نمی توان حکمی کلی صادر کرد و همه مدیران و کارمندان بخش های دولتی و غیردولتی را به برخورد نامناسب متهم کرد زیرا اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم برخی کارمندان بخوبی وظیفه شان را انجام می دهند اما در برخی ادارات، بعضی مدیران و کارمندان بواقع خوب برخورد نمی کنند و این هم بخشی از واقعیت است.
تاکید چندین باره مسئولان دولتی در این زمینه و ایجاد ساختارهایی مثل میز خدمت خود گویای وضع و مشکل موجود است؛ موضوعی که برخی شهروندان شهرستان پردیس را به به مراجعه به خبرنگار ایرنا کشانده است.

مینا.ک از ساکنان پردیس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: طی 10 روز گذشته بارها و بارها به یک اداره مراجعه کرده ام اما کارمندان یا از شرایط و ضوابط اداری بی خبرند یا قصد خدمات رسانی ندارد زیرا هرکدام قانون دیروز دیگری را نقض می‌کند و در نهایت می گویند مدارکت گم شده و مقصر خودت هستی.
شهروند دیگری که خود را جواد معرفی کرد گفت: امروز درست یک ماه از درخواست من برای ملاقات با رئیس اداره می گذرد، مسئول دفتر آقای رئیس توجهی به درخواست من ندارد و می گویند گره کار من تنها به دست رئیس باز می‌شود.
فرد دیگری که مایل نیست نامش در خبر نوشته شود زیرا معتقد است امکان دارد در انجام امور اداری اش خللی ایجاد شود به خبرنگار ایرنا گفت: برخی کارکنان اصلا جواب سوال هم نمی دهند و انگار که طلبکار مردم هستند، درحالی که حقوق می گیرند و آنجا نشسته اند که به ما پاسخ دهند.
از این دست گلایه ها زیاد است و اگر بخواهیم یک ساعت جلو یک نهاد بایستیم با موارد مشابه زیادی مواجه می شویم؛ موضوعی که نماینده عالی دولت در شهرستان پردیس بشدت آن را محکوم می کند و می گوید که درصورت گزارش و مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و این مقوله آنقدر برای دولت اهمیت داشته که استقرار میز خدمت را در برنامه قرار داده است.

دکتر علی اکبر سروش یکی از جامعه شناسان که در زمینه ارایه آموزش های مربوط به اصول مدیریت در پردیس فعالیت دارد معتقد است: در نظام مدیریت خوب، مدیران خادم مردم هستند و خود را از مردم جدا نمی‌دانند و حس سروری نسبت به مردم ندارند.
وی افزود: نباید اجازه داد فضایی حاکم شود که برخی مدیران در شرایطی متفاوت از مردم عادی زندگی ‌کنند و خود را تافته جدا بافته از مردم بدانند که همین مهم نیز در ارایه خدمات به شهروندان تاثیر می گذارد.
به گفته وی براساس الگوهای مناسب مدیریتی درِ اتاق مدیران برای پاسخگویی به روی مردم باید باز و در میان مردم باشند.
این کارشناس علوم اجتماعی تاکید کرد: مدیران باید بدانند که برخورد مناسب با شهروندان با رضایتنمندی آنان تاثیر مستقیم دارد.
وی تاکید کرد: امروز در شرایط حساسی در کشور قرار داریم و مردم درگیر مشکلات زیاد اقتصادی هستند، همراهی مدیران در این شرایط و پاسخگویی مناسب به آنها بسیار موثر است و رضایت و اعتمادشان را به سازمان های خدمات رسان افزایش می دهد.

فرماندار شهرستان پردیس با اشاره به استقرار میز خدمت در فرمانداری به منظور تکریم ارباب رجوع اظهارداشت: استقرار میز خدمت از مقدمات کار محسوب می‌شود، هدف اول تکریم ارباب رجوع و هدف دوم بسترسازی برای مکانیزه کردن امور اداری است.
مرتضی حیدری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با استفاده از این میز مردم می تواند خدمات مورد نیاز را بدون مراجعه حضوری دریافت و از چرخش کار امورشان مطلع شوند.
به گفته وی جلوگیری از برخوردها بین ارباب رجوع و کارکنان و مشخص بودن زمان مراجعه، پیگیری و ثبت تمام درخواست ها از جمله ویژگی های میز خدمت است.
وی گفت: هیچکس حق ندارد با ارباب رجوع بدرفتاری کند، در صورتی که شخصی در دستگاهی به مردم اهانت یا وقت مردم را تلف کند به طور جدی با او برخورد می‌ شود.

از آنجا که شهرداری در همه شهرها ازجمله نهادهایی به شمار می رود که به سبب نوع عملکرد بیشترین تماس را با شهروندان دارد به همین سبب خبرنگار ایرنا در این زمینه به سراغ شهردار پردیس نیز رفته است.
کوروش گلریز می‌گوید: هدف اصلی ما رسیدگی به امور مردم در حد اختیارات قانونی است تا اصول اخلاق اسلامی را در برخورد با ارباب رجوع رعایت کنیم و با اعتماد به مردم، مشکلات و دلایل عملی نشدن برخی از موارد را با آنها در میان بگذاریم.
وی افزود: در ملاقات های مردمی اصل تکریم ارباب رجوع رعایت می شود و تمام کارمندان شهرداری ملزم به رعایت این اصل هستند.
شهرستان پردیس که سال 1391 تاسیس شده در حدود 20 کیلومتری شرق پایتخت واقع شده است.
تهرام/9441/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.