انتقاد تند بطحایی به وزارت تحت امر خودش: مدارس را گنگ و کور پرورش دادیم

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه قطار تعلیم و تربیت در مسیر حرکت با موانع پیچیده و مزمن مواجه است گفت: متأسفانه مدارس را شبیه آدم‌های کور و گنگ پرورش داده‌ایم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس، سید محمد بطحایی صبح پنجشنبه در گردهمایی بزرگ فرهنگیان در نوشهر با اشاره به خانواده یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری آموزش و پرورش در کشور و گرامیداشت فرارسیدن سال تحصیلی جدید گفت: مدارس برای میزبانی از بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز مهیا شده است و وقت آن رسیده تا عصا را از زیربغل مدیریت مدارس برداریم.

وی با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که باید به پیشینه کهن تمدنی خود ببالد و سابقه آموزش و پرورش رسمی آن به بیش ۱۰۰ سال می رسد گفت: بعد از انقلاب اسلامی شتاب کیفی و کیفی آموزش و پرورش بیشتر شد و میزان دانش آموزان واجب التعلیم مقطع ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است و در بسیاری از مناطق کلاس درس را با یک دانش آموز تشکیل داده ایم.

بطحایی یادآور شد: میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش همانند پسران شده است و بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر دارند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علیرغم دستاوردهای کمی و کیفی، قطار آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در مسیر حرکت با موانع و پیچیدگی های مزمن مواجه است.

وی معیشت معلمان، مشکلات فضای آموزشی، فضاهای پرورشی و تربیت بدنی و غیره را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: حقوق و مزایای آموزش و پرورش شامل ۹۹ درصد بودجه های استانی است و این بخش از جمله دغدغه ها است.

وزیر آموزش و پرورش با اظهار اینکه آموزش و پرورش دارای ظرفیت ها و استعدادهای زیادی برای عبور از مشکلات پیچیده است گفت: تازمانیکه مدرسه و مدیریت آن،در اولویت قرار نگیرد شاهد تحول نخواهیم بود، از این رو موضوع مدرسه محوری باید جایگاه خود را پیدا کند و این امر یکی از مهمترین سیاست های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است.

وی از اجرای چهار برنامه به صورت سراسری در مدارس خبر داد و گفت: سنجش صلاحیت ها و شایستگی مدیران مدارس و اعطای گواهینامه های رتبه های بالاتر، وسعت دامنه انتخاب مدیران، پایش و سنجش مدارس نسبت به موقعیت های قبلی در متغییرهای گوناگون طی بازه های زمانی سه ماهه و یکساله و تفویض اختیار به مدارس چهاربرنامه ای است که امسال اجرا می شود.

بطحایی با بیان اینکه مدارس را همانند آدم های کور و گنگ پرورش داده ایم گفت: مدارس ما مملو از کارشناسان خبره و برجسته هستند و باید اجازه دهیم تا مدارس روی پای خود بایستند و به تدریج باید عصا را از زیر بغل مدیریت مدارس خارج کنیم.

وی تغییر در مسیر برای حل مسئله را مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بیان کرد و گفت: این درحالی که باید مقاومت برابر تغییر را از بین ببریم و بشکنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهرماه سال جاری دو ساعت از برنامه درسی در اختیار مدارس و معلم گذاشته می شود و مدیران، شورای مدرسه و معلم باید متناسب با نیازهای منطقه محتوای آموزشی تهیه کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید