزستان و هجوم دوباره گرد و خاک به این استان

وزش طوفان شدید با سرعت ٦٠ کیلومتر در ساعت گردوخاک را به هوای اهواز کشاند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ریزگردها از صبح جمعه به جان آسمان اهواز افتاده‌اند؛ این بار اما نه مثل همیشه. غباری که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت که با جریان شدید هوا از عراق راهی استان خوزستان خواهد شد و  طبق گفته مدیر کل هواشناسی استان، هیچ کانون خارجی در بروز آن نقش نداشت. این غبار از هر سویی که آمد، باعث شد گرد‌و‌غبار شهر به شهر  به اهواز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، هندیجان و بستان هجوم بیاورد. در این میان اما غبار آسمان اهواز از همه جا شدیدتر بود؛ چنان که غلظت آن به ٦٠ برابر حد مجاز رسید، طوفان شدید برق بعضی مناطق را قطع کرد و سه پرواز فرودگاهی هم به خاطر غلظت لغو شد و حتی نمازجمعه اهواز که از ١٣ سال پیش با وجود آمدن گرد‌و‌غبار به قوت خود باقی بود، این بار به خاطر وخامت اوضاع هوا اقامه نشد. وزیدن طوفان با سرعت ٦٠ کیلومتر در ساعت، غبارها را به هوا برد و آسمان را به رنگ قهوه‌ای درآورد تا جایی که بارش باران هم حریف غبار غلیظ نشد. این اتفاق در حالی افتاد که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی پیش از این در روز پنجشنبه، از احتمال وقوع گردوخاک در جنوب کشور خبر داده بود. او با افزایش سرعت وزش باد در کشور عراق در روز پنجشنبه، از پیش‌بینی وقوع گردو‌خاک و انتقال آن به بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب کشور و همچنین وزش باد شدید در برخی نقاط جنوب غرب، جنوب و مرکز نوار شرقی کشور صحبت کرده بود. درنهایت از صبح دیروز وزش باد اگر چه آلاینده‌ها را از استان بیرون کرد اما طبق پیش‌بینی‌ها گردوغبار را با خود آورد و احتمالا تا شنبه برقرار خواهد بود.
بر اساس گفته احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در طول دو ساعت میزان گردوخاک هوا از زیر ١٠٠میکروگرم به بیش از ١٠هزار میکروگرم رسید؛ وضعیتی که پیش‌بینی شد تا پایان شب به اتمام برسد. وزش طوفان شدید با سرعت ٦٠ کیلومتر در ساعت از ساعت هشت صبح شروع شد و گردوخاک را به هوای اهواز کشاند؛ اوج این گردوغبار بین ساعت ١٠ تا ١١ پیش‌از‌ظهر بود و در این ساعت میزان گرد‌و‌خاک از ١٠٠ به ١٠ هزار میکروگرم رسید؛ یعنی٦٠ برابر حد استاندارد.
لاهیجان‌زاده جزییات این جریان هوا و گردوغبار را اینطور توضیح داد: «این وضعیت عمدتا در شهر اهواز حاکم بود و هوای بسیاری از شهرهای استان خوزستان یا در وضعیت استاندارد قرار داشت یا میزان گردوخاک بالا نبود.» بر این اساس علاوه بر اهواز، در دو شهر خرمشهر و آبادان هم گردوخاک بسیار بالا بود؛ به طوری که غلظت آن به ٧٠٠ میکروگرم رسید.
اینطور که مدیر کل محیط‌زیست خوزستان وضع هوا را تشریح کرده است، با تقسیم استان به دو بخش شمالی و جنوبی، مردم شمال استان شاهد بارش باران بودند و در بخش جنوبی هوا ابری بود و طوفان گرد‌و‌خاک به پا کرده بود.  در ادامه کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان هم خبر داد که طوفان گردوخاک امروز شعاع دید را به میزان ٥٠ متر کاهش داد. او از سوی دیگر اعلام کرد که این «سرعت وزش باد در اهواز» بوده است که «تمام کانون‌های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده است» و «هیچ کانون خارجی در بروز این پدیده نقش ندارد.» بهادری ادامه داد: «همچنین یک کانون گرد‌و‌غبار نیز در عراق فعال شده که در صورت فعال‌شدن این کانون، شنبه نیز شاهد وقوع گرد‌و‌غبار خواهیم بود.»
پروازها لغو شد
شدت بروز ریزگردها و کاهش دید افقی به میزان ۳۰۰ متر در فرودگاه اهواز، از ساعت ۸ صبح پنجشنبه  تا لحظه نگارش این گزارش، سه پرواز را لغو کرد. به نقل از شرکت فرودگاه‌ها، در این میان پروازهای ایرتور (۹۵۷) اهواز-تهران، قشم‌ایر (۱۲۱۳) اهواز-‌تهران، آسمان (۳۸۸۴) اهواز-‌شیراز از جمله پروازهای لغو شده بوده است.
قطعی برق در مناطق مختلف اهواز
همچنین مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز هم در گفت‌وگو با مهر خبر داد که بر اثر طوفان شدید اهواز تا ظهر دیروز، به خاطر بریدگی سیم‌های برق ۱۵ خط برق قطع‌ شده است. شکر خدایی در این‌ باره گفت: «معمولا هنگام وزش بادهای شدید و وقوع طوفان در مسیر خطوطی که درخت وجود داشته باشد، باعث سیم‌بریدگی  و قطعی برق می‌شود. دو ایستگاه زرگان و پردیس در اثر طوفان و وزش باد دچار اشکال شده‌اند. درمجموع از ۳۹۰ خط تأمین برق اهواز تعداد ۳۰ خط دچار اشکال شده‌اند. همچنین ۱۴ خط از این ‌بین مربوط به ایستگاه زرگان و پردیس است و مابقی نیز براثر برخورد با درختان دچار سیم‌بریدگی و فیوز‌سوزی شده‌اند. تمامی تیم‌های عملیاتی در حال تلاش برای وصل‌کردن هر چه سریع‌تر برق مردم اهواز هستند.»
نماز جمعه اقامه نشد
برای نخستین‌بار در خوزستان گردوغبار مانع اقامه نماز جمعه اهواز در مصلای این شهر شد. به گزارش مهر، سید لطف‌الله سپهر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان که برای سخنرانی پیش از خطبه‌ها در مصلا حضور پیدا کرده بود، برای اقامه نماز وحدت امام جماعت شد. تاکنون طی ۱۳ سال اخیر همیشه تیترهایی از حضور گرم و همیشگی مردم خوزستان در صحنه‌های مختلف منتشر می‌شد و اینکه «گردوغبار هم مانع حضور خوزستانی‌ها نشد» ولی امروز نماز جمعه نیز از شدت وخامت گرد‌و‌غبار اقامه نشد.

منبع: روزنامه شهروند

دیدگاه تان را بنویسید