سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد:

دانشگاه تابع تصمیمات مراجع قانونی و قضایی است/ ما خود را در جایگاه شاکی می پنداریم!

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در آستانه خلع پیمانکار اتوبوس حامل دانشجویان و برگزاری مجدد مناقصه مربوط به این موضوع بوده‌ایم، از پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی مصدومان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: در خصوص شناسایی عاملان حادثه، منتظر تعیین تکلیف قضایی هستیم؛ در حالی که مسئولان قبلی باید در خصوص عدم رعایت نکات ایمنی در مسیر این دانشگاه پاسخ‌گو باشند و پروژه تله‌کابین نیز چیزی بیشتر از یک تعارف نبوده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس، سیدحسین طباطبایی اصل،  در رابطه با مسائل حقوقی سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: وقتی وقایع این‌چنینی رخ می‌دهد، ما قاعدتاً باید منتظر باشیم ابتدا مراجع قانونی و قضایی کار خود را به انجام برسانند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه تابع محض تصمیمات مراجع قانونی و قضایی خواهد بود، یادآور شد: ما در این جریان خودمان را مصیبت‌دیده و داغ‌دار می‌دانیم و معتقدیم علاوه بر آن که بهترین فرزندانمان آسیب دیده‌اند، خود دانشگاه نیز آسیب دیده و ما خود را به خاطر سوء مدیریت کسانی که در گذشته، بر اساس نوع تصمیماتشان، زمینه‌ را برای چنین فاجعه‌ای رقم زده‌اند، در جایگاه شاکی می‌پنداریم!

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این سانحه چندان قابل پیش‌بینی نبوده و اتوبوس‌های دانشگاه قریب به 30 سال است که مشغول جابه‌جایی دانشجویان هستند، ادامه داد: تاکنون چنین حادثه‌ای رخ نداده و حالا بنا بر هر دلیلی، از اشتباه راننده گرفته تا نقص فنی خودرو، این سانحه تلخ به وقوع پیوسته  و علت دقیق آن باید از سوی کارشناسان مشخص شود.

طباطبایی افزود: بنابراین آنچه به عنوان علت سانحه از سوی مقامات قضایی تعیین شود، محور پیگیری‌های بعدی ما خواهد بود. در حال حاضر کار با شرکت پیمانکار مربوطه به حالت تعلیق درآمده و گزارشات شرکت واحد مبنی بر آن است که پیش‌تر نیز تذکراتی به شرکت پیمانکار بابت برخی موضوعات، و نه لزوماً ایرادات فنی، داده شده بود و ما نیز به نوعی در آستانه خلع پیمانکار بودیم که متأسفانه در این فاصله، اتفاق تلخ واژگونی اتوبوس به وقوع پیوست.

وی اظهار کرد: بنابراین در صدد آن بودیم که مزایده دیگری برگزار کنیم تا شرکت دیگری جایگزین پیمانکار فعلی شود.

 

برکناری 5 نفر از متولیان عقد قرارداد با شرکت پیمان‌کار طرف قرارداد با دانشگاه

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی مسئله مورد توجه این دانشگاه را در حال حاضر پیگیری میزان مسئولیت وارده به مدیران اسبق دانشگاه با توجه به  عدم رعایت نکات و اقدامات ایمنی در ساخت جاده و مسیر دانشگاه عنوان کرد و افزود: 5 نفر از متولیان عقد قرارداد با شرکت پیمانکاری مربوطه برکنار شده و به هیئت تخلفات معرفی شده‌اند؛ چنانچه هیئت به نتیجه برسد که این‌ها در جریان کار خود علاوه بر تخلف، جرم نیز مرتکب شده‌اند، دانشگاه از این جهت در برخورد با جرم کوتاهی نخواهد کرد.

طباطبایی خاطرنشان کرد: از دکتر طهران‌چی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر ولایتی، ریاست هیئت مؤسس أمنای دانشگاه آزاد اسلامی دستور اکید داریم که عوامل این سانحه به دقت شناسایی و با آن‌ها برخورد شود؛ که در این راستا بلکه منطقی و محکم، و نه هیجانی، برخورد کنیم.

