به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد علی افشانی عصر یکشنبه در جلسه هم اندیشی نخبگان شهری پیرامون سند راهبری برنامه سوم شهر تهران با اشاره به محدودیت منابع افزود: امکان اینکه در کوتاه مدت منابع عظیمی وارد شهرداری شود وجود ندارد و بودجه شهرداری تهران طی 5 سال گذشته عین 17 هزار و 200 میلیارد تومان تا 17 هزار و 500 میلیارد تومان متغیر بوده است.
وی از نخبگان و صاحبنظران درخواست کرد راهکار عملی و مشخص برای افزایش منابع شهر بدون ایجاد مشکلات ارائه دهند.
افشانی با اشاره به کاهش درآمد شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: مطابق تبصره 52 قانون بودجه سال 62 دولت موظف بود به گونه ای عمل کند که شهرداری ها در اداره شهر به خودکفایی برسند.
وی خاطرنشان کرد: در ابتدا سهم شهرداری و دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده مساوی اما به مرور زمان کاهش یافت که در حال حاضر این عدد 33 درصد است.
شهردار تهران یادآور شد: به تازگی دولت لایحه افزایش سهم شهرداری تهران تا 55 درصد را مصوب که به مجلس ارسال شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بدهی 55 هزار میلیاردی شهرداری تهران گفت: 23 هزار میلیارد تومان از این بدهی به سیستم بانکی است که ماهانه 250 میلیارد تومان به دلیل سود معوقات به آن افزوده می شود.
افشانی تاکید کرد: باید مطابق این حجم بدهی برای شهر تهران برنامه ریزی ، به گونه ای که بتوان خروجی برنامه را اندازه گیری کرد.
وی با بیان اینکه مفهوم محله به مرور زمان دچار تغییر شده افزود: باید برای شهری برنامه ریزی کرد که وقتی در بافت فرسوده ساخت و ساز انجام می شود ممکن است افراد جدیدی به محله اضافه و یا از آن خارج شوند، بنابراین میزان علقه و وابستگی به محلات متفاوت است.
شهردار تهران گفت: نباید تنها انتقاد کرد بلکه باید برنامه و پاسخی برای آنکه مورد انتقاد قرار می گیرد ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: صاحبنظران و نخبگان شهری باید کمک کنند تا آنچه امروز مورد انتقاد قرار می گیرد در برنامه پیش رو تکرار نشود.
افشانی با اشاره به اینکه برنامه من در 2 واژه ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد رضایتمندی نهفته افزود: شعار این برنامه شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر است که بر اساس دانش شهرسازی و نظرات کارشناسان و صاحبنظران تعیین شده است.
به گفته وی تحقق این شعار به بهتر شدن وضعیت زندگی در شهر تهران کمک می کند.
شهردار تهران اظهار داشت: در قدم نخست شرایط از وضعیت کنونی نباید بدتر شود و در مراحل بعدی شرایط باید بهتر و پس از آن سرعت بهبود افزایش یابد.
وی از صاحبنظران درخواست کرد راهکارهایی ارائه دهند که در جهت اصلاح برنامه و اثرگذاری آن باشد.
تهرام/9353/ 7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.