 

پروژه تله‌کابین چیزی بیش از یک تعارف نیست

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در رابطه با امکان پیش نیامدن سانحه در صورت تکمیل پروژه تله‌کابین که از سوی مدیریت قبلی دانشگاه پی‌گرفته شده بود، اظهار کرد: تله‌کابین حرف خوبی‌ست اما یک تعارف بیشتر نیست! این وسیله نقلیه مسیر طولانی را کوتاه می‌کند اما حدفاصل ایستگاهی که دانشجو سوار می‌شود تا پیاده می‌شود، چند ساختمان وجود دارد. سؤال اینجاست که دانشجویان چطور می‌توانند از تله‌کابین پیاده شوند؟ در هر صورت باید از تله‌کابین پیاده شده و با اتوبوس جابه‌جا شوند.

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دوستانی که این موضوع را مطرح می‌کنند، قصد بهره‌برداری سیاسی از آن را دارند و حمل و نقل از طریق تله‌کابین منطقی نبوده و چیزی بیش از یک تعارف نیست.

طباطبایی با تأکید بر آن که تله‌کابین قالباً کارکرد تفریحی دارد و در هیچ جای دنیا از آن برای حمل و نقل درون‌شهری استفاده نمی‌شود، ادامه داد: ایرادات فنی جدی به تله‌کابین وارد است که در حال رسیدگی و بررسی است. همچنین ایرادات حقوقی و قضایی باعث شده امکان بهره‌برداری از تله‌کابین را در حال حاضر نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: دولت و منابع طبیعی شکایتی را از دانشگاه نسبت به ساخت تله‌کابین مطرح کرده که این موضوع در حال رسیدگی در دادسرا بوده و بر اساس نتیجه آن می‌توان اعلام کرد که مجوز ادامه پروژه تله‌کابین به دانشگاه داده می‌شود یا خیر.

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: چنان‌چه اجازه حمل دانشجویان به وسیله تله‌کابین صادر شود، نیاز آن‌ها به اتوبوس‌ها و خودرو برای حمل و نقل را مرتفع نخواهد کرد.

طباطبایی در پایان بار دیگر این موضوع را سیاسی یا غیرکارشناسی توصیف کرد و گفت:  امکان ندارد که 44 هزار دانشجو را بتوان با تله‌کابین جا به جا کرد که جنبه‌های مختلف آن از جمله هزینه، استهلاک، ایمنی و ... باید بررسی شود.

 

گاردریل می‌توانست در کنترل حادثه مؤثر باشد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر پیش نیامدن این حادثه در صورت وجود گاردریل در مسیر منتهی به درب خروجی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: این جاده باید گاردریل می‌داشت که بار دیگر ناظر بر قصور مدیران و پیمان‌کاران قبلی است. البته با توجه به صحنه‌ای که از نزدیک شاهد آن بودم، چنان‌چه اتوبوسی با آن تعداد مسافر و در مسیر بسیار شیب، ترمز ببرد و به حرکت ادامه دهد، از گاردریل نیز عبور خواهد کرد اما می‌توانست تا حد زیادی در کنترل حادثه مؤثر باشد.

 

پرداخت هزینه درمانی مصدومان از سوی دانشگاه/ پرداخت دیه بعد از تعیین تکلیف قضایی

سرپرست اداره کل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با پرداخت هزینه درمان مصدومین از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام کرد: دانشگاه موظف است تا ریال آخر هزینه درمان را پرداخت کند چرا که این عزیزان فرزندان ما هستند.

طباطبایی تأکید کرد: خانواده این عزیزان نباید هیچ دغدغه دیگری غیر از غم کسالت و درد و رنج دانشجویان حادثه دیده داشته باشند؛ بنابراین دانشگاه در زمینه پرداخت هزینه درمان، منتظر تعیین مقصر و... نیستیم و در زمینه پرداخت هزینه‌های درمانی مصدومان هیچ‌گونه کوتاهی نخواهیم کرد.

وی همچنین در رابطه با مسائلی همچون پرداخت دیه به خانواده دانشجویان و ... یادآور شد: در این زمینه بعد از تعیین تکلیف مراجع قضایی، چنان‌چه شرکت پیمانکار یا دانشگاه مقصر شناخته شوند هر یک سهم خود را پرداخت خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